חברת שאטל (Shuttle), יצרנית גדולה ומוכרת של מערכות מחשב קומפקטיות, מחשבי HTPC ומארזי SFF, חשפה בתערוכת CeBIT השנה מחשב שמיועד לשימוש ברכב (Car PC).
זאת הפעם הראשונה, שחברה ידועה שכזו עושה את הצעד ומפתחת מוצר שמיועד במיוחד לשימוש ברכב. שאטל בעצם נכנסת לתחום חדש הן מבחינת מוצרי החברה והן מבחינת פיתוח מוצר שעדיין לא קיים ולא מוכר לקהל הרחב.
המחשב שנחשף עשוי בעיקר מאלומיניום ומעוצב כולו כגוף קירור אחד גדול. זאת כנראה על מנת לאפשר קירור אופטימלי, שקט והגנה מפני רעידות ברכב. הכונן הקשיח של המחשב מסוגל לעמוד בכוח עצום של 2 ג'י, על מנת לתת לכם אינדיקציה כללית – בהאצה של מכונית פורמולה 1 כוח הג'י שמופעל על הנהג מגיע ל-3 ג'י,כך שהמחשב של שאטל עמיד לחלוטין כל זעזוע שהוא עלול לספוכ ברכב הפרטי.
רוחב המארז הוא כ-23 ס"מ, אורכו כ-28 ס"מ וגובהו רק 7 ס"מ, כגודל המגבר הסטנדרטי שכולנו מכירים ונמצא בלא מעט מכוניות. שאטל דיווחו כי המארז נבדק בקפידה ויכול לעבוד ביציבות עד לטמפרטורה של 35 מעלות צלזיוס, טמפרטורה מאוד מוזרה ותמוהה.
![]() |
תכינו רכב |
תכונה מעניינית וחיונית למדי שנמצאת בספק כוח של CarPC היא היכולת להדליק את המחשב כאשר מניעים את הרכב ולכבות אותו לאחר כיבוי הרכב, מה שמאפשר לשמור על חיי המצבר ומונע צריכה מיותרת של חשמל. צריכת החשמל המקסימלית של המערכת בזמן מאמץ מלא נמוכה למדי ועומדת על כ-W65 בלבד. כמו כן, הספק יכול לעמוד בתנודות מתח של V10.6 עד ל-16.0V, מה שמונע אי יציבות וקפיצות מתח עקב ההנעות הרבות שנעשות ברכב.
המפרט של המחשב עדיין לא נחשף רשמית, אבל נמסר כי הוא יהיה כמעט זהה לדגם ה-XPC X200 של החברה, אשר נחשב לדגם בעל ביצועים גבוהים יחסית שמיועד בעיקר לשוק העסקי. לפי זה, ה-CarPC יעשה שימוש במעבד אינטל מסוג Core Duo T2400, ביחד עם לוח אם שמבוסס על ערכת השבבים GM945 שכוללת בין היתר את המאיץ הגרפי של אינטל ה- GMA 950ותמיכה בזיכרונות מסוג SODIMM בתדר MHz533 או MHz667 בנפח מקסימלי של GB2. ה- CarPC יגיע עם חיבור DVI למסך, יציאת אודיו באבחנה גבוהה (HD AUDIO), יציאת סאונד אחת ו-S/PDIF אחד בלבד. מה שאומר שעל מנת לחבר את הרמקולים ברכב תצטרכו מגבר נפרד, שזהו חיסרון לא קטן. חיסרון יותר משמעותי הוא העדר בכונן אופטי, GPS מובנה או רשת אלחוטית (אם כבר נייד אז למה לא), אך שאטל כנראה סומכים על 4 חיבורי ה-USB שנמצאים במחשב על מנת לחבר את הרכיבים הנ"ל. כמו כן, המערכת נשלטת על ידי עכבר ומקלדת סטנדרטים (שכנראה לא יהיו כלולים בערכה) ויש גם אפשרות לשליטה על ידי מסך מגע.
![]() |
וכסף |
מחירו והשקתו הרישמית של מחשב ה-CarPC טרם נקבעו אבל בהסתמך על הדגם שהוא מבוסס עליו (XPC X200) מחירו צפוי לנוע בין 400$ ל-500$, ולא יהיה מפתיע אם הוא יגיע גם ל-600$ בשביל המפרט החזק יותר.
זהו צעד אמיץ מצד שאטל להכנס לתחום די חדש ולא הכי בשל, ואיך שזה נראה עכשיו ייקח זמן מה עד שלנהג הממוצע יהיה מחשב ברכב במקום הרדיו דיסק.
תחזית מהחתול
בשנייה שהמחשב הזה נוחת בארץ הוא נמס . . .עמידות עד 35 מעלות אעלק . . .
טוב לדעת שלפחות יש להם בדרן בצוות ההנדסה 🙂
טמפ' עבודה באמת תמוהה..
הרי ידוע לכל אדם שהטמפ' באוטו יכולות להגיע גם לאזור ה 80 מעלות צלזיוס בקיץ הישראלי כאשר האוטו עומד בשמש..
חתול חושב שעדיף לצרף שמשייה לגרסה שלנו:)
שימו אותו על הגג..
כוונו את תעלות המזגן אל המחשב הזה @
ל-5
אתה רוצה שיפעילו מזגן גם כשלא נמצאים באוטו? אחרת, למה לקנות את זה ולא מחשב נייד "רגיל" וגמרנו?
2 ג'י זה עצום?????
מה הקשר לתאוצת פורמולה 1 , מה אם בלימת חרום אחת פשוטה……
ל7 צודק!
או התנגשות קלה "פנדר בנדר" פשוטה שקוראת כ"כ הרבה בארץ… המחשב הולך פייפן.
בשביל מה?
מה השימושים של מחשב, בזמן נהיגה באבן גבירול?
GPS כבר יש לי באוטו.
אלף. בית: איפה שמים מחשב? בבגאז'?
מתחת למושב הנוסע?
איפה שמים מוניטור?
הו לא ………
הו לא עמיד וחזק במיוחד וזה למי שיש נהג פרטי שהינהג בשבלו בזמן שהו משתמש במחשב הים הו יעבוד ביכלל לא שווה נ.ב בקשר למסך שמים מסך נייד של DVD ואז אין בעייה תודה