מיקרוסופט מציעה לרכוש את חברת שירותי החיפוש באינטרנט Yahoo בסכום של 44.6 מיליארד דולר. המיזוג בין שתי החברות הידועות יכול ליצור מתחרה ראויה לחברת גוגל בתחום החיפוש והפרסום באינטרנט.
חברת יאהו (Yahoo) אשר דחתה כבר בעבר הצעות למיזוג מצד מיקרוסופט, פרסמה הודעה תמציתית בה נאמר כי ההצעה שבאה מצד מיקרוסופט תישקל בזהירות אך באופן מידי בהקשר לתכניות האסטרטגיות של החברה. "אנו רואים בהודעה זו ציון דרך חשוב בתכניותיה של מיקרוסופט לגבי השירותים המקוונים וההשקעות בתחום החיפוש והפרסום", אמר מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר בשיחה עם אנליסטים בסוף השבוע.
נפח החיפוש והפרסום גדל בהתמדה
חברת מיקרוסופט, השולטת בתחום מערכות ההפעלה והדפדפנים ומוצריה משמשים במרבית המחשבים בעולם, נאבקת לתפוס נתח משמעותי בתחום החיפוש והפרסום באינטרנט, שנמצא עד כה בשליטתה הבלתי מעורערת של גוגל. "שוק הפרסום באינטרנט מציג גידול מתמיד ומהיר וצפוי כי יגדל מנפח של 40 מיליארד דולר במהלך 2007 ל-80 מיליארד דולר בשנת 2010", כך מאמינים אנשי החברה.
למרות ההובלה של מיקרוסופט בשוק התוכנה, החברה התקשתה מאוד לקדם את מנוע החיפוש המקוון שלה ושירותים מקוונים אחרים אותם היא מציעה, ולהגדיל את הכנסותיה מפרסום. לפני כשלוש שנים השיקה מיקרוסופט את חבילת השירותים המקוונים תחת השם Live והיא בעלת שירות הדואר הוטמייל ותוכנת המסרים המידיים MSN Messenger. ההצעה שניתנה ליאהו משקפת את החשיבות שמיקרוסופט מייחסת לתחום הזה, ולניסיונות שלה לכרסם בכל מחיר בשליטתה של גוגל בתחום. כדי לסבר את האוזן, חלקה של גוגל בשוק החיפוש בארה"ב מוערך ב-56 אחוזים (על פי Nielsen Online), בהשוואה ל-17 אחוזים בלבד ליאהו ו-12 אחוזים למיקרוסופט.
כזכור, יאהו הייתה אחת החלוצות בתחום החיפוש באינטרנט והיא עדיין מהווה מקור משיכה למשתמשים רבים, היות והיא מציעה שילוב של שירותים מקוונים, תוכן וחיפוש. למרות קהל המשתמשים המשמעותי, החברה מתקשה לתרגם את תנועת הגולשים להכנסות כספיות עקביות. רק לאחרונה הכריזה יאהו כי הרווח בשנת 2007 ירד ב 12 אחוזים יחסית לשנה הקודמת ושבכוונתה לפטר 1,000 עובדים.
האיחוד הגואל
במכתב של סטיב באלמר לחבר המנהלים של יאהו הוא מציע 31 דולר עבור כל מניה של יאהו. מחיר זה משקף פרמיה של כ-60 אחוזים על מחיר המניה בבורסה העומד על 19.18 דולר (נכון ליום ההצעה). זוהי בהחלט הצעה נדיבה אולם באלמר הוסיף כי אם מועצת המנהלים של יאהו תדחה את ההצעה, מיקרוסופט כנראה תשתלט על החברה על ידי רכישת מניותיה מבעלי המניות במחירים אטרקטיביים.
