עדכון 2: ראוי לציין מספר שמועות ברשת שמדברות על צמיחה של מערכי ה-CCX לא לשש ליבות – אלא לשמונה (!) ליבות עיבוד, אשר תאפשר לנו לקבל בהתאמה מעבדים ניידים עם שמונה ליבות עיבוד, מעבדי מיינסטרים שולחניים עם עד 16 ליבות בדור ה-Ryzen הבא, ואולי אפילו 64 ליבות פיזיות בדגמים המתקדמים מכולם.
נשמע כמו מדע בדיוני כרגע – אבל AMD כבר הוכיחה לנו כי היא מסוגלת להיות בלתי צפויה ולהפתיע בזינוקים טכנולוגיים אדירים, כך שלא כשאי להתעלם לגמרי מהמידע הזה.
עדכון: דיווח מהאתר בעל המוניטין Chiphell מדבר על אפשרות לשיפור IPC (ר"ת Intructions Per Clock – או במילים אחרות שיפור ביצועים ישיר באותה פעולה וללא תלות בתדר הפעולה) של בין 10 ל-15 אחוזים בליבות ה-Zen 2 בהשוואה למה שזמין כיום בליבות ה-Zen Plus.
שיפור שכזה יוכל לאפשר ל-AMD להשוות את ביצועי הליבה הבודדת לאלו של ליבות ה-Coffee Lake העדכניות מבית אינטל, תיאורטית, וגם להגדיל עוד יותר את היתרון היחסי שכבר יש לה בכל הנוגע לביצועים מרובי ליבות – מה שיהפוך את המירוץ בין השתיים ללוהט אפילו יותר, ובמקביל יחייב את אינטל לתת את כל מה שיש לה במסגרת דגמי 10 הננומטר הראשונים שלה, מבלי להמתין ולמשוך את הזמן במסגרת אסטרטגיות עסקיות למיניהן.
הכתבה המקורית: טיזר חדש מבית חברת MSI עשוי להצביע על כך שליבות ה-Zen 2 יגיעו אלינו במערכי CCX מוגדלים עם שש יחידות בכל אחד מהם, במקום ארבע בלבד כיום
בזמן שאנחנו עסוקים בהמתנה לבואו של דור ה-Threadripper 2000 עם כמות דמיונית כמעט של כוח עיבוד במחיר מותאם למשתמש הביתי, האם בעצם יש לנו סיבה טובה להתחיל להסתכל קצת יותר רחוק אל העתיד – ולהתמקד בדור השלישי של מעבדי ה-Ryzen?
אנחנו כבר יודעים שמעבדי ה-Ryzen לשנת 2019 יציעו לנו ליבות Zen 2 חדשות בתהליך ייצור חדשני של 7 ננומטר ועם תוספת גדולה ליכולותיהם, אך עתה סרטון טיזר של MSI מצביע על כך שלצד השיפור בליבות עצמן נוכל לראות גם שינוי במבנה ה-CCX של השבבים – אותה אבן בניין בסיסית שממנה מורכבים כל המעבדים המודרניים של AMD, עם אחת עד שמונה כאלו בהתאם למוצר ולדגם הספציפי בגמישות מרשימה שהצליחה להוכיח את עצמה עד עתה.
הבטחה לתמיכה ביותר משמונה ליבות עיבוד בלוחות ה-B450 החדשים מוכיחה כביכול כי יחידות ה-CCX יוגדלו ויכילו לכאורה שש ליבות עיבוד כל אחת, מה שבתורו יאפשר ל-AMD להציע שש ליבות פיזיות ו-12 ליבות לוגיות בתור ברירת מחדל חדשה גם במוצרי APU לניידים וגם בדגמי ה-Ryzen הנייחים הבסיסיים ביותר (שכיום כזכור מתחילים בתג מחיר של פחות מ-100 דולר), וגם עד 12 ליבות עיבוד בדגמי Ryzen מתקדמים יותר – וזה עוד מבלי לדבר על פוטנציאל לספק 48 ליבות פיזיות (!) בדגמי ה-EPYC לשרתים ובדגמי ה-Threadripper, במקום 32 ליבות "בלבד" עכשיו.
כנראה שמוקדם עדיין לקפוץ למסקנות מרחיקות לכת כמו אלו שבפסקה הקודמת, אבל היי – זה ללא ספק מגדיל מאוד את העניין שלנו בדור העתיד, וגורם לנו לתהות כיצד אינטל תתמודד עם המצב החדש הזה בהנחה שהוא כאן יתממש. מה דעתכם? בואו לספר בתגובות.
AMD שועטת קדימה…
היזהרי לך אינטל שלא תיפלי בסיבוב.
^^^^
תרגיע !
כבר היינו בסרט הזה.
יעני, זה טוב לנו הצרכנים, אבל לאינטל
לא ממש יש מה לדאוג.
נראה שיש לה הרבה שפנים בכובע.
