אתר צרפתי החליט שלא להמתין לשריקת הפתיחה הרשמית ופרסם ביקורת בלתי תלוי ראשונה עבור דוגמית של מעבד הדור הבא מבית AMD
העניין והמסתורין סביב מעבדי הדור הבא של AMD ממשיכים גם כעת, כשאנחנו נמצאים כשבוע בלבד לפני תחילתו של האירוע הבינלאומי הגדול בו אנחנו אמורים לקבל את כל הפרטים שעוד חסרים לנו – ונראה שביקורת רשמית ראשונה מסוגה שעלתה לרשת רק מוסיפה לבלבול ולתהיות שלנו בנושא.
מגזין צרפתי בשם Canard PC Hardware החליט להתעלם באלגנטיות מהעובדה שמעבדי ה-Ryzen עדיין לא הושקו רשמית, ופרסם כבר עכשיו ביקורת משלו לדגם המהוטה דוגמית הנדסה (ES) של מוצר הדגל מתומן הליבות החדש – עם תדר עבודה סטנדרטי של 3.15GHz, שנמוך במעט מתדר 3.4GHz עליו הצהירה רשמית AMD.
העיתון סיפק שלוש טבלאות השוואה מרוכזות ומעניינות מאוד במסגרת בדיקתו, שמהוות השוואה בין ה-Ryzen הטרי לבין קודמו הוותיק ממשפחת ה-FX, ולבין מגוון מעבדים עוצמתיים מהדורות האחרונים של אינטל – בתוכנות עיבוד כלליות, במשחקים ובגזרת צריכת ההספק.
בשקלול ביצועים בתוכנות Wprime, Blener, POVRay, 3DS Max 2015, Corona ורינדור לקבצי וידאו בפורמט H.264 ו-H.265 התקבל כי ה-Ryzen מספק ביצועים ממוצעים שגבוהים בעשרות אחוזים מאלו של ה-FX 8370 מתומן הליבות, גבוהים בעשרות אחוזים מאלו של ה-Core i7-6700K המיינסטרימי ואפילו גבוהים מאלו של ה-Core i7-6800K משושה הליבות ממשפחת האקסטרים של המתחרה. במילים אחרות, יש כאן הרבה סיבות להתרשמות חיובית, אפילו אם הדרך שבה התוצאות השונות בתכלית נאגדו אינה ברורה במיוחד (חלק מהמבחנים עושים שימוש במדידת זמן בעוד אחרים מעניקים תוצאה בנקודות), ולמרות שה-Core i7-6900K המתומן אשר הוצג כבר בתור המתחרה הישיר מבחינתה של AMD בכל זאת מנצח את המירוץ בהפרש שאינו קטן.
בשקלול תוצאות במשחקים, עם אוסף קצת מוזר שכולל את Far Cry 4, GRID Autosport, Battlefield 4, ARMA 3, X3, Anno 2070 ו-The Witcher 3, ה-Ryzen מצליח להציג רמת ביצועים דומה לזו של ה-Core i5-6600K מרובע הליבות המיינסטרימי של אינטל, עם הפסד יחסי של כ-20 אחוזים לערך בהשוואה ל-Core i7-6700K שמוביל את הרשימה. זו עשויה להישמע כמו אכזבה מצד המתחרה של AMD, אך למען האמת אם לוקחים בחשבון את רמת הביצועים הנמוכה הידועה לשמצה של מעבדי החברה מהדורות הקודמים בגיימינג, לא קל להגיע למסקנה שה-Ryzen מהווה צמצום גדול של הפער הזה, באופן אשר יוכל בהחלט לקרוץ לחובבי המשחקים במידה ותג המחיר יהיה תואם להפרש הפוטנציאלי ביכולות.
זו גם ההזדמנות שלנו להזכיר ולהצהיר כי מדובר בבדיקות לגירסה שאינה סופית, כביכול, של המעבד החדש מ-AMD, כך שאת התוצאות כדאי לקחת בעירבון מוגבל, לטוב או גם לרע, עד שנראה ביקורות רשמיות יותר שיעשו שימוש בחומרה הסופית בהחלט וברוויזיה והקושחה המסחריים של המוצר.