ההצעה פורסמה, אולי שלא במקרה, בדיוק ביום בו עזב טרי סמל (המנכ"ל הקודם של החברה) את חבר המנהלים. טרי סמל אולץ להתפטר מניהול החברה לפני מספר חודשים עקב "ביצועים לא מספקים". במכתבו למועצת המנהלים של יאהו, מציג באלמר את הדברים בצורה בוטה: "גוגל משיגה שליטה הולכת וגוברת על שירותי הפרסום באינטרנט, ומאמציה של יאהו להתמודד עם המצב לבדה נכשלו. יאהו ומיקרוסופט כבר דנו בהתקשרויות עסקיות שונות בשנים האחרונות, אולם דיונים קודמים על מיזוג נדחו על ידי יאהו בגלל שמנהליה שאפו לתכנית עסקית משלהם."
דבריו של באלמר אינם בלתי מבוססים: אחת מהיוזמות העיקריות של יאהו בשנה האחרונה אכן לא עמדה בציפיות. פרויקט 'פנאמה' אשר נועד להציג מתכון חדש לבחירת הפרסומות המוצגות עם כל תוצאת חיפוש. באופן מסורתי, הפרסומת של הלקוח ששילם מחיר גבוה יותר עבור מילת חיפוש הייתה הבולטת ביותר אך במסגרת הפרויקט החדש, מספר הלחיצות על כל מודעה נכלל גם הוא בחשבון. עם זאת, אנליסטים טוענים כי היוזמה לא השפיעה על חלקה של יאהו בשוק, ונראה כי כוחה אף ירד יחסית לגוגל.
"המצב התחרותי לא השתפר", כתב באלמר. "בעזרת מיזוג שתי החברות ניתן לאחד את קהל המשתמשים, לקצץ בעלויות התפעול והמחקר, ולהפוך למתחרה ראוי לגוגל. כיום, השוק נשלט במידה הולכת וגוברת על ידי שחקן יחיד המבסס את שליטתו בעזרת רכישת חברות." עוד מוסיף באלמר כי "יחדיו, מיקרוסופט ויאהו יכולים להציע תחליף הוגן לצרכנים, למפרסמים ולמוציאים לאור. בעוד שותפויות עסקיות היו מתקבלות על הדעת בעבר, מיקרוסופט מאמינה כי האפשרות היחידה עכשיו היא מיזוג של מיקרוסופט ויאהו כפי שאנו מציעים".
משוכת ההגבלים העסקיים
איחוד של חברת התוכנה הגדולה בעולם עם אחת מחברות האינטרנט העמוסות ביותר, אם ייצא אל הפועל, יגרור אחריו בחינה מדוקדקת מצד גופי ההגבלים העסקיים בארה"ב וכנראה שגם באירופה. דובר משרד המשפטים האמריקני כבר הודיע כי הם יהיו מעוניינים לבחון את ההשלכות של העסקה. נראה כי הרשויות נותנות לאחרונה אור ירוק למיזוגים בתחום הפרסום המקוון, כולל רכישתה לאחרונה של Doubleclick, אחת מהחברות המובילות במכירת מודעות באינטרנט, על ידי גוגל.
מיקרוסופט מצדה מקווה כי הבחינה של המיזוג תסתיים בזמן כדי שהעסקה תוכל לצאת אל הפועל עד סוף השנה הנוכחית.
תגובת גוגל
כצפוי, תגובתה של הנפגעת העיקרית מהמהלך של באלמר לא איחרה לבוא. דייויד דראמונד, סגן נשיא בכיר בגוגל, פרסם היום את תגובתה הרשמית של החברה לנושא. תוך כדי שהוא מכנה את הצעתה של מיקרוסופט "הצעה עוינת", דראמונד מעלה חששות – ספק אמיתיים, ספק מסחריים – לפיהם מיקרוסופט תשתמש באותן טכניקות "בלתי חוקיות", בהן היא השתמשה בעבר בשוק מערכות ההפעלה והדפדפנים, כדי להשפיע על האינטרנט ולהטות את מהלך הדברים לטובתה.
כמה זיבולי שכל בעסקי פירסום
כל מי שמשלם על פירסום טמבל עם האות L גדולה על מצחו.
וכל מי שצופה ונופל על פרסומות עוד יותר טמבל עם L עוד יותר גדולה על מצחו.
a bunch of imbeciles
היו תורמים תכסף לצ'אד או סודאן.
לא עדיף להם לקנות את מגה או רמי לווי
בסכום כזה?
דייויד דראמונד משקשק עכשיו ובצדק
אבל למה הוא בוכה בעצם, הרי גוגל רוצה גם לתכנת מערכת הפעלה מתחרה בסופו של דבר, וזה לא נקרא ללכת על כל הקופה? גוגל קנתה אולי 20 חברות מאז שקמה כדי לעזור לעצמה להתמודד מול מייקרוסופט בינהן ענקיות כמו YUTUBE ואחרות . . .
זה רק טבעי שמייקרוסופט תקנה את הענקית השנייה בתחום החיפוש ותנסה להחזיר עטרה ליושנה ימים שבהם יאהוו הייתה ה DEFAULT כשרצינו לבצע חיפוש אי שם בשנת 1998-2000. מאז יש רק מנוע חיפוש אחד שרק לפי החוקים שלו אפשר לשחק. אף אחד הרי לא ייכנס לחפש באלטה-ויסטה הישנה בגלל גוגל. המ שכן, נכנסים הרבה לאסטא לה -ויסטה והמבין יבין . . .בעלי הרטייה על העין.
כל עוד יש שחקן כל כך מרכזי בשוק – הוא למעשה המונופול וכשגוגל בוכים, במצבם כעת בשוק, אני משום מה, מתקשה להוזיל דעמה.
גוגל ישלטו תמיד!
המנוע שלהם פשוט הכי טוב והכי אפקטיבי, זה זוועה לחפש במיקרוסופת ויהוא.
למלא אנשים יש כבר בתודעה את גוגל כמנוע הDEFAULT אז לא נראה לי שזה יעזור למיקרוסופת אחרי הכל כולם שונאים אותם על זה שהם עושיקים לקוחות בשביל מערכת הפעלה ב300 דולר שרק מאיטה לך את המחשב.
טינטין, להזכיר לך שרק בגללם אתה משתמש במ
מנוע החיפוש של יאהו משתווה לשל גוגל.
למה גוגל שולט ?
ולמה לא יכנסו לאלטה-ויסטה, מאז שחברי הראה לי תמנוע ב 1998 אני משתמש רק בו, ולא השתמשתי ביאהו ולא במיקרוסופט ולא בגוגל. ולמי שיש משהו בתודעה כברירת מחדל (default) אז זה נקראה שטוף מוח ואתה נשטפת במוח כל הכבוד בן אדם חלש סמרטוט.
אנשים כמוך עם הקליקים הטיפשים שלהם הם אלה שתורמים לכל ההיפ מסביב לגוגל, כולם מנועי כסף שעובדים רק בשביל כסף כסף כסף פרסומות וכסף ארוחת צהוריים שמנה וכסף. מבחינת מידע בחיפוש אותו דבר, מבחינת פרסום לינקים שלא קשורים לחיפושים שלי בכלל אז מענין לי תת*ת מה יוצא בחיפוש שלא קשור אלי.
רק לחיפוש חומר פיראטי גוגל טובה.
רק חידוש טכנולוגי יכול להביס את גוגל!
גוגל ללא ספק.. מספר אחד.. בקלות, בפשטות, ובנוחות זה מה שעושה אותה מנצחת!
וכמו שאמרתי בכותרת: רק חידוש טכונולגי כל שהוא בתחום החיפוש יכול לנצח את גוגל.
ותאמינו לי לא חסר מה לפתח בתחום החיפוש.
אם אכן העסקה של מיקרוסופט תצא לפועל תהיה לה האפשרות להאחז בכלי דומיננטי מאוד לאינטרסים של כבוד בעיקר. יש למיקרוסופט בטוח אסטרטגיה חזקה מאוד איך להפיל את גוגל. נראה… ונחכה..