מה שכן, בזכות AMD הם ( השפנים של אינטל ) ישלפו הרבה יותר מהר !
amd נותנת פייט רציני אינטל ככל הנראה תגדיל את כמות הליבות ל 8, ויש שמועות ש HT יבוטל ויהיה רק בליין ה i9 (חסר הגיון לחלוטין) מה שעשוי לתרום ל amd חחח.
רגע, ליבות CPU זה המגה פיקסל החדש של המצלמות? כמה שיותר יותר טוב כל השאר זניח?
רגע לא הבנתי
התושבת תיהיה אותה תושבת כמו של רייזן דור 1 ?
CCX חדש לא אומר שאני יצטרך להחליף לוח נכון?
חוץ מתוספת ליבות , כרגע מדברים על שיפור של 10% ב IPC (אין לי את המקור כרגע) וזה מה שחשוב.
חוץ מזה כמובן מצפים גם לתוספת מסוימת של מהירות שעון.
אם הבחירה הולכת להיות בין i7 עם 8 ליבות ובלי HT ל REYZEN 7 משופר עם 12 ליבות ו SMT זה לי כבר די ברור איזה מעבד יהיה יותר משתלם.
מבחינת גימניג אני מנחש שאינטל עדין ישאר המלך , מעניין לראות מה יהיה הפער בין המעבדים עם הכרטיסים החדשים של נוודיה.
לא הבנת. אם תצורת הליבות של ה-CCX משתנה, משמע שהם לא רק משפרים את תהליך הייצור אלא גם הארכיטקטורה.
זה כמו 2 קפיצות קדימה, לכן כמובן שיהיה שיפור בגיימינג.
זה לא שינוי ארכיטקטורה, זה more of the same. מניח שזה יבוא עם מזעור תהליך ייצור שיאפשר העלאת תדרים וגם זה לא ארכיטקטורה.
שיפור משמעותי ב IPC, משמע יעלות הארכיטקטורה, הוא הדבר העיקרי. מקווה ש AMD ישקיעו את רוב המשאבים שם.
וספציפית, משחקים הם התהליכים שהכי פחות משתמשים בריבוי ליבות (מעל 6 יש שינוי זניח ברוב המוחלט של המשחקים).
מי שירוויח הם יוצרי תוכן כבדים של עריכת תמונה ווידאו וקול. אחרונים שירגישו הבדל הם גיימרים.
ומעבר לכל זה, המערכת הבאה שלי תהייה כנראה מבוססת AMD. כמו בימים הטובים לפני יותר מ 8 שנים..
תלוי איזה מנוע משחק. פעם 4 ליבות היה מספיק, היום זה כבר התרחב ל-6.
למשל במנוע Unreal, יש 2 משימות עיקריות של המעבד. אחת שקשורה למשחק, פיזיקה, בינה מלאכותית, הקצאת זיכרון וכו'
והשנייה בקשות רינדור. שמועברות גם לדרייבר של הכרטיס מסך.
בכל מקרה, הת'רדים גם יכולים לפצל עבודה בשיטה אסינכרונית. ופה מגיע העניין של יותר ליבות.
אחלה, אז אנחנו מסכימים. למעט משחקים יחידי סגולה מעל ל 6 ליבות אין תוספת למשחקים בעוד ליבות. כך שהמרוץ אחרי עוד ועוד ליבות במיוחד לגיימרים הוא עקר ומשני לשיפורים אחרים.
אלא אם כן הגיימר עושה עוד דברים במקביל, כמו להקליט את המשחק או להזרים אותו בשידור חי. במקרה כזה רצוי שיהיה מעבד שיוכל לטפל במספר משימות במקביל בכדי שהמשחק לא "יקרטע".
למי שמתעניין הנה הלינק שהבטחתי מקודם.
https://wccftech.com/amd-7nm-zen-2-rumors-16-core-am4-32-core-threadripper-64-core-epyc/
אז גם עבור משחקים הגדלת ה-CCX לשש ליבות יאפשר הרצה של (עד שש) הליבות בהן המשחק משתמש,
כך שכולן יהיו באותו CCX, ולכן ישפר ביצועים.
כל תחרות מעצימה את הצרכן…
אדום מול צהוב בספורט…
אדום מול ירוק בגראפיים…
אך האם ריבוי נימים לא יפוצץ לנו בסוף את הארנק ובמצח את הוורידים?
אה, חלש… קבל
הגדלת הליבות עוזרת לצרכן,
עם תחרות שאין כמותה מזה עשור,
מעבדים שאפשר לקרר רק עם חנקן,
שאת הכסף רק לא יגמור.
לשוק הגיימינג עוד ליבות זה ממש לא חשוב, משחקים גם ככה לא יודעים לעבוד עם כל כך הרבה ליבות, בגיימינג כוח הליבה הוא מה שחשוב, רק בתעשייה (רינדורים וכאלה) זה מעניין מספר הליבות.