המאבק המלוכלך של השנה וסיכום
המאבק המלוכלך של השנה (מאת: עמרי פימה)
המאבק הניטש בשנה האחרונה בין שתי יצרניות המעבדים הגראפיים הגדולות – ATI ו nVidia – רחוק היה ממאבק טכנולוגי טהור, וקיבל בשנה האחרונה צורה של מאבק כלכלי מלוכלך ובלתי הוגן כאשר הקורבן העיקרי של אותו מאבק היה הצרכן. בשנה האחרונה נתקלנו בעשרות פרשיות של זיופי בנצ\'מרקים, אופטימיזציות בלתי הוגנות, והסכמים חשאיים שנועדו על מנת להשיג בלעדיות על משחקים פופולריים שיפעלו בצורה טובה רק על כרטיסים של אחת החברות.
nVidia ספגה במהלך השנה האחרונה שתי מכות:
המכה הראשונה היו הפרסומים של תוצאות הבנצ\'מארק של Half-Life2, שהציגו ביצועים עלובים ביותר לכרטיסי ה GeforceFX שלה.
המכה השניה היתה המעבר החד של מספר יצרניות כרטיסי מסך גדולות (ביניהן Asus ו MSI) לייצור כרטיסי מסך של המתחרה הגדולה- ATI.
שני הכשלונות הללו, בשילוב עם הכשלון היחסי של סדרת כרטיסי ה GeforceFX, הובילו את nVidia לנקוט במספר צעדים מלוכלכים על מנת לבסס שוב את מקומה. אחת הפרשיות המביכות של השנה האחרונה היתה פרשת זיופי תוצאות הבנצ\'מארקים של כרטיסי ה Geforce FX; במשך החודשים האחרונים נחשפו מספר פרשיות שונות המאשימות את nVidia באופטימיזציות שונות בדרייברים שלה, אופטימיזציות שאמנם עשו פלאים בציוני הבנצ\'מרקים, אך על חשבון איכות התמונה או פשוט בדרכי מרמה אחרות אשר שינו את התמונה המוצגת על המסך.
מספר אתרים חשפו כי אותן אופטימיזציות היו Application Specific , כלומר הותאמו במיוחד לתוכנות הבנצ\'מרק הנפוצות ביותר על מנת להעלות את ביצועי הכרטיסים באותם מבחנים, ורק בהם. מעבר למשמעות החמורה של הפרשה עצמה, פרשיית זיופי התוצאות הטילה תחת צל כבד את אמינותם של תוצאות הבאנצ\'מרקים, והובילה לקבלת פנים צוננת למדי לגרסתה החדשה של תוכנת הבנצ\'מרקינג הפופולרית 3DMark03.
nVidia, שהבינה שלא תוכל לנצח בזיופי תוצאות, החליטה לאחרונה ללכת על דרך קיצונית יותר – מניעת הפעלת משחקים מסויימים מבעלי כרטיסים מתחרים, וחתמה עם מספר חברות לדוגמת ChronicLogic הסכמי בלעדיות שיאפשרו למשחקיהן לעבוד על כרטיסים מתוצרת nVidia בלבד. הסכם דומה נחתם עם ענקית המשחקים EA, שם סוכם סעיף מעורפל למדי המבטיח ש"משחקיה של EA יעבדו טוב יותר על כרטיסי מסך מתוצרת nVidia".
אמנם, גם ATI לא היתה נקיית כפיים, ומספר פרשיות נקשרו גם לשמה, אך מכיוון שהיה מדובר באופטימיזציות שוליות ביחס לnVidia, וממילא כרטיסי ה Radeon האחרונים הציגו ביצועים מעולים, אותן פרשיות ירדו מהר מאוד מסדר היום.
סיכום
ובכן, כפי שראיתם, השנה האחרונה הייתה שנת התפתחות וחידושים בכל אחד מהתחומים אותם סקרנו, ובתחומים רבים נוספים שקצרה היריעה מלהכיל את כולם.
שנת 2004, כמו כל שנה שמתחילה, מביאה עמה הרבה מאוד הבטחות ואם לשפוט לפיהן, אזי היא תהיה הרבה יותר מעניינת משתי השנים אשר קדמו לה.
אך עם זאת, כולם יודעים שהבטחות לחוד ומעשים לחוד לכן השנה הקרובה, שאנו נמצאים רק בתחילתה, תשפט על פי המעשים אך בכל מקרה, לא נותר לנו אלא לאחל לכולכם שנה מוצלחת ומהנה, שנה שתביא יותר חידושים מרעננים מקודמותיה (ואין ספק שלאחר שנת 2003, הרבה חברות יתקשו לעמוד ברף הגבוה שנוצר כדי להביא חידושים אמיתיים לשוק) ושנה שנזכה לסכם למענכם ב"נבחרי 2004".
בברכת שנה מוצלחת ופוריה,
צוות המודרייטורים וצוות אתר HWzone.