הבדיקה וההשוואה האחרונה של העיתון הצרפתי הציגה מדידת צריכת הספק של כ-93 וואט במעמסה עבור ה-Ryzen, כזו שנמוכה בוואטים בודדים מה-Core i7-6900K של אינטל, גבוה מה-Core i7-6800K ומה-Core i7-6700K – ובעיקר נמוך בכ-30 וואט שלמים מהצריכה של ה-FX-8370 הוותיק, שכזכור סיפק גם רמת ביצועים נמוכה הרבה יותר בהשוואות הקודמות.
בשורה התחתונה, נראה שבהשוואה של 'AMD מול AMD', המעבד החדש מנצח ללא תנאי ובקלות, ומביא את החברה סוף סוף לרמת ביצועים תחרותית. מול דגמיה המובילים והעדכניים של אינטל המצב פחות מובהק ובולט אמנם, אך במקרה הזה אנחנו נמתין לתוצאות רשמיות יותר ובעיקר לחשיפת תגי המחיר המומלצים האמיתיים, לפני שנחליט מהם סיכוייו של ה-Ryzen בקרב הקשה הזה שמצפה לו. צפו לעוד עדכונים בקרוב!
מחכה בכליון עיניים.
שמח לראות, אם כי הבנתי שזה יהיה הכיוון ביצועם של בין 6800Kהמשושה ל6900Kהמתומן (,אני גרפיקאי ותלתיסט. לא גיימר)
השאלה האמיתית הייתה ועודנה המחיר.
אם מדובר על 600-650 דולר, המעבד הבא שלי בטוח 'אדום'!
מענין בהחלט. כמו עם האת'לון, עושה רושם שהמעבד חזק מאד בקבוצת מטלות מסוג מסוים ופחות באחרות. ועדיין תחרותי לעומת אינטל. וזאת בתימחור שצפוי להיות נמוך. כמובן שהמעבד לא חי בנפרד מלוח-האם .. אבל הנה דוגמה למה תחרות יצרנים צריכה להיות. נקווה שהאדומים יתחזקו.
בדיוק מה שציפיתי… בניצול מלא של הליבות הוא מפרק את ה6700K וקרוב/עוקף 6800K, בניצול חלקי כמו משחקים ה 6700K עדיף במעט.
היתרון של הריבוי נימים עדיף משמעותית על היתרון הזעום והלא באמת רלוונטי במשחקים.
השאלה הגדולה ביותר כרגע זה מחיר המעבד ומחיר הלוחות, שם צריך להיות הקלף של AMD.
נ.ב יונתן מנדלסון הדירוג שלהם מאוד פשוט למי שמכיר את האתר:
הם לוקחים מעבד אחד ומגדירים אותו כ 100% (6600K פה) ואז אם ryzen ב Blener הציג 30% יותר ביצועים זה נרשם, במבחנים נוספים נניח הוא מציג 40% ו 25% יותר .
עושים ממוצע לאחוזי השיפור כלומר 3/(30+40+25) כלומר 31.6% שיפור ממוצע בלי קשר אם זה נקודות או זמנים.
ביצועים קרובים לאינטל, תושבת אחידה, מחירים די בטוח שלמעבדים יחתוך כמעט ב50 מאינטל במחיר… ברור שאי אם די שמישהו יסביר לי למה לא?
ואני חשבתי לרכוש את 6900 ועכשיו כל הקלפים נטרפו
גם 2 ערוצי זכרון ( פחות כסף על זכרונות )
הכל זול יותר בחומרה של AMD וגם טובים יותר מאינטל .
אולי אתה צודק…
אבל לפני חודש היית מתבייש לכתוב את מה שכתבת!
אם המעבד הזה יעלה כמו 6700K זה יהיה מצויין אם לא….. חבל על הכסף.
אם הוא מתקרב לביצועים של ה-6900K למה שהוא יעלה כמו 6700K ? ביצועי הגיימינג גם לא רעים, וזה למרות המשחקים המיושנים שבדקו שלא מנצלים את המעבד כמו רוב המשחקים היו.
