על גבול המדע הבדיוני – מעגלים שיתקנו את עצמם אוטומטית
מצחיק איך הטכנולוגיה שלנו תמיד מנסה לחקות את הבלתי-אפשרי שאנחנו רואים בסרטי מדע בדיוני. טאבלטים, מסכים שטוחים ומסכי מגע – את כולם ראינו בקולנוע הרבה לפי שהם הגיעו למרכזי הפיתוח ובסופו של דבר גם לחנויות האלקטרוניקה.
כעת, חוקרים באוניברסיטת אילנוי שבארצות הברית טוענים כי הם מצאו דרך לגרום ללוחות מעגלים חשמליים לתקן את עצמם. הם חיברו מיקרו-קפסולות מלאות במתכת נוזלית אל לוח המעגלים בתפזורת מיוחדת וכאשר חלק מסוים בלוח מקצר או נשרף, הקפסולות מתפוצצות והמתכת הנוזלית מתפזרת ומתקנת 99 אחוזים מהנזק שנעשה, לטענת החוקרים.
כלפי חוץ נראה כי התיקון מתבצע אוטומטית לחלוטין. למיקרו-קפסולות זמן תגובה של כמה מיקרו-שניות בלבד והטלאי שהן יוצרות הוא נקודתי בלבד. התיקון הזה לא יכול לתקן לוחות מסובכים או מתקדמים ויכול רק לשחזר את המוליכות של המעגלים המודפסים.
המהנדסים העומדים מאחורי הרעיון מציינים את היתרונות שבהמצאתם כאשר זו נמצא בשימוש במעגלים ובמערכות חשמל גדולות וקשות לגישה, כמו, לדוגמה, בתוך מטוס.
אבל לנו משנה רק מתי הטכנולוגיה הזו תגיע למכשירים האלקטרוניים שלנו. יהיה זה יום שמח כשהמחשב יוכל לתקן את עצמו בפחות שניה אחרי קצר בלתי צפוי ואנחנו לא נאלץ לרכוש לוח אם חדש, אך למרבה הצער עדיין אין שום מידע בדבר תאריך יעד משוער בו הטכנולוגיה תהיה זמינה לשימוש עבור יצרניות החומרה.
לא כל כך מבוסס
החלק האחרון אני מתכוון-
כדי שחברות ( כרטיסי מסך, מטוסים וכו׳) יוכלו להרוויח יותר כסף הם יוסיפו את המערכת כדי להשוויץ ׳בזמן חיי מוצר׳ ארוך יותר וליצור מוצר שעולה ₪100-200 יותר -בכרטיסי מסך ומי יודע כמה במטוסים- אבל הם לא יורידו את התקנים לעולם כי אז אף אחד לא ייגע במוצר גם אם יש לו מערכת שימור ושיחזור עצמי שיכולה לשרוד ריסוק טוטאלי ולשחזר את המעגל הכי מסובך שיש…
דרך אגב- יש שגיאה בפסקה האחרונה- לא נאלף; נאלץ.
טכנולוגיות שחזור עצמי
טכנולוגיה שונה, אבל מטרה דומה, קיימת עשרות שנים בקבלי AC. בין היתר, כל המזגנים, מנועים, פלורסצנטים, מערכות תיקון כופל הספק בתעשיה וכדומה שמיוצרים היום משתמשים בקבלים כאלה
קפיצות מתח ופגמי ייצור גורמים לזה שהחומר המבודד בין הלוחות של הקבל נהרס ונוצר בו חור שמאפשר לזרם לעבוד בין הלוחות. הלוחות בקבל שחזור עצמי עשויים בצורה כזאת שהחימום הנקודתי גורם להם להתאדות לפניי שהפלסטיק של החומר המבודד נמס, וכך המוליכים באיזור הזה נעלמים והזרם מפסיק
אם הזמן, נוצרים בקבל יותר חורים כאלה – כשהוא עדיין עובד – הקיבול שלו קצת יורד
בשלב כלשהוא התהליך הזה נכשל – התהליך מתעכב קצת יותר מידי והפלסטיק שבין הלוחות נמס, מה שגורם לחור להגיע בחזרה למוליכים ולהמשיך את הקצר. בתוך הקבל נוצרת בועה של פלסטיק נמס כשבהיקף שלה יש מוליכים מקצרים שלא הספיקו להתאדות, ותוך כמה שניות הקבל כולו הופך לגוש פלסטיק שעולה באש ופולט עשן
תחום קרוב יותר למחשבים, בדיסקים קשיחים יש מערכת פנימית להחלפה של בד בלוקים – הבקר של הדיסק ממפה בעצמו בד בלוקים לשטח מיוחד בדיסק שיש בו בלוקים ספייר, ומערכת ההפעלה לא רואה שהיו בד בלוקים
ניתן לבדוק את הכמות של בד בלוקים שהיו ותוקנו כך אל ידיי סמארט – וכך להחליף בזמן כונן קשיח שמתקדם לקראת נפילה אבל עדיין עובד, לפניי שהוא נופל באמת וגורם לאיבוד מידע
המערכת החדשה כנראה לא תפתור את הבעיה לגמרי :
עדיין לא ניתן לבדוק מה רמת הנזק עד שמשהוא באמת נדפק (כלומר, עד שהמערכת לא נכשלת החומרה תיחשב תקינה). כלומר, יכול לצאת לאוויר מטוס שהחומרה שלו כבר נמצאת במצב קריטי (לקראת תקלה בכל רגע), ועדיין עובדת תקין בגלל ה "תיקון" העצמי
היצרנים של החומרה (כרטיסי מסך בהחלט, מטוסים אולי) יסתמכו על יכולת השחזור העצמי ויורידו את מקדמי הביטחון והאמינות של הייצור, כך שכמות הכשלים בפועל תהיה גבוהה יותר, וכמות התקלות תישאר זהה (כשבעבר כל כשל היה גורם לתקלה, ועכשו יש פי 100 יותר כשלים כשכשל 1 ל 100 גורם לתקלה). לא בוודאות, אבל למה לא ?
אני חושב שזה יותר בגלל
שרוב הטכנולוגיות הקיימות הן פסיביות. הן מגיבות לאירוע, אבל לא "יודעות" לבצע פעולות מורכבות יותר. צריך לשלב רובוטיקה ברמת המיקרו או נאנו כדי לבצע תיקונים של ממש ולא כאלה ברמת ה"פאנצ'ר" – מיקרו קפסולות שמשחררות חומר זה כמו הספריי שבו משתמשים כדי להשמיש גלגל עם תקר. אני מאמין שברמה טכנולוגית אפשרי כיום לייצר לוחות או מעגלים עם מיקרו/נאנו רובוט למטרות תחזוקה. זה נשמע בדיוני אבל הטכנולוגיה הזו קיימת בחלקים, בנפרד. לרמת המזעור כבר הגענו, התוכנה ברובה כבר קיימת, אבל המימוש הוא לא זול. ומין הסתם לא כלכלי לממש בלוח אם של 100-200 דולר. עדיין. אבל זה יגיע. לי יותר מפריע שלא מימשו את זה ברכב שאלה מערכות קריטיות בזמן נסיעה. הכי בקטנה: תקר יכול לגרום לתאונת דרכים, אבל גם מנוע שמתחמם, מערכת מיזוג אוויר שבה נשרף נתיך או קבל ונוצרים ניצוצות שיכולים לגרום לשריפה.. שלא לדבר על מטוסי נוסעים. בהם יש הרבה מערכות יתרות, אבל אין מערכות לתיקון עצמי. השאלה האמיתית היא, מה קורה כשמערכות התיקון עצמי מתקלקלות..?
תחזוקת מטוסים היא תחזוקה מונעת, ולא תחזוקת שבר
כך שלכל רכיב יש אורך חיים מסויים, שלאחריו יש להחליפו, לפי הוראות היצרן. כך שבאופן בסיסי אין זה משנה מאוד את עולם תחזוקת המטוסים – אלא אם הלוחות הללו כוללים סמנים שמראים שתקלה כזו אכן אירעה, ומאפשרים לטכנאי להחליף את הכרטיס לפני מועד הפקיעה שלו.