מסך ה-MO27U2 של GIGABYTE מנגיש בין בקשות רבות של איכות תמונה ויכולות גיימינג לתוך מוצר אחד, ומספיק סיבוב מהיר בשביל להבין שחווית ה-27 אינצ' עם מוצר הסוג הזה הגיע לשיא שיקח זמן רב לעבור
עולם ה-OLED ממשיך לשטוף את שוק המסכים כאשר בזכות מספר גדל של יצרניות, גדלים ודרישות שוק אנחנו זוכים לראות יותר ויותר מוצרים מגיעים למדפים. אחת היצרניות שמובילות מסכי OLED באופן לא מפתיע היא יצרנית החומרה GIGABYTE, אותה אנחנו מכירים בעיקר בזכות מוצרים כמו לוחות אם או כרטיסי מסך.
מבט מקרוב – MO27U2

כמשתמש שרגיל לשימוש במסך 31.5" אינצ' ברזולוציית 4K מסוג OLED וגם באחד מסוג IPS, כאשר נשאלתי אם ארצה לבדוק כיצד תראה הרזולוציה הזאת על דגם 27 אינצ' כמובן שהסכמתי ברינה. אני חובב גדול של צפיפות פיקסלים גבוהה, כי אחרי הכל זה משהו שאנחנו כמשתמשים רגילים אליו עוד מהסמארטפונים שלנו כבר שנים רבות, אז למה לא בתור מסך מחשב.
ה-MO27U2 של GIGABYTE הוא מסך OLED ברזולוציית 3840X2160 4K בגודל 27 אינצ', מה שמביא לצפיפות פיקסלים של 163, לעומת 139 אליה הייתי רגיל במסך הגדול יותר.

באריזה לצד התצוגה ישנו מעמד, כבל USB למפצל הפנימי, כבל HDMI, כבל DisplayPort וכבל חשמל לצד מסמך כיול במפעל GIGABYTE.

המעמד? תענוג. מדובר במעמד עשוי סגסוגת ברזל שמגיע עם תמיכה בכל סוגי הכיוונון הסטנדרטיים של מסכים לרבות הטיה, סיבוב וכיוון גובה.

כשזה מגיע למעמדי מסכים, נשמח לראות כל מסך 27 אינצ' מגיע עם מעמד שכזה, שגם אפשר בקלות להתקין ולשלוף במידה ורוצים להשתמש בזרוע צד ג'.

כיאה לכל מסך OLED לאחרונה, גם ה-MO27U2 מגיע עם מסגרת דקה במיוחד.

בתחתית המסך ניתן למצוא יצירות תצוגה מסוג HDMI (צמד) לצד DisplayPort וגם USB Type-C שתומך בפרוטוקול DisplayPort לאלה שרוצים להשתמש בו כממשק תצוגה. ישנה גם כניסת אוזניות.

למסך הזה ספק כח פנימי ולכן יש כניסה ישירה של מחבר "כבל קומקום". זאת, לצד מפצל ה-USB אשר משמש גם לפונקציית KVM.

שליטה במסך נעשית על ידי הג'ויסטיק הזה שהכרנו עוד במסכי GIGABYTE בעבר. אינטואטיבי ופשוט למדי.

ללא שימוש במעמד שמגיע באריזה, ניתן לעגון את המסך בתקן VESA 100X100 לכל זרוע שתומכת.
איך זה להשתמש במסך 27 אינצ' לעומת 31.5 אינצ' בטכנולוגיית 4K OLED?

נתחיל מהאפקט המיידי – איכות התמונה והחדות שלה. הגדלה של צפיפות הפיקסלים מהצפיפות המכובדת דיו של 3840X2160 במסך 31.5 אינצ' הופכת לברורה בצורה מיידית. שימוש במסך כזה כבר מזכיר שימוש בתצוגות צפופות כמו אלו שתמצאו במכשירים כמו אייפד או כל טאבלט מתקדם מהשנים האחרונות. זו תצוגה מרהיבה לגודלה, עם בהירות וצבע חי כמו שהטובים שבמסכי OLED יודעים לספק.

מסכי OLED הם מסכים שרגישים מאוד לצפיפות הפיקסלים כשזה מגיע לחווית קריאת טקסט, ובצפיפות של מעל 160 פיקסל לאינצ' קשה לראות מריחות צבע אפילו כשמסתכלים ממש מקרוב על טקסט שחור על גבי רקע לבן. נכון לחווית מחשבים שולחניים, זה השיא הקיים של מסכי OLED.

מי שרגיל למסכי OLED ולתמיכה בקצב ריענון של 240 הרץ יודע כמה מתירה התכונה הזאת. היא למעשה, משחררת את החבל לחלוטין כשזה מגיע להנאה מקצב תמונות גבוה לשניה. צריך המון המון כח עיבוד בשביל בכלל להגיע למימוש של 4K 240Hz במשחקים מודרניים, פשוט כי תמיד קיימות הגבלות טכניות. המשחקים שנהנים מכך לרוב יהיו משחקים דוגמת Overwatch 2, Valorant, Apex או Counter Strike 2, משחקים שפשוט הונדסו לגרום למערכות מחשב להגיע לגבהים הללו.
אמנם, החוויה נהדרת גם אם תנעלו את כמות הפריימים לשניה ל-120 או 180 או כל דבר אחר שנמצא מעל ל-90. הרי שמדובר במסך OLED וזמן התגובה של מסך כזה הוא אפסי.

