מבחני ביצועים
כאשר הצרכן רוכש גוף קירור חדש לכרטיס המסך שלו, הוא מצפה כמובן לראות שיפור ברוב הפרמטרים החשובים, בין אם ירידה ברמת הרעש ובין אם יכולת קירור טובה יותר. לרוב, מידת הרעש שמפיק גוף הקירור ויכולת הקירור שלו נמצאים ביחס ישר, לכן גוף קירור המתוכנן היטב צריך לספק את האיזון הנכון בין שני הפרמטרים הללו: קירור מקסימלי, ברמת רעש מינימלית.
הפרט הראשון ששמנו לב אליו כשהדלקנו את המחשב כאשר ה-X1 היה מורכב על ה-6800GT הוא השקט. נוכחנו לדעת כי טענות החברה על גבי האריזה של המוצר הן נכונות, כאשר ה-X1 הפיק הרבה פחות רעש ביחס לגוף הקירור המקורי של חברת nVIDIA. למעשה, ה-X1 היה שקט עד כדי כך שניתן היה לשמוע את רעש המאוורר ממרחק של כמה סנטימטרים בלבד.
במהלך הבדיקות, המאוורר פעל במהירות שנקבעה על פי טמפרטורת הכרטיס, כאשר המהירות המקסימלית האפשרית היא 2000 סל”ד. לצערנו, למרות מאמצינו לא הצלחנו לקבע את המהירות על המהירות המקסימלית ולכן הבדיקות נערכו במהירות אוטומטית בלבד.
ניתן לראות מהגרף כי הישגי ה-X1 הם גבוהים מאוד, והירידה בטמפרטורת הכרטיס בהחלט ניכרת. השיפור המשמעותי ביותר הוא, כצפוי, בעת מאמץ, כאשר הפער בטמפרטורת הליבה בין גוף הקירור המקורי לבין ה-X1 עומד על 28 מעלות! השיפור בטמפרטורת ה-PCB הוא קטן יותר, אך הוא עדיין ניכר ומשמעותי.
בדומה ל-X1, גם ה-X2 הוא שקט להפליא והירידה ברמת הרעש ניכרת באופן מידי ביחס לקירור המקורי של ה-X1900 שלנו.
הפעם הצלחנו לשנות את מהירות המאוורר, ולכן הבדיקות נערכו הן במהירות האוטומטית (כלומר כאשר מהירות המאוורר נקבעת לפי טמפרטורת הכרטיס) והן במהירות המקסימלית. נציין כי בשתי המהירויות המאוורר היה כמעט בלתי נשמע ומחוץ למארז לא הורגש הבדל.
גוף הקירור המאסיבי של ATI אומנם מצליח לקרר את כרטיס המסך לטמפרטורות הגיוניות, אבל עקב תכנון לא יעיל וחסר השראה הוא עושה זאת במחיר הרעש הנורא שהוא מייצר. למעשה, רמת הרעש היא ממש בלתי נסבלת כאשר המאוורר פועל במהירותו המקסימלית והכרטיס נשמע כמו מעין צופר אזעקה.
לעומת זאת, ה-X2 – הקטן ממנו בהרבה – מצליח לספק ביצועים מדהימים תוך שמירה על רמת רעש מינימלית, שכן הודות לעיצוב החדשני והתכנון המצוין, לא נזקק גוף הקירור למאוורר חזק.
על פניו נראה כאילו ה-X2 מפסיד לגוף הקירור המקורי של ATI, אך הגורם החשוב ביותר לדעתנו בבדיקה זו אינו מופיע בגרף והוא רמת הרעש, שכן הרעש הבלתי נסבל של הקירור המקורי הופך את תוצאות הבדיקות במהירות המאוורר המקסימלית ללא רלוונטיות לטעמנו.