טכנולוגיית ה-Active Shutter
פיתוח טכנולוגיה לתלת-מימד במחשב החל כבר בשנת 2000 כאשר נוצרה שותפות בין ELSA לבין NVIDIA למטרת קידום התלת-מימד. למרות שכבר הצליחו לפתח מוצר, המכירות לא הרקיעו שחקים, בלשון המעטה, עקב הצורך במסכי CRT ענקיים שיוכלו לשדר תמונה ב-120 הרץ. כיום, הטכנולוגיה שעליה מתבססת NVIDIA היא ה-Active Shutter הבאה לידי ביטוי במשקפיים בעלי שכבת קריסטל נוזלי אשר תכונותיו האופטיות נשלטות באמצעות מתח חשמלי, ובפרט כמות האור העוברת דרך עדשות המשקפיים. המשקפיים נשלטות בידי משדר אלחוטי אשר מסנכרן את האות שמופעל על המשקפיים להחשיך כל עדשה בהתאם לקצב רענון המסך. כאן חשיבות ה-120 הרץ נכנסת לתמונה כאשר הטכנולוגיה מפרידה לנו את התמונה לשתי תמונות בקצב רענון של 60 הרץ האחת, ומנגנון ה-Alternate Frame Swquencing יוצר פרספקטיבה שונה לכל עין וכך מושלמת אשליית התלת-מימד.
יתרון משמעותי ל-Active Shutter הוא הצמצום אפקט ה-Ghosting (יורחב בהמשך) לכמעט לא קיים וזאת בנוסף לעובדה שאפקט זה אינו פוגע בצבעים של התמונה בדומה לטכנולוגיית ה-Anaglyph (משקפי כחול – אדום). אולם, בין חסרונות הטכנולוגיה ניתן למנות את רטט התמונה (קיים רק בדגמי מסך ישנים), פגיעה מהותית בבהירות התמונה והחסרון הגדול מכולם – המחיר, שגבוה משמעותית מכל טכנולוגיה מתחרה. חסרון נוסף, אם כי לא בלעדי לטכנולוגיה זו, היא החובה ללבישת משקפיים, עובדה אשר יכולה להטריד אתכם ככל שתבלו זמן רב יותר בצפייה בתכנים תלת-מימדיים.
אפקט ה-Ghosting
להלן הגדרת אפקט ה-Ghosting בויקיפדיה העברית: "ה-Ghost הוא רפליקה של תמונה אשר משודרת במיקום לא מאוזן ומכפה את עצמו על התמונה המקורית". בעיקרון, אפקט זה דומה מאוד לצללית שנוצרת בתמונה בה אנו צופים. אנו סבורים כי הסבר חזותי יהיה היעיל ביותר להמחשת אפקט זה:
בתמונה אפשר לראות את ההילה של צל שנוצר ליד הסירות, זהו אינו צל אלא Ghosting במלא הדרו. מסך ה-Acer שאנו סוקרים מביא עמו פתרון נוסף לבעיה זו והיא שימוש ב-OverDrive. טכנולוגיה זו מאפשרת להגביר את המתח למסך ובך יוצרת זמן תגובה מהיר יותר אשר תורם רבות לצמצום ה-Ghosting.
עומק
בבסיסו, תלת-מימד מכניס את תחושת העומק לתמונה הדו-מימדית הפרושה לפנינו. המשקפיים מעניקות לנו חופש לכייל את רמת עומק תלת המימד בזמן אמת החל מ-15 אחוזים ועד ל-100. עם התחלת השימוש ב-3D Vision רמת העומק שהצלחנו לעמוד בה הייתה יחסית קטנה, והגברת העומק גרמה לעינינו לפזול. לאחר כמה ימים התרגלנו להגברת עומק של מאה אחוזים ללא תופעות לוואי. ראוי לציין כי אנו מניחים שאנשים שונים יגיבו לפרמטר זה בצורות שונות.
