המכירות השנתיות של משחקי מחשב נמצאות בירידה מאז 2001, והחשיבות של המחשב כמכונת משחק עבור גיימרים הולכת ומתפוגגת – כך עולה מפאנל שנערך בכנס GDC בהשתתפות נציגים מחברות בולטות כ- EA, Epic Games ו- Firaxis.
למרות שמכירות משחקי המחשב הצליחו בשנה שחלפה להתאושש מעט, עם עליה של אחוז שלם, חלה צניחה תלולה בז'אנרים מובילים באופן מסורתי כגון ספורט, סימולציה ופעולה – אמר דיוויד אדרי, נציג Xbox Live Arcade.
לפי ריצ'רד הילמן מ- EA, אנו נמצאים בתקופת מעבר בתחום המשחקים למחשב האישי. את המשחקים שנהגנו לקנות בקופסא מחליפים שרותים בתשלום חודשי, ובמקום לנסות לפנות לקהל גדול, חברות המשחקים מתחילות להתמחות כל אחת בנישה ספציפית.
מייקל קאפס מחברת Epic Games היה בוטה יותר. "הגיימינג על המחשב האישי הולך ונמוג. אנחנו בכלל לא רצינו לפתח את Unreal Tournament 3 לקונסולות, אבל לא היתה לנו ברירה – הוצאות הפיתוח גדולות מדי מכדי לפתח אותו רק למחשב האישי".
הבעיה, לדברי משתתפי הפאנל, טמונה בפיראטיות. הגיימרים של המחשב, בניגוד לחבריהם על הקונסולות, יודעים איך להשיג את המשחקים שלהם בחינם דרך האינטרנט, והדבר פוגע ברווחים בצורה משמעותית.
טוד הולנשיד, מנכ"ל חברת Id מפתחת משחקי Doom ו- Quake, אמר בנאומו בכנס שהפיראטיות הגיעה לממדי ענק, וכי בשנת 2004 ההפסדים של תעשיית המשחקים הוערכו בשלושה מיליארד דולר – לא כולל הורדות מהאינטרנט! אפילו למשחק הבא שלהם, Enemy Territory: Qake Wars, שעדיין לא יצא לשוק, יש כבר גרסה פיראטית מוקדמת שמסתובבת ברשת.
כדי לעקוף את הבעיה, מפתחים רבים פשוט מפנים את תשומת לבם לקונסולות החדשות, בהן הפיראטיות אינה כה נפוצה. אחרים הופכים את המשחקים שלהם למשחקי אונליין המוניים, בנוסח World of Warcraft, או שמעבירים את הפוקוס לפיתוח משחקי קז'ואל קטנים במחיר נמוך.