מבחני הביצועים
כעת, לאחר שבחנו את שלושת הספקים מבחוץ ומבפנים, הגיע הזמן לגלות מה הם באמת שווים.
כמו שכתבנו בהקדמה, אחד הנתונים החשובים ביותר הקובעים את איכותו של הספק הוא ה-Ripple- או החריגה של הספק מהמתח הרצוי. ככל שהמתח שהספק מפיק קרוב יותר לערך המיועד שלו, כך הרכיבים יוכלו לעבוד בצורה יציבה ואמינה יותר. הגרפים שאנחנו נציג בפניכם נוצרו באמצעות תוכנת OCCT, המודדת את המתחים השונים שמפיק הספק בזמן הרצת הבדיקות.
הגרף יציג את המתח כפונקציה של הזמן, ז"א שתוכלו לראות בכל זמן שהוא במהלך הבדיקה מהו ערך המתח שהספק הציג, בקו אדום, כאשר הקו הכחול מייצג את המתח שאליו אנו שואפים.
תקן ה-ATX מתיר שינויים בערכי המתח בטווח של עד 5% מעל או מתחת למתח הנומינלי, ולכן תראו בפינה העליונה של כל גרף שנציג את ערך ה-Ripple, וגם את ערכו באחוזים.
מן הסתם, תמיד ייתכנו טעויות במדידה, כמו למשל בגרף לדוגמא המוצג כאן – בבירור ישנה סטייה של 0.1 וולט במדידה המוצגת לאורך כל הבדיקה, ולכן יש להתחשב במרווח שגיאה שכזה בבדיקות.
הנתונים שיוצגו בחלקו העליון של הגרף ושנתייחס אליהם הם האדווה (Ripple) המקסימלית שאליה הגיע הספק – החריגה הגדולה ביותר מהמתח הרצוי, ולאו דווקא כמות החריגות או יציבות הגרף באופן כללי. האדווה המקסימלית היא רק מדד אחד שצריך להתייחס אליו כשקוראים גרף, בנוסף ליציבות הגרף הכללית וכמות החריגות במשך פרקי הזמן, כמו גם לכיוון החריגה (כלפי מעלה או מטה).
לצורך הפעלת עומס מקסימלי על המערכת, לבדיקת יציבות הספקים בתנאים קיצוניים ביותר, הרכבנו במעבדה שלנו את מערכת הבדיקה הבאה:
מעבד | Intel Core 2 Extreme X6800 |
לוח אם | |
זכרון | GEIL PC2-6400 DDR2 800MHz |
כרטיס מסך | שני כרטיסי X1950XT במערך CrossFire |
דיסק קשיח | Seagate Barracuda 7200.9 250GB |
בשיא העומס הגיעה מערכת זו לצריכה של כ-420W מהשקע – לא מעט לכל הדעות. סביר להניח שהמערכת שלכם בבית צורכת הרבה פחות, וגם כל מערכת ממוצעת וביתית לא תגיע להספקים שכאלה; אך אם נבטיח את יציבות ספקי הכוח השונים ונשווה את ביצועיהם תחת עומס גדול, נוכל לדעת בבטחה כי יוכלו לשאת גם בעומסים קטנים יותר.
מתודולוגיית הבדיקות
הבדיקות שביצענו הן:
- ניצול המעבד ב-100% על ידי הרצת שני מחזורים של S&M, אחד לכל ליבה, המביאים את המעבד למאמץ מלא. מצב זה מדמה פעולות המבוססות על המעבד בלבד, כגון קידוד, עבודה משרדית או גלישה ברשת.
- הרצת תוכנת הבנצ\'מארק הפופולארית 3DMark06 ב-Loop על שלב ה-Forrest (נמצא כי הוא מאמץ את כרטיסי המסך יותר משלבים אחרים) במשך 30 דקות. התוכנה מדמה מצבים טיפוסיים בזמן משחק של הפעלת עומס על כרטיס המסך, המעבד ושאר הרכיבים. בדיקה זו לוקחת למעשה את הספק עד לקצה, וכדי להקשות עליו רק עוד קצת, הוספנו מחזור אחד של S&M ברקע כדי להבטיח שנוכל לאמץ את כל הרכיבים כמה שיותר, מבלי לפגוע בקצב הפריימים ב-3DMark.
- שיחקנו במשך כחצי שעה במשחק הפופולרי Call of Duty 2, כדי לדמות סימולציה של מאמץ טיפוסי בזמן משחק אמיתי, ובנוסף מחזור S&M פועל ברקע.