ארכיטקטורת ה-MIC של החברה תגיע ב-2012, המעבר מעידן ה-Peta לעידן ה-Exa יקרה עוד לפני סוף העשור
הם צורכים המון חשמל, ממלאים חדרי ענק, וככל הנראה לא באמת יצליחו להריץ את Crysis כמו שצריך, אבל מחשבי על תמיד מהווים נושא מלהיב ומעניין עבור חובבי המחשבים באשר הם, בשל היותם "חלון לעתיד" שמגלה לנו כיצד עשוי להיראות עולם המחשבים "הרגיל" בעוד כמה שנים.
כנס מחשבי העל הבינלאומי (ISC – International Supercomputing Conference) השנתי שנערך בגרמניה סיפק עוד קצת טכנולוגיות עתידניות ומרשימות במיוחד, הפעם באדיבותה של אינטל.
"Chipzilla" הכריזה בכנס כי מוצרי ה-MIC (ר"ת Many Integrated Cores) הראשונים, המכונים Knights Corner, יהיו זמינים לרכישה בשנה הבאה – ויציעו מעל ל-50 (!) ליבות x86 (למקרה שתהיתם מאיפה מגיע השם MIC), שייוצרו בליטוגרפיה של 22 ננומטר ותוך שימוש בטכנולוגיית ה-Tri-Gate של החברה.
מעבדי ה-MIC מתבססים על טכנולוגיה אותה פיתחה אינטל במסגרת פרוייקט Larrabee, עד כדי כך שמערכת ה-Knights