6800K עולה ~440$
6850 עולה ~ 650$
ו-6900K, מטומן הליבות שהשבב הזה קרוב אליו במבחן ה"פרודקטיביות" עולה אלפייה שלמה.
אז למה להם עם תמחור כזה אידיוטי של אינטל , לא למקם את המעבד החדש גבוהה יותר, זה לא ה-SKU הזול, זה היקר, ה-6700K עם MSPR של 350$, למה לא למקם אותו יקר יותר? מי שחכם בהחלט יקנה אחד אם הביקורות טובות, הכי חשוב שהמחיר ישקף את הביצועים, ולא אם זה יקר או זול מ-AMD, הצרכנים מבינים שאינטל לא משקיע בביצועים כמו פעם, שאכפת לה ממעבדי ULV באולטראבוקים יקרים ולא מחובבי שוק ה-PC, במיוחד השוק העליון של השוק, שכבר כמה שנים סגור בשרשאות לאינטל, ועם התמחור ההזוי שאינטל הכניסה איתו את ה-5960X ב-1700$ ! כאשר בשנה שחלפה מעבד האקסטרים היה SKU של 1000$, אני בטוח שיותר ויותר מהאנשים שמעריכים באמת חומרה וביצועים, ולא סתם פאנבויים, יעברו לAMD בשמחה בהזדמנות הראשונה, בהנחה והמוצר עומד בציפיות .
למשתמש הביתי/גיימר זה לא הכי קורץ.
התוצאות שרואים במבדקים שמשלבים כוח עיבוד של 8 ליבות לא יבואו לידי ביטוי בכמעט שום דבר שהמשתמשים יעשו.
אלה אם כן נראה שינוי מגמתי בדרך בה משחקים מנצלים יותר מ2-4 ליבות, אין לגישת ריבוי הליבות האקססיבי סיכוי לצלוח את השוק.
לאנשים שכן מריצים דברים שעושים שימוש יעיל בכל הליבות, גם כשמדובר ב8, זה כן יקרוץ מן הסתם.
אם המחיר שלו יהיה אטרקטיבי אפשר יהיה להמליץ לקנות אותו רק על בסיס יחס עלות/תועלת.
כשבנוסף לכך יהיה גם שיפור ביצועים עתידי במנועי משחקים שיעברו אופטימיזציה לשימוש ביותר מ2-4 ליבות.
מה שיהפוך את קנייתו(כמו גם המלצתו) לאטרקטיבית גם בראיה עכשווית וגם בראיה עתידית.
מה הסיכוי שמנועי המשחק ישתנו בשנה שנתיים הקרובות – הרי מנועי המשחק קשורים לקונסולות ולא לPC – מה הסיכוי שיבנו יותר ממשחק אחד או שניים אקסקלוסיבבים ל PC?
תודה על הכתבה, אבל פספסתם פרט חשוב:
התדר של המעבדים של ZEN היה בין 3.3-3.5 Ghz, ועדיין השתווה במבחני הגיימינג ל6600K, שעובד בתדר קרוב ל4.0 בטורבו, תוצאה די מרשימה. התדר משפיע מאוד בסיטואציות האלה, מה שאומר שיש למה לצפות כשיפורסמו תדרי העבודה הסופיים של זן ויכולות האוברקלוק, אז ניתן יהיה לראות איך הוא יהיה בהשוואה ל6700K.
אם אין השפעה על משחקים למי בדיוק קורץ השבב החדש – רק לכאלה שמתעסקים עם תוכנות מסובכות???
המעבד החדש של AMD קורץ לסגמנט מאד גדול של צרכנים בכללם כל נושא השרתים, ששם כמות הליבות, קרי היכולת לעבד פרוססים נפרדים היא מאד חשובה. לארגונים גדולים, ככל שמקבלים יותר כח חישובי לדולר או ליחידת זווד שמכילה שרת בודד, זה חשוב מאד. אולי הכי חשוב.
