ShaderMark
ShaderMark V2.1
אחד המבחנים האולטימטיביים לביצועי DirectX9 ומעלה, בודק שורה ארוכה של אפקטים משולבים. מכיוון שכיום לא ממש קיים מבחן לביצועי HLSL (High Level Shader Language) – שפת התכנות שלמעשה מהווה את העתיד של התכנות הגראפי – הרי שכאן מהווה מבחן זה גורם מכריע בשיקולי תאימות לעתיד של הכרטיס. חשוב לציין כי כל סדרת ה-3DMark, כמו גם AquaMark – עושות שימוש בעיקר ב-Inline Assembler ובחלקי HLSL, כך שמבחינה זו אינן מהוות דוגמה טובה לתאימות העתידית שמביאה עימה HLSL.
אחד היתרונות הגדולים של תוכנה זו גלום באפשרות לבדוק האם קיימות בדרייבר "אופטימיזציות" לא חוקיות – Anti Detect Mode, מה שמונע וויכוחים ו"רמאויות" כגון אלה שהורידו מערכו של 3Dmark2003. התוצאות הן ה-FPS הממוצע בהרצה של כ-20 דקות של מבחן המשלב את כל האפקטים.
לצערנו, כתוצאה מבעיות תאימות שחזרו על עצמן בכל הדרייברים של Nvidia אין באפשרותנו לצרף תוצאות גם של ה-6800GT אם כי בעתיד גם הן יופיעו. ניתן לראות את השיפור העצום במעבד הגראפי וברוחב פס הזיכרון בכך שתוצאות ה-XT גבוהות כמעט פי 3 מאלו של ה-9800פרו.
דווקא כאן ההבדל בביצועיהם היחסיים של הכרטיסים לא עצום – שניהם מאבדים כחצי בעת המעבר לשימוש בפילטרים מקסימאליים. מכיוון שה-XT הציג ביצועים גבוהים יותר מלכתחילה הרי שגם כעת ניתן לראות את ההבדל. תוצאות אלו רק מחזקות את הצורך של ATI בתכנון מעבד חדש שיביא עימו שיפור גדול יותר בעת המעבר לשימוש בפילטרים – ולא כפי שעשתה בעת תכנון מעבד זה שבעצם מהווה More of the Same, שילוב של כמה מעבדים בתוך מעבד אחד.