מערכת הבחינה ומבחני ביצועים חלק ראשון
לצורך בחינות כרטיסי המסך החדשים מ-NVIDIA כעת ומ-AMD בקרוב, הכנו מערכת בחינות טריה לחלוטין וגם בחרנו מבחני ביצועים חדשים יחד עם שיפורי דיוק תוצאות.
המטרה היא פשוטה למדי, יצירת דרך אמינה ומבוקרת בה נוכל לבחון כרטיסי מסך ולראות את הבדלי הביצועים בניהם בשלל כותרים פופולאריים ותובעניים מהתקופה האחרונה. לצורך כך גייסנו חומרה טריה
על מנת לסחוט את מירב הביצועים מכרטיסי מסך, אנחנו משתמשים במעבד 10 ליבות החדש של אינטל מדגם Core i9 10850K. המערכת משתמשת בלוח אם תואם מדגם Z490 MAG ACE של MSI (ביקורת כאן). גם על המשחקים לא וויתרנו ושדרגנו את מערך בחינות המשחקים.
דגמנו עשרה משחקים, חלקם קלים יותר להרצה וחלקם כבדים עד מאוד. יש כאן שילוב בין ז'אנרים שונים ובין מנועי גרפיקה שונים על מנת להבין כיצד מתבטאים הבדלים בין כרטיסי המסך השונים. את כרטיסי המסך השונים של מערכת הבחינות אנחנו בוחנים בעיקר בשתי הרוזולוציות הפופולאריות ביותר היום בקרב גיימרים של מחשבים שולחניים – הן 1920×1080 ו-2560×1440. אנחנו בוחנים את ממוצע הפריימים לשניה וגם את האחוז הבודד הנמוך ביותר של כמות הפריימים. להלן ההגדרות במשחקים בהם השתמשנו:
- Assassin's Creed Odyssey: Ultra high 2560×1440, Very high 1920×1080
- Red Dead Redemption 2: DX12 Ultra settings, all highest 2560×1440, 1920×1080
- Gears 5: Ultra 2560×1440, High 1920×1080
- Hitman 2: Ultra 2560×1440 Resolution scale 1.2, High 1920×1080 Resolution scale 1.2
- Horizon Zero Dawn: 2560×1440 Ultimate, 1920×1080 Favor quality
- Borderlands 3: Badass settings 2560×1440, 1920×1080
- Metro Exodus: DX12 Ultra 2560×1440, High 1920×2080 – No Physx\Hairworks\RayTrace
- GRID 2019: Ultra High 2560×1440, 1920×1080
- Shadow of the Tomb Raider: Highest 2560×1440, 1920×1080
- Overwatch: Epic settings 2560×1440, 1920×1080
להלן דגמי כרטיסי המסך האחרים המופיעים במבחני הביצועים:
- Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11GB
- Gigabyte RTX 2080 Super Gaming OC 8GB
- Gigabyte GTX 1080 Ti Turbo 11GB
- Palit RTX 2070 Super JS 8GB
- Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB
- Gigabyte RTX 2060 Super Aorus OC 8GB
- AMD RX 5700 Reference 8GB
- Sapphire RX 5600 XT Pulse 6GB
- Gigabyte RTX 2060 Gaming OC 6GB
מערכת ההפעלה היא חלונות 10 בגרסה העדכנית ביותר, כאשר דרייברים לכרטיסי המסך של NVIDIA הינם בגרסת 452.06, שהיא האחרונה הזמינה להורדה בסמוך לצאת הביקורת. הדרייבר לכרטיסי RTX 30 הינו גרסה חדשה בשם 456.16. כל כרטיסי המסך של AMD נבחנו עם דרייבר 20.8.3 הטרי.
על מנת להקל על קוראינו, לא את כל כרטיסי מסך האפשריים אנו כוללים בגרפים של כל ביקורת, אלא את הרלוונטיים ביותר לאותו כרטיס מסך שמופיע בביקורת. לצורך כך, לא תראו בביקורת על מוצר פרימיום כמו RTX 3080 כרטיסי מסך כמו GTX 1050 למשל.
המשחק Overwatch הינו משחק תחרותי של יריות בגוף ראשון, בו כמות הפריימים לשניה היא מפתח לתגובתיות. במבחן זה תחת הגדרות מירביות, שאינן כל כך נפוצות בשל הצורך הזה, אנחנו לראשונה פוגעים במגבלת 300FPS של מנוע המשחק תחת 1920×1080. כמובן שמדובר ברזולוציה מעט נמוכה עבור כרטיס מסך שכזה. כאשר מכוונים את המשחק ל-2560×1440 עדיין יש לאן להתקדם. במצב זה מהיר ה-RTX 3080 TUF OC מ-RTX 2080 Ti ב-22.6% בממוצע ומהיר מ-RTX 2080 Super אותו הוא מחליף ב-52.1% בממוצע. הערה: ממש בעת זאת שיחררה בליזארד טלאי שמעלה את הגבלת המנוע ל-400FPS. בביקורות הבאות תוכלו לראות את התוצאות איתו.
במשחק Borderlands 3 תחת הגדרות מירביות, אנחנו מצליחים לעבור לראשונה את מחסום ה-100FPS עם ה-RTX 3080 ברזולוציית 1440P. כרטיס מסך זה מהיר מ-RTX 2080 Ti ב-30.6% ומ-RTX 2080 Super ב-58.7%.
במשחק טומב ריידר האחרון ניתן להבחין בשיפורים מעט פחות דרמתיים, אך משמעותיים למדי. נראה כי אפילו עם ויזואליות מרשימה למדי, רזולוציית 1920×1080 פשוט יוצרת צוואר בקבוק רציני עם כרטיס מסך שכזה. תחת 2560×1440, ביצועי RTX 3080 גבוהים מאלו של RTX 2080 Ti בכ-15.5% ומאלו של RTX 2080 Super בכ-38%.
הכותר האחרון בסדרת Assassin's Creed מציג גרפיקה עשירה וכמות אובייקטים גדולה למדי. במבחן זה מציג ה-RTX 3080 TUF OC ביצועים הגבוהים מאלו של RTX 2080 Ti ב-17.3% ומאלו של RTX 2080 Super ב-38%. ישנו טיפוס לא רע גם בכמויות מינימום פריימים לשניה שנצפו.
את Metro Exodus אנחנו מריצים תחת DX12 וללא אפשרויות שיחודיות לכרטיסי NVIDIA בלבד. בהמשך הביקורת אנו כן נציג ביצועי תכונות יחודיות עם DLSS ו-RayTracing. באפשרויות סטנדרטיות, מהיר ה-RTX 3080 TUF OC מ-RTX 2080 Ti בכ-18.7% ומ-RTX 2080 Super בכ-47%.
במשחק Hitman 2 השתמשנו גם כן ב-DX12 ומבחן Miami המובנה במשחק, שנחשב אמין וללא הבדלים משמעותיים בין כל בחינה. כמו אחרים, גם משחק זה יסבול מצוואר בקבוק רציני אפילו עם מעבד כמו ה-Core i9 10850K ב-1920×1080. שם, אין הבדלים בין שימוש בכרטיס מסך RTX 3080 או RTX 2080 Ti. תחת רזולוציית 2560×1440 ההבדלים עדיין ניכרים עם הובלה של RTX 3080 על פני RTX 2080 Ti בכ-20% ועל פני RTX 2080 Super בכ-43%.
הרשו לי להוציא קיטור עם Horizon Zero Dawn – וואו, זה היה משחק קשה לבחינה. בהכנסה של כל כרטיס מסך למערכת הבחינות, טוען Horizon מידע שקשור למטמון של טקסטורות ומידע כדי לאפשר ביצועים… קונסולתיים? אני מניח. 5-7 דקות של התעללות בדמות מסך טעינה. אה כן, יש גם מבחני ביצועים. במשחק זה לא מתגלה צוואר בקבוק אפילו ב-1920×1080. ברזולוציית ה-2560×1440 שצפויה להיות נפוצה בכרטיס מסך זה מוביל ה-RTX 3080 TUF OC על פני RTX 2080 Ti בכ-28% ועל פני RTX 2080 Super בכ-51%. יש כאן הכפלת ביצועים מכרטיסי מסך בולטים דוגמת GeForce GTX 1080 Ti, כרטיס מסך אחר שבעבר נשא את תג המחיר של ה-RTX 3080 כיום.
המשחק Red Dead Redemption 2 של רוקסטאר ידוע בטבע היפהפה שלו כמעט כמו שהוא ידוע באופטימיזציה הפושרת שהוא קיבל ובביצועיו הבינוניים. תחת הגדרות מירביות, על מנת לדחוף את הבדלי הביצועים לקצה, מהיר ה-RTX 3080 TUF OC מ-RTX 2080 Ti בכ-28% ומ-RTX 2080 Super בכ-52%.
Gears 5 הטרי של מיקרוסופט הוא משחק שיחסית קל להריץ גם עם חומרת הדור הקודם ברזולוציה נמוכה ובהגדרות בינוניות, אך כשזה מגיע ל-2560×1440 והגדרות מירביות, ניתן לראות כרטיסי מסך יחסית מתקדמים מתקשים איתו. במשחק זה ה-RTX 3080 TUF OC מוביל בקלילות על כל כרטיס מסך קודם.
משחק המירוצים GRID שיצא בשנה שעברה משלב גרפיקה מתקדמת עם ביצועים שאפשר לקבל בכרטיסי מסך יחסית זולים כיום. בכל זאת, אלו שרוצים איכות ויזואלית רצינית יחד עם ממוצע פריימים גבוה במיוחד – RTX 3080 מאפשר זאת על מסך 2560×1440 144Hz.
ועכשיו לקצת מבחנים סינטטיים. 3DMark Time Spy במצב Graphics אנחנו מקבלים ציון שמסמל את ביצועי הגרפיקה במבחן. לפניכם התוצאות.
הפתעה פותחת עיניים הוא מבחן ה-V-RAY. כאן אנחנו מקבלים הצצה לחלק מהקסם שיש בארכיטקטורת Ampere. יכולת ההתמודדות של כרטיס המסך זה עם תאורת סצנה פר דקה של בחינות גוברת על זאת של RTX 2080 Ti כמעט פי 2 ומעל לפי 2 מזאת של RTX 2080 Super. מרשים בהחלט.
מבחן BaseMark GPU הוא מבחן גרפיקה סינטטי נוסף אותו אנחנו מריצים עם VULKAN, ה-API האוניברסלי שרוצה להחליף את DX12 בחלונות. הבדלי הביצועים כאן דומים למדי למה שראינו במשחקים, עם הבדל של כמה עשרות אחוזים בין RTX 3080 TUF OC לבין RTX 2080 Ti.