3DMark03
3DMark03
הדור השני של המבחן הסינטטי מבית FutureMark, מכיוון ששוחרר בתקופה שהיוותה מעין נקודת מפנה במאזן Nvidia/ATI, נאלץ לשמש כשדה קרב על חשיבותם של המבחנים הסינטטיים. תפקידו העיקרי – בדיקת ה-Shader Paths או (בעברית) – מכיוון שחברות שונות בחרו דרכים שונות ורמות דיוק שונות ליישום ה-Pixel/Vertex Shaders, קיימות רמות שונות של יעילות ביישומים וארכיטקטורות שונות.
מכיוון שהמבחן בודק את ביצועי הכרטיס על קוד ספציפי (ולא ניכנס כאן להסברים טכניים מדי על מהותו) – מפתחיו טוענים כי הוא מסוגל להראות את יתרונות וחסרונות הארכיטקטורות השונות. Nvidia טענה מנגד (בעיקר כי הפסידה באותה תקופה ל-ATI), כי מדובר בקוד בו לא נעשה שימוש במשחקים כיום וכי הקוד לא עבר שום אופטימיזציה (מהם יכולים להרוויח כרטיסיה). היא אף הגדילה לעשות כשחשפה בפני העיתונות דרייברים ששינו את הקוד עצמו ואת הדרך בה עבר במעבד הגראפי והציגו בכך שיפור מרשים בתוצאות. עובדות אלו, טענה Nvidia, מוכיחות כי המבחן פסול מיסודו ועוררה בכך סערה גדולה בכל אתרי החומרה הגדולים.
FutureMark הגיבו מצידם בגרסה חדשה של המבחן, שלא אפשרה את שינוי הקוד המורץ על הכרטיס ובכך שמחקה ממאגר הנתונים שלה את כל התוצאות שלא עשו שימוש בדרייברים שאושרו על-ידה. סכסוך זה גרר עימו אינספור דיונים שהתיימרו לקבוע מה נחשב כאופטימיזציה חוקית ומה נחשב ל-Hack שאיננו "חוקי", שלא פסחו גם על הפורומים שלנו. ב-ATI, שאך כמה שנים לפני כן נתפסו כשערוותם בידיהם בשערוריית ה-Quack, דווקא החכימו לשמור על שתיקה יחסית – למעט שחרור התחייבויות מזדמנות להימנע מטעויות מביכות כאלו בעתיד.
אין זה משנה באיזו גרסה של הסיפור אתם מצדדים, למבחן עצמו כמות עצומה של תוצאות המתעדכנות על בסיס קבוע בידי משתמשים מכל קצוות הגלובוס – ובכך מעניקים לו בעצמם לגיטימציה. בנוסף – דעתנו המקצועית (ואיננו מנסים לשכנע אף-אחד אלא רק להציג את נקודת מבטנו) לאחר חקירה מעמיקה של המבחן והקוד, היא שמדובר במבחן לגיטימי וטוב לרוחב הפס של הזיכרון ולכוח העיבוד של הכרטיס. התוצאות בהחלט תואמות תוצאות של מבחנים אחרים וללא הסברים טכניים מדי – מדובר בקוד שבסה"כ (אף על פי שיש לו כמה חסרונות משמעותיים) בודק באופן לא רע את ביצועי הכרטיס ב-DirectX9.0.
ולתוצאות…
בהחלט ניתן לראות את שיפור הביצועים ואת כדאיותו של הכרטיס כשדרוג לדור הקודם (ה-9800פרו) – למעשה מדובר על הכפלת ביצועים של פי 2 לערך ברוב הרזולוציות. בניגוד גמור למבחן הקודם, כאן ניתן לראות את כוחה של Nvidia ב-DirectX9.0 ואת השיפור המגיע עם הארכיטקטורה החדשה, וביצועי ה-6800GT אינם כה רחוקים מאחור.
בעוד שניתן לראות כי כרטיסי הדור הקודם מאבדים אחוז ניכר מביצועיהם בעת המעבר לשימוש בפילטרים מקסימאליים, ניתן לראות כי כרטיסי הדור הנוכחי מאבדים רק כמחצית, אמנם הפרש ביצועים לא קטן אבל בהחלט הרבה יותר קטן מבעבר – בהמשך נראה כי עובדה זו מאפשרת איכות משחק שלא הייתה אפשרית בעבר.
בנוסף ניתן לראות כי בעוד שביצועי ה"מנוע" של ATI עדיפים בהרבה (ניתן להבחין בעיקר ברזולוציות הנמוכות – שם רוחב פס בזיכרון אינו מהווה מגבלה), הרי שברזולוציות הגבוהות מצמצמת Nvidia את ההפרש בזכות ניהול הזיכרון העדיף.