מעבר לכך ישנם צרכנים כבדים הצריכים תחנות עבודה חזקות לעיבודים גראפיים, דחיסת נתונים, עיבוד וידאו, הצפנה, ומחקר. יש מיליונים רבים של צרכנים שכאלו בעולם והם ישמחו לקבל כח של 8 מעבדים (16 נימים) בעיבוד מקבילי, בלי הצורך לשלם על כך הון עבור פלטפורמה של אינטל.
לגבי גיימרים שזוהי אוכלוסיה ענקית בעצמה, השאלה תהיה התמורה של המעבד ביחד למעבד של אינטל. כרגע הסגמנט המשחקי עדיין אינו יודע לנצל יותר ממעבדי 4 ליבות, שכן לא פותחו משחקים שעובדים רק על 8 ליבות ככורח הכרחי. ומשכך, מה שהכי חשוב זה הביצועים לליבה בודדת. כאן התדר הוא הפרמטר הכי חשוב, מה שמייצר בעצם את ה- IPC. כאשר אינטל נמצאת באזור חיוג 4 עד 4.5 Ghrz, אם AMD לא תצליח לתת פייט קרוב מבחינת התדר, אזי המעבדים שלהם יהיו רלוונטיים רק כאשר המשחקים יתחילו להיות מבוססי מעבדי 8 ליבות, ועד אז לא יראו כל יתרון על פני אינטל. השאלה מתי משחקים מבוססי 8 ליבות יתחילו לצאת במסה קריטית לשוק. הערכתי הזהירה הינה שלא לפני 2018 ואפילו 2019. ומשכך (ככל שאני לפחות רואה זאת), כרגע עבור גיימרים אלו שיש אצלם מעבד אינטל מ- 6 השנים האחרונות ולו 4 ליבות, קרי מדור סנדי ברידג' 2500K וצפונה מכך, קרי מעבד שעובד על 4 ומשהו Ghrz, לא יהיה טעם עבור גיימינג לשדרג ל- AMD החדש וגם לא למעבד אינטל חדש שאינו עולה בבצועיו גם הוא.
זה די נחמד שעבור צרכן בייתי, מאז 2011 מי שרכש 4 ליבות חזק אז, עדיין לא צריך לשדרג חומרה ולהוציא על כך כסף מיותר. למעשה מעולם לא היינו במצב כזה, שבו עוד מעט נתקרב לעשור שלם שעובר, וזאת מבלי הכרח לשדרג חומרה. בעבר היה הכרח שכזה מדי 3-4 שנים.
נראה לי ש-vulkan ו-dx12 יעזרו לזן לפרוץ את בעיית ניצולת הליבות, כך שה8 ליבות בעתיד הקרוב( שנה שנתיים) כן יהיה שווה ערך, גם לסגמנט הגיימרים. הכי חשוב זה המחיר, וקשה לי להאמין שamd יאכזבו במחיר תחרותי, זה פיספוס אדיר למותג
IPC = INSTRUCTION PER CYCLE, כלומר, כמה פקודות בממוצע מבוצעות במחזור שעון, אבל התדר לא משפיע עליו.
חוץ מזה מסכים לגמרי.
וואלה NEC נעלמת לנו פה…
זה לא קשור לוולקן וDX12, כל מנוע חצי מודרני היום פורס את עצמו על 8 נימים ויותר, פשוט כל נים על איזה 20-30% שימוש כי המשחק לא דורש כ"כ הרבה כוח עיבוד…
אם מישהו רוצה מעבד למשחקים ולא רוצה לשדרג ב5 שנים הקרובות שיקח מתומן ליבות, זה יהיה בערך כמו קניה של 2600/2500K בזמנם.
אז איך אתה מסביר את הבדלי הביצועים במנועי משחקים בין המעבדים?
מערכת ההפעלה מפזרת ישומים ומעבירה חישובים בין הליבות כמו קרוסלה.
כך שגם אפליקציה שעושה שימוש ב2-4 ליבות תוצג לכאורה כמתרחשת על 8-16, כשבכל ליבה יופיעו אחוזים נמוכים.
מסקנה:
1) מנועי משחקים לא באמת עושים שימוש ביותר מ2-4 ליבות.
