איך זה נשמע?
עם שלל הפונקציות, התמיכה בתקנים, העמידה בסטנדרט ה-THX המחמיר של LucasFilm ונתונים טכניים מרשימים, הכרטיס מחייב את עצמו לרמה מאוד גבוהה, וזאת רק לפי מאפייניו.
איכות סאונד בסטריאו
חיברתי את האוזניות Sennheiser HD-497 לראק ו… נדהמתי! הכרטיס הפיק צליל מדוייק, חזק, "וחי".
מצאתי את עצמי מרחיב את מגוון סגנונות המוזיקה להם אני מקשיב, והתחלתי לשמוע גם סגנונות מורכבים יותר אשר הכילו יותר כלים מוזיקליים, לדוגמא פסקולים המבוצעים על ידי תזמורות פילהרמוניות. הכרטיס הרשים אותי בכל פעם מחדש, יכולתי לנחש את המיקום של כל כינור וכל תוף ויכולתי ממש לדעת היכן ישב כל נגן בחדר ההקלטה.
בימת הצליל שהכרטיס יצר הייתה רחבה, אף מעבר לאוזניות עצמן, לפחות כך הייתה ההרגשה; הכרטיס הפיק צליל מאוד מרשים ורחב, שאף העביר לי צמרמורת בכל הגוף, יותר מפעם אחת.
גם ברמות עוצמה גבוהות הכרטיס לא איכזב אותי, והפיק צליל מדויק שהאוזניות שלי התמודדו איתו בהנאה מרובה.
חיבור ה-S/PDIF הפנימי בכרטיס מאפשר לנו לחבר את כונן התקליטורים של המחשב בצורה דיגיטלית לכרטיס, מה שאומר שכאשר הכונן קורא את דיסק האודיו הוא מעביר את המידע בצורה דיגיטלית לכרטיס בלי לפענח אותו, והכרטיס הוא זה שמפענח את זרם המידע הדיגיטלי לצלילים או מעביר הלאה את המידע למפענח חיצוני.
ולמה זה חשוב לנו? מכיוון שכונן תקליטורים מצויד בממיר אותות דיגיטלים לאנלוגים מאוד פשוט וברמה נמוכה מאוד מה שגורם לדיסקים להישמע רע.
בשימוש בחיבור זה נוכל לשמוע דיסקים במחשב מבלי לאבד איכות, ולאודיופילים שבינינו, אפשר גם להשתמש במחשב, בשילוב עם מערכת ה-Audigy ומערכת הסאונד שלכם, בתור קורא תקליטורים מאוד איכותי.
יש לציין שכל כונן תקליטורים מ-5 השנים האחרונות מצוייד בחיבור S/PDIF כך שמהבחינה הזאת, לא אמורה להיות שום בעיה.
מוזיקה רב ערוצית
כפי שהזכרתי, לכרטיס ישנה טכנולוגיה המאפשרת לו להפוך סאונד בסטריאו לסאונד רב ערוצי, ה-CMSS (קיצור של Creative Multi-Speaker Surround)
הטכנולוגיה מסוגלת לפעול בשלוש דרכים:
1. הכפלת אות הסטריאו, פי 2 או פי 3, בהתאם למערכת.
2. CMSS – המצב הקלאסי, הפיכה בעזרת DSP (Digital Sound Processing) של סטריאו לסאונד רב ערוצי. הכרטיס בעצם מעבד את האות ובוחר מה להעביר לאיזה רמקולים; לפי קריאטיב, המצב הזה מתאים בעיקר למוזיקה.
3. CMSS 2 – מצב אשר יותר מותאם לסרטים, דומה למצב ה-CMSS המקורי, אך כאן גם נוספים אפקטים של EAX.
אותי אישית, במוזיקה, הטכנולוגיה המפענחת סטריאו לרב ערוצי של קריאטיב ממש לא הרשימה – איבוד הפרטים ועיוות הצליל היו ניכרים, וההפרדה בין הערוצים לא הייתה מדויקת מספיק.
ישנם אנשים אשר יעדיפו להשתמש באחת מהאופציות הנ"ל בשמיעת מוזיקה, אך אני אישית מעדיף שהסאונד אשר אני שומע יגיע אלי כמו שהוא יצא מאולפן ההקלטה – כלומר סטריאו ועם כמה שפחות עיבוד (וגם איבוד) בדרך.
למי שרוצה סטריאו כמעט ללא עיבוד, דווקא האופציה של סטריאו רב ערוצי היא לא רעה בכלל, ואיבוד הפרטים של הסאונד הרבה פחות משמעותי מאשר בשימוש ב-CMSS.
משחקים
שאגת הטורבו האדירה של ה-Nissan SkyLine GTR שלי הפכה למציאותית מתמיד במשחק Need For Speed: Undeground.
אפקטי ה-EAX המרשימים הכניסו אותי עמוק יותר לעולם המירוצים הלא חוקיים של המשחק, עד כדי כך ששקלתי לקנות לעצמי אגזוז לחץ, אפילו שאין לי אוטו!
יריות הטילים, הלייזרים, ושאר נשקים שונים הבריחו חצי מהשכונה שלי אל המקלטים בעת ששחקתי ב-UT2K3, משחק הידוע בסאונד האיכותי והמציאותי שלו.
אפקטי ה-EAX (כפי שהזכרתי, בכרטיס יש תמיכה ב-EAX Advanced HD 4, הגרסא האחרונה, מה שמשפר עוד יותר את איכות האפקטים ומוסיף ריאליזם) מוסיפים הרבה לחווית המשחק, אבל, כמובן שצריך משחקים אשר תומכים בכך וישנה רשימה קצרה של משחקים התומכים בגרסא האחרונה של התקן EAX על גבי הקופסה בה מגיע הכרטיס, ביניהם Enter The Matrix ו Unreal 2.
