מתחת למכסה
החלטתי לפתוח את היחידה ולהציץ בחלקים שישנם בתוכו: לאחר הסרה של 7 ברגים, והרבה מאמצים פיזיים מתונים במשך מספר דקות, צלחה דרכי.
כמו שניתן לראות, בתוך המוסקיטר די ריק, ובאמת שאין סיבה מיוחדת לגרום למוסקיטר להיות כה גדול, פרט לסיבה שהזכרתי בעמוד הקודם.
בקדמת היחידה ישנו מגן פלסטיק ששומר על הלדים, וגם אותו ניתן להסיר די בקלות ע"י הסרת שלושה ברגים.
לאחר מכן יחשפו בפנינו הלדים הכחולות הבהירות; 2 במספר לכל צג, כלומר 6 לדים סה"כ.
אני מניח שאם יהיו כאלה שירצו להחליף את הלדים בלדים עם צבע שונה הם יוכלו לעשות זאת, אבל מכיוון שהתצוגה הקידמית עליה מודפסים המדדים הינה בצבע כחול, אני בספק שהאפקט יצא נעים לעין.
![]() | ![]() | ![]() |
הריאוסטט שמורכב במוסקיטר הוא מדגם LM317, אשר מסוגל להתמודד עם עד 1.5A אם הטמפ\' שלו נשמרת מתחת ל 125 מעלות.
ניסיתי למדוד את הטמפ\' של גוף הקירור של הריאוסטט ע"י הצמדה של חיישן טמפ\' (לא זה של המוסקיטר), כאשר היחידה פתוחה, וללא המכסה של השאטל.
כמובן שזוהי אינה מדידה מדוייקת של טמפ\' הריאוסטט עצמו, אבל זה צריך לתת לנו היבט כללי עליה, וסביר להניח שהטמפ\' קצת יותר גבוהה.
ערכתי בדיקה עם מאוורר לדים ג\'נרי שיש לי (דגם B01138812M-3M), בעל צריכת זרם של 0.17A (ב 12V), כאשר המאוורר על 10v, ומסתובב ב 2500RPM, הטמפ\' היתה בסביבות ה 35 מעלות.
כאשר הורדתי את המאוורר ל 6v, הוא הסתובב על 1600RPM, והטמפ\' עלתה לסביבות ה 44 מעלות, עדיין רחוק בהרבה מגבול הרתיחה.
כאשר ניסיתי לבדוק מאוורר "קצת" יותר עוצמתי (Delta 80mm FFB0812EHE) בעל צריכת זרם של 0.90A (ב 12V), היה שינוי די גדול בטמפ\' וב 10v המאוורר הסתובב ב 5000RPM, והטמפ\' היתה בסביבות ה-62 מעלות.
עם הורדת המתח ל6v, מהירות המאוורר ירדה ל-3000RPM והטמפ\' זינקה ל 76 מעלות שהיא אומנם נורא גבוהה, אבל עדיין רחוקה מהגבול המסוכן לריאוסטט.
![]() | ![]() | ![]() |
כפי שהדגמתי, ככול שמורידים את המתח למאוורר, כך בהתאם עולה טמפ\' הראוסטט שכן אז הוא נדרש "לספוג" יותר מתח.
סביר להניח שכאשר היחידה סגורה, ובמארז שאינו כל כך מאוורר, הטמפ\' יהיו גבוהות אף יותר, אך עדיין הוא בטח ישרוד.
אני הייתי מצפה לטווח יותר גבוה של מתחים שניתן לשלוט עליהם – מה אם אני לא רוצה שהמאוורר שלי יעבוד ב 10v, אלא אני מעוניין בעוצמה המלאה? הרי העוצמה המלאה של ה Delta בה השתמשתי היא 5700RPM (ב 12v), בעוד במבחן שלי היא הסתובבה ב-5000RPM בלבד.
אם אתם אוברקלוקרים חסרי שפיות (מי לכל הרוחות רוצה להכניס את המסוק הזה למארז שלו?!), יכול להיות שזה יציק לכם.