2) גם אם הם עושים, הם עושים זאת בחוסר יעילות.
אתה דיי מכליל, יש מנועים שעושים את זה טוב יותר, ויש פחות, תראה למשל משחקים שבהם מעבדי ה-FX מטומני הליבות עושים ממש לא רע, ויש כאלו שאפילו i3 הם לא עוברים.
נסה פעם לשחק בבאטלפילד 1 ודום, ספר לי 2-4 ליבות עובדות.
העלתי תמונות מהמחשב שלי עם HT OFF /ON
/monthly_2016_12/[email protected]_SMT_On.png.300aca030a04e7a1e0f58eeed254a68b.png" class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image">
/monthly_2016_12/[email protected]_SMT_Off.png.4e90771b64e36fcc93ed46b73d14e9df.png" class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image">
/monthly_2016_12/[email protected]_SMT_On.png.87570405a4b3201f238bd69a9ee56997.png" class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image">
0 0
לא אמרתי שאין משחקים שיודעים לנצל יותר מ2-4 ליבות.
אמרתי בתגובה ל:
שכשכל ליבה על 20-30% שימוש, ורואים הבדלי ביצועים בין מעבדים שלכאורה לכולם יש יותר כוח עיבוד ממה שהמשחק "דורש", ישנם שתי אפשרויות:
1) המשחק לא יודע לנצל ליבות ביעילות, ולכן מעבדים בעלי מהירות ליבה בודדת גבוהה יותר יוציא תוצאות טובות יותר במשחק.
2) המשחק בכלל לא עושה שימוש בהרבה ליבות.
ואת זה ניסיתי להסביר בשביל מי שכנראה לא מבין את הנושא.
אנסה לפרט.
מנוע משחק או תוכנה, יכולים להיות בנויים בכל מיני דרכים.
נניח כדוגמא שיש מנוע משחק שמפצל את החישובים לשני ערוצים לינארים, בהם יש קבוצות של הוראות שהקוד מעביר לחישוב.
התוצאה יכולה להיראות כאילו כל הליבות בשימוש.
אבל מה שקורה בפועל זה שכל פעם שהמשחק מוציא קבוצת הוראות לעיבוד, מערכת ההפעלה מגישה אותו לליבה אחרת.
התוצאה מבחינה ויזואלית בPERFORMANCE MONITOR מטעה לגבי מה שבאמת קורה.
ורק אם תבטלו את הפיצ'ר הזה שמעביר INSTRUCTION THREADS בין CPU THREADS כמו קרוסלה, או תפעילו את השכל, תוכלו לדעת מה באמת קורה.
אני דווקא רואה די הרבה פוטנציאל. ה-6900k עובד בתדר מקסימלי של 3.7ghz, אם לוקחים בחשבון שיפור של 8% לפחות בתדר של הרייזן (3.4 לעומת 3.15) מקבלים שההבדלים בין השניים קטנים מאוד בגזרת ה-IPC. מצד שני, תהיה גם עלייה בצריכת חשמל (כנראה גם באחוז גדול יותר מאחוז העלייה בתדר), כך שאינטל אולי עדיין יעילה יותר, אם כי מדובר ב-engineering sample אז אנחנו עשויים לראות עוד שיפור מסוים הן בביצועים והן בצריכת החשמל.
בפרט לגבי גיימינג, מסכים עם מה שנאמר לגבי ניצול חלקי של הליבות, אך כאמור מסתמן שהפערים ב-IPC מינוריים. לכן, בהנחה שהמרובעים והמשושים של AMD יצליחו להתקרב לתדרים של אינטל, ו/או יהיו קלוקרים טובים, צפויה לנו תחרות מעניינת.
הם הוסיפו easter egg במאמר שלהם.
מחרוזת בינארית ארוכה:
010110100110010101101110010011110100001101000000010000010110100101110010001111010011010101000111
שבהמרה לטקסט נותנת:
ZenOC@Air=5G
אחרי שעלו על זה ושאלו את אנשי המגזין הם אישרו שזה אכן המצב (לליבה בודדת).
מרשים.