יש לזכור שבשימוש בכרטיס קול מובנה בלוח האם מרמה נמוכה (כגון שבבי ALC650/655 של RealTek המובנים ברוב הלוחות כיום) ישנה ירידה ברמת הביצועים במשחקים, שכן כרטיס הקול משתמש במשאבי המעבד המרכזי כדי לעבד את הסאונד.
קיימים כמובן סוגים שונים של כרטיסים מובנים, כאשר הידוע שבהם הוא ה SoundStorm המגיע עם חלק מלוחות האם המבוססים על nForce 2.
ה SoundStorm ידוע באיכות הצליל הגבוהה שלו, הנובעת ממעבד סאונד מתקדם המובנה בגשר הדרומי של ערכת השבבים, אשר ממזער את הירידה ברמת ביצועי המערכת גם כאשר הוא נדרש לעבד עשרות צלילים במקביל.
בביקורת על כרטיס ה DigiFire של Hercules גילינו כי ישנה ירידה ממשית בביצועי המערכת עם כרטיס זה לעומת הביצועים עם ה SoundStorm, דבר הנובע מכך שה DigiFire עושה שימוש בשבב חלש יחסית של Cirrus Logic לעיבוד הסאונד ולכן נדרש לעתים קרובות לנצל את המעבד המרכזי, אך עדיין מצליח לספק איכות שמע גבוהה ביותר, גבוהה בהרבה מזו של ה SoundStorm.
כפי שכבר הבנתם, גם ה Audigy 2 אותו אנו בודקים מספק איכות גבוהה מזו של ה SoundStorm, ולמען האמת גם מזו של ה DigiFire, וכל מה שנשאר לנו לראות הוא האם מעבד ה Audigy 2 ZS חזק מספיק כדי למזער את הפגיעה בביצועים עוד יותר מה SoundStorm (שעושה זאת בצורה מעולה, בהתחשב בפתרונות סאונד אחרים הקיימים היום בשוק, הן OnBoard והן כרטיסים נפרדים).
(התוצאות בפריימים לשניה)
עיניכם הרואות – כרטיס ה Audigy 2 ZS מפגין עליונות אפילו על פני ה SoundStorm החזק ובהחלט מצדיק הן את תואר מלך כרטיסי הקול הביתיים והן את תג מחירו הגבוה (אם כי אין סיבה שכרטיס ה Audigy 2 ZS הפשוט, אשר עולה פי 2.5 פחות, יפגין ביצועים שונים, שכן כל הסדרה מבוססת על אותו מעבד סאונד איכותי).
סרטים
בסרטים המקודדים בסטריאו, ניסיתי להשתמש באופציית ה CMSS 2 המותאמת לסרטים ובניגוד למוזיקה, כאן האופציה הזאת היתה מעולה, הפרטים העדינים נשמעו כמו שצריך ומיקום הסאונד היה מדויק מאוד.
לצרוך בדיקת הכרטיס במצב ריבוי-ערוצים טבעי בסרטים, השתמשתי בסרטים בעלי אפקטים קוליים מרובים, בעלי סאונד מקודד ב-AC3.
בקרב על ציון, בסרט Matrix Revolutions, היריות של המגנים האנושיים על הזקיפים הרובוטים נשמעו ברורות, מדוייקות ואמיתיות לגמרי, וכל פיצוץ נשמע כאילו הצבא עורך ניסויים במטעני חבלה ליד הבית שלי.
בקרב המכריע בין ניאו לבין הסוכן סמית\', כל אגרוף ומהלומה שהחליפו השניים נשמעו חזקים מתמיד והרעידו בעוצמה את כל החדר.
בסרט הענק הירוק, סצינת הקרב של הענק עם הכלבים הענקיים נשמעה מציאותית להחריד, והכלבה שלי רצה מתחת לשולחן וסירבה לצאת עד שכיביתי את הסאונד, אשר גרם לכל נביחה ונשיכה להשמע בצורה חדה וברורה.
בסרט X2: X-Men United, בעת התפרצות הסכר הענק ושטיפת המים את היער, שקלתי לפתוח את דלת החדר מחשש להצפת החדר, שכן הדי המים הזורמים נשמעו היטב.
מרדף מטוסי ה F-16 האמריקאיים אחרי מטוס הסילון של אנשי האקס מן, לא אכזב גם הוא, והרוח האדירה שנוצרה עת המטוס חלף מעל המים הועברה לרמקולים בצורה איכותית ומדהימה על ידי הכרטיס.
עריכת ויצירת סאונד
אינני עורך או יוצר סאונד בעצמי, אבל הכרטיס הזה מיועד, בין השאר, גם למי שמעוניין לעשות זאת בצורה מקצועית או חצי-מקצועית, לכן אציין כמה פרטים חשובים בנושא:
לכרטיס (יותר נכון, לראק) יש כל כניסה ויציאה שעורך סאונד ביתי אי פעם יצטרך והכרטיס מתהדר בתמיכה בתקן ASIO בLatency נמוך ביותר.
כמו כן, הכרטיס תומך בהקלטת סאונד ב 24BIT ובעל תמיכה ב 192KHZ ביחס אות לרעש של 108 דציבלים, מה שמאפשר הקלטה איכותית ביותר.
מכיוון שאין לי ציוד מתאים לבחון אספקט זה של הכרטיס, החלטתי רק לציין את הפרטים החשובים הללו ולהדגיש כי מי שמחפש כרטיס קול שמתאים גם להקלטה איכותית, אין ספק שה Audigy יכול לספק את צרכיו במידה רבה.