Convergence
האפקט של Convergence על מסכי תלת-מימד הוא מדהים מכיוון שתכליתו הוא לגרום לתמונה "לצאת" מהמסך ולא רק לשדר עומק בתוכו. הקושי בשידור Convergence נובע מכך שהוא תלוי בפירוש התמונה על-ידי מוחנו ועקב כך זה יש להגדיר אותו בצורה ספציפית למשתמש, ולכן ההתקלות בו נדירה יחסית בשיטות שידור תלת-מימדיות אחרות. מבחינת תמיכה במשחקים בתלת-מימד המצב מצויין (יחסית ל-Physx למשל), ומאז DirectX8 כל משחק, באופן תיאורטי לפחות, תומך בתלת-מימד. למה באופן תיאורטי? מכיוון שיש חשיבות עצומה לשאלה האם המפתחים לוקחים בחשבון שישחקו במשחקים שלהם בתלת-מימד, יש להבין שהם חייבים ליצור לכל עצם בתמונה את מימד העומק ולא רק שהם צריכים להתחשב בעומק הם גם צריכים להתחשב בנסיבות של זווית צפייה על העצמים הללו וגם אופן התאורה ואפקט הצל שמשחקים תפקיד משמעותי בחסרון ה-Ghosting אם לא תיכננו אותם בצורה נכונה. לחברות פיתוח המשחקים מדובר בגידול תקציב וזמן על מנת ליצור את אפקט התלת-מימד המושלם לכן לרוב הם לא נוטים להשקיע בזאת אלא אם הם מקבלים תמריצים מ-NVIDIA.
ביקורת מעולה לפי דעתי
תמשיכו כך!
אני מקנא בכם.. האתר ממן לכם את המשקפיים (אני מנחש)!
טעויות ברקע הטכני
למכונה של Silicon Graphics שהושקה בשנת 1996 בשם Onyx2 היום כבר יכולות של 3D Vision כמו שאתם קוראים לו. למרות שבשפה המקצועית הכוונה ל Stereoscopic view. וגם שם מבדילים בין Active Stereo ל Passive Stereo
איך הגעתם לסכום הזה?
משקפיים עולות 800 ש"ח ומסכים החל מ1300, ככה שהמחיר מתחיל ב2100.
לSGU וNunatak
הסכום מתייחס למסך Acer בלבד, ציינו שמסכים ניתן למצוא במחיר מוזל יותר אך יש להם תופעות כמו Ghosting מרובה.
בקשר לרקע, ציינו מפורשות שמדובר על פיתוח למחשב ולא בכלליות.
ל jclarkk ו FPS
ל jclarkk – מה זה בדיוק Onyx2 אם לא מחשב ?
הבדיקה של כמות ה FPS לא בודקת כלום במקרה הזה. בגלל הטכנלוגיה והרעיון שעומד מאחורי ה Stereo. אם משחק מצייר למסך תמונות במהירות של 120 FPS על מנת לקבל 3D, מציירים את 120 הפריימים כל פעם לעין אחרת ודואגים שהמשקפיים יסתנכנו עם המסך ולכן אם תקחו 120 ותחלקו ב 2 (כי יש לנו רק שתי עיניים) תקבלו 60. כלומר בטכנלוגיה הזו קשה מאוד לצפות לקבל את אותה כמות ה frames עם Stereo ובלי Stereo.
הייתי מצפה שהאתר יחקור טוב יותר את התחום לפני שהוא מוציא כזו סקירה.
ובשורה האחרונה חרא של מוצר עם מחיר חבילה דמיוני
1. כדי לשחק נורמלי את כל המשחקים צריך כרטיס שווה ערך ל GTX 580 שעולה מעל אלפיים שקל.
2. המשקפיים עולים קרוב לאלף
3. המסך עולה מעל אלף
מה קיבלנו? משקפיים שבכל ביקורת באתרים האחרים מנסים בסוף לומר שהם שווים משהו בכמה משחקים רק כדי להצדיק את זה שהם קיבלו משקפיים חינם ולא רוצים לרדת על המוצר ולהרוס קשרים עם מי שנתן להם אותו לביקורת.
החוייה הזאת של משקפיים שמורידים FPS לרמת כרטיס מסך מובנה ובקושי עובדים במשחקים אחרים ולא עובדים בכלל בעוד כמה משחקים, היא פארסה והחוייה האמיתית בהם (השתמשתי בזה) לא שווה גרוש. גם מי שמוצא איזה משחק שהם עובדים עליו טוב, מסיים אותו כמה שעו ואז בוכה על מה לעזאזל הוא השקיע בערך 5 אלף שקל ולמה הוא כזה אידיוט שהוא לא קנה בכסף הזה מחשב חזק פי-2 מלכתחילה.
*המוצר יחד עם זאת מתאים למי שקורא ליצחק תשובה "אבא".
לSGI
אשמח אם תוכל לצרף מקור לכך כי גם לאחר חיפוש לא מצאתי שום אזכור לכך שמנוע הInfiniteReality תמך בStereo 3D.
ואגב, אתה קצת מטעה בנוגע למונחים.
השפה המקצועית היא Passive Polarization ולא Passive Stereo וגם לזה היה איזכור בהקדמה.
Passive/Active Stereo
קודם כל כתבתי Onyx2 , שנית : אתה יכול לקרוא פה : http://en.wikipedia.org/wiki/InfiniteReality
כתוב שם במפורש : Stereo viewing was supported and was quad buffered
בנוסף, מניסיון אישי.
ושוב פעם אתה טועה, המושג הנכון הוא בדיוק כמו שכתבתי וחיפוש קצר באינטרנט אפילו החזיר כמה מאמרים, כמו זה :
http://local.wasp.uwa.edu.au/~pbourke/exhibition/passive/
שוב לSGI
גם אני מצאתי את הערך הזה בויקיפדיה ועם כל הכבוד אתה לא יכול לבסס כתבה על משפט שאפילו לא היתה בהקשר ישיר ליכולות של 3D Steroscopic, למילה Stereo יכולה להיות מספיק הקשרים.
ובקשר לPassive Stero, אתה באמת רציני? מאמר אחד? תעשה גוגל על Passive Polarization וזה יהיה פשוט מגוכך מצידך לא להבין שזה אכן המונח המקובל.
ל jclarkk
עזוב , אני לא אתווכח איתך יותר.
לא יודע מאיפה הידע "הנרחב" שלך בנושא.
אבל אני יודע מאיפה שלי מגיע … מהצד של הדריבר, מבפנים.
יישר כח על הכתבה והסקירה
למה שלא תעשו סקירה לEyefinity של amd?
אולי אפילו השוואה בן הטכנולוגיות, חווית שימוש, נוחות שימוש,עלויות וכו?
זה השוק הכי חם היום והמידע הזה יכול לתת ערך גדול לקוראים באתר.
אני לא מבין על מה כל הרעש על ה 3D הזה
עוד בשנות ה 60 היה כרטיסי מסך 3DFX ומשחקים כמו Duke Nukem 3D ^_^
דבר עברית
משקפיים בעברית זה זכר:
משקפיים צבועים, נוחים, נשלטים וכן הלאה.
הייתי ממליץ לשם..
הייתי ממלית את המוצר הזה לשם החוויה בלבד
למי שיש גסף מיותר בהחלט…אבל לא הייתי ממליץ את זה לשאר האנשים מכיוון גמו שהם רשמו שקצב של הפרים לא מוצלך (נמוך) ומי רוצה לשחק כך הרבה אנשים יש תופעןת לווי כאבי ראש סחרחורות והלאה ואין לזה תמיכה מלאה אני מקווה שבעתיד הקרוב זה ישתפר
כי יש לזה פוטנציאל אדירץבקשר אלי אני בטח ירכוש מוצר דומה לזה אך יותר טוב בעתיד הקרוב…
אם יש לי טלוויזיה תלת מימד
אז אני עדיין חייב את המשקפיים של נווידיה ? או שאני יכול להישתמש באלה של המסך?
המשקפיים עובדים ותמוכים מצוין בהמון משחקים – מנסיון
אין הכחשה בכל הנוגע למחיר שהוא קצת יקר… קניתי את הערכה משומשת תוך כדי התחייבות שלא ארגיש בכך ב-EBAY ב-600 ש"ח אך עם 2 זוגות משקפיים שאכן הגיעו במצב מצויין ללא שריטה אחת. חיברתי למקרן שוידאתי (בערך 100 פעם) שתומך ב-3D VISION שעלה 4,500 ש"ח שבגדול לא ייעדתי אותו רק לזה אלא רציתי לשפר את חוויית הצפיה בסרטים באופן כללי ואני רוצה להגיד לכם אני לא מתחרט לרגע. כיך אמיתי המשחקים ברובם (70-80 אחוז עד כה) נותנים תוצאה מדהימה שלא לדבר על המשחקים שיועדו מראש (3D VISION READYׁׂ) שנונתים אפקט מושלם. מה אגיד לכם … באמת אי אפשר לחזור לשחק בלעדיהם. תחושת העומק שמתקבלת בהחלט מוסיפה לחוויית המשחק וכל מה שקשור לכאבי עיניים וכו' לפחות במקרה שלי לא רלוונטי יצא לי לשחק שעות ללא כל אי נוחות. רק להיפך. שווה !