גם כאשר דוגמים תנועה מהירה בדגימה של אלפית השניה, שזה מה שעשינו בתמונה למעלה, אפשר לראות שזמן תגובת הפיקסלים עומד בשיאים הקיימים עבור מסכי מחשב עם מריחות אפסיות לרוב. גם מריחות קטנות של תנועה בתפיסה של אלפית השניה הם גן עדן לעומת זמני התגובה שראינו במסכי IPS או VA השונים לאורך השנים.

קצת מידע טכני אודות צבע ותאורה. במצב SDR או Standard Dynamic Range שהוא המצב שבו תרצו להשות בזמן שאתם לא צורכים סרטים ותוכן מיוחד, הבהירות המירבית בה הבחנו היא 295Cd/m או 295NIT. מדובר בבהירות שלפחות לפי דעתי היא גבוהה משמעותית מזאת שמשתמשים בדרך כלל מעדיפים. עם מסכי OLED לצרכי עבודה ומשחקים לרוב הטווח של 120-160NIT הוא זה שנחשב עבורי לבהיר מספיק.
כאשר משתמשים במצב HDR עבור תוכן בעל טווח דינאמי גבוה (הבדל בין הנקודה הכהה ביותר לבהירה ביותר) ה-MO27U2, הבהירות בעיקר תלויה בכמות האלמנטים הבהירים במסך. קל להגיע לעוצמה של כ-1000NIT עבור אלמנט לבן אחד במרכז של מסך שחור. לרוב, סצנה עמוסה במצב HDR תביא את הבהירות הממוצעת לגבהים של 350-450NIT. זה נחשב לבהיר מאוד, בעיקר בסביבות חשוכות.
את תמונות המסך שאתם רואים בסקירה הזאת לקחנו בחדר מואר, ונאלצנו להוריד את החשיפה רק בשביל לאפשר לתצוגה להציג פרטים בהשוואה לתאורת הסביבה. זה מסך שיכול להגיע לבהירות גבוהה מאוד.
דיוק הצבע תואם את טענות הכיול של GIGABYTE עבור המסך הזה כאשר במצב sRGB מגיעים לכיסוי צבע מלא של הספקטרום, וכיסוי של 99% מסיכוי גאמוט DCI-P3 התובעני. עם תמיכה טבעית בעומק צבע של מיליארד צבעים (10BIT), ל-MO27U2 אין בעיה כלל להיות בשימוש עבור יצירת תוכן מקצועית ומדויקת בכל הרמות, ביחוד בתמונות ובוידאו.

ממשק התפריטים של המסך הוא פשוט ולעניין, ומעתיק את כל מה ש-GIGABYTE עשתה עד כה במסכיה. יש אפשרויות שליטה על צבע בערוצים השונים, על בהירות וניגודיות, גם על מצבים דינאמיים של תאורה בהתאם לתוכן. יש גם שליטה על מתג ה-KVM הפנימי שמאפשר שימוש באותם אמצעי USB עבור מכשירים שונים, אם למשל יש קונסולת משחק לצד המחשב.

עכשיו לחדשות הפחות משמחות, המחיר. התענוג של אחד ממסכי ה-27 אינצ' האיכותיים ביותר בשוק יעלה לכם כ-4,000 שקלים או כאלף דולר מעבר לים לפני מיסים. זה בהחלט פרימיום קצת כואב, במיוחד בהתחשב בזה שצגי 4K OLED גדולים יותר כבר התחילו לבלות באיזור של כ-800 דולר. אמנם, GIGABYTE רק השיקה את ה-MO27U2 ומדובר ביצרנית שיודעת להגיב היטב לתמחורים השונים בשוק לכן יש סיכוי לא מבוטל שנראה את תג המחיר הזה צונח בצורה ראויה.
על מסך 1440p OLED דוגמת MO27Q2 תשלמו בארץ כ-2,600 שקלים, ועל מסך FO32U שהוא מסך 4K OLED 31.5 תשלמו כ-4,100 שקלים ולכן המיקום הנכון עבור ה-GIGABYTE MO27U2 יהיה לדעתנו באיזור 3,500 שקלים. נכון לעת פרסום סקירה זאת טרם נקבע מחיר לצרכן עבור ה-MO27U2 בישראל, אך נמסר לנו שהמחיר יהיה נמוך מזה של ה-FO32U. אתם לא מקבלים פה פחות מאשר במסכים הגדולים יותר. למעשה, צפיפות הפיקסלים הגדולה תעניק לכם תמונה חדה אפילו יותר. אם ההעדפה שלכם היא להצמד ל-27 אינצ' ולא להגיע לגדלים אחרים, מדובר בתצוגה מעולה.
בהזדמנות אשמח להתיחסות לנושא בריאות העינים עם מסכים בגדלים האלה
זה רק אני או שבסקירת מסך שלמה לא צוינו קצב הרענון או מהירות התגובה הרשמיים?
"יציאות תצוגה"… ישנה גם כניסת אוזניות. הפוך:
אות התצוגה נכנס למסך, לא יוצא ממנו. זו כניסה.
אות השמע יוצא מהמסך לאוזניות, זו יציאה.