כלכלה וירטואלית בעלייה.
רובנו חושבים כי עבודה קשה והתמדה יבטיחו את עתידינו הכלכלי הסולידי ויתרמו לצמיחה הכלכלית של בורסות העולם, אך על איזה סוג עבודה ועל איזו כלכלה אנחנו מדברים?
בעולם הדיגיטלי והמרושת שלנו אנו עדים לצמיחתם של יותר ויותר עסקים מבוססי-אינטרנט ושירותי-רשת, כגון משחקים המוניים, אפליקציות חברתיות וכדומה. אותם עסקים וירטואליים הניבו סוג חדש של פועלים וגם סוג של "כלכלה וירטואלית".
וודאי נתקלתם בשירותים המציעים "עזרה" במשחקי רשת תמורת תשלום, כגון כסף וירטואלי שיועבר לדמותכם במשחק, ציוד ואף שירות עלייה ברמות (Power leveling). דו"ח שהוגש על-ידי הבנק העולמי ציין כי אותם עסקים גלגלו רווחים בסך 3 מיליארד דולרים בשנת 2009 וכעת משמשים בתור מקור ההכנסה העיקרי של יותר ממאה אלף צעירים, כאשר רובם מתגוררים בסין וויאטנאם.
זן הפועלים החדש? |
השירותים שתוכלו לרכוש ברחבי הרשת כוללים גם עבודות מוזרות במיוחד, כגון הוספת "לייקים" לתגובות שלכם (או כל דבר אחר) בפייסבוק. מעניין כמה אנשים באמת משתמשים בשירות הזה, משום שלאחרונה אנו עדים לעלייה גבוהה מאוד בכמות ה"לייקים" בעמודי הפייסבוק שלנו.
מה שיותר מעניין כאן היא הכלכלה הוירטואלית המתפתחת כתוצאה מהשווקים החדשים. לפי הדו"ח, חלק נכבד מהרווחים הוירטואליים מגיע בסופו של דבר למדינות בהן נוצרו הטובין הוירטואליים שנמכרו, זאת לעומת סחורות "אמיתיות" אחרות שאחוזי הרווח ממכירתן המגיעים למדינה המייצרת לרוב נמוכים מאוד. אולי בגלל זה הכלכלה של סין צומחת כל-כך מהר.