ממשלת יפן תיצור את חברת המסכים הניידים הגדולה בעולם
מאזן כוחות חדש בשוק המסכים: סוני, טושיבה והיטאצ'י חתמו על הסכם שיתוף פעולה עם החברה החצי-ממשלתית INCJ (ר"ת Innovation Network Corporation Japan), במסגרתה יאוחדו עסקי המסכים הניידים שלהן לכדי חברת ענק חדשה, שתיקרא Japan Display.
במסגרת העסקה, שצפוי להיות מושלמת באביב 2012, יועברו כל המפעלים ומרכזי הפיתוח של שלושת החברות (בתחום הספציפי של מסכים המיועדים למכשירים ניידים) לידיה של החברה החדשה. INCJ (שמקבלת כ-90 אחוז ממימונה מהממשלה היפנית) תשקיע כ-2.6 מיליארד דולר ביצירת החברה החדשה, ובתמורה תקבל כ-70 אחוז מהבעלות על Japan Display, בעוד ששלושת המוסקטריות יקבלו 10 אחוז כל אחת.
חברת הענק החדשה תעסוק בייצור מסכי LCD לשוק הסמארטפונים והטאבלטים הפורח, וכמו כן תשקיע משאבים רבים במחקר ופיתוח בטכנולוגיות הדור הבא, ובעיקר מסכי OLED דקים יותר ובעלי רזולוציה גבוהה יותר. סוני הודיעה כי תמשיך להתרכז בייצור מסכי OLED גדולים יותר (מוקדם יותר השנה השיקה החברה מסכי OLED בגודל 17 ו-24 אינץ'), אך תספק תמיכה ופטנטים בתחום גם ל-Japan Display.
נשיאי ארבעת החברות בלחיצת יד השווה מיליארדים | אם המיזם המשותף יקרב את היום בו נראה מסכים כאלו בכל מקום – אנחנו בהחלט בעד |
למרות שסוני, היטאצ'י וטושיבה הן חברות ענק מפורסמות ששמותיהן ודאי מוכרים לכולכם, שוק המסכים הניידים לא הביא להן יותר מדי סיבות לחייך בשנים האחרונות. תחרות קשה במיוחד מצד יריבתן היפנית שארפ (שהיא החברה הגדולה ביותר בתחום, לפחות עד יצירתה של המגה-חברה החדשה) ומצד יריבות קוריאניות וטאיווניות כמו סמסונג, LG ו-Chimei Innolux הביאה את שלושת החברות למצב בו הן ניסוי להקטין את מעורבותן בשוק.
באופן מסויים, ניתן לראות במיזם של INCJ סוג של חבל הצלה, מה שיכול להסביר מדוע סוני, היטאצ'י וטושיבה מוכנות להסתפק ב-10 אחוז "בלבד" מהחברה החדשה.
אחרי שהאיחוד יושלם, צפוי Japan Display להפוך ליצרנית המסכים הניידים הגדולה בעולם עם נתח שוק של 21.5 אחוז, כשהיא מקדימה את שארפ, לה נתח שוק של 14.8 אחוז, וסמסונג, שמחזיקה ב-11.9 אחוז מכלל השוק.
מוקדם יותר השנה הודיעה אפל כי היא מתכננת להשקיע מיליארד דולר (דמי כיס, במונחים של החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם) במפעל של שארפ, זאת במטרה להבטיח תזרים קבוע של מסכים למכשירי האייפון והאייפד שלה.
העובדה שאפל צריכה "לסייע" לחברה הגדולה בתחום להגיע למצב בו תוכל לספק את הדרישות העצומות שלה (עשרות מיליוני מכשירים שנמכרים בכל רבעון הם לא משהו שהולך ברגל) אומרת הכל, ולא מן הנמנע ש-Japan Display תשאף "לפתות" את חברת הענק עם יכולות הייצור המאסיביות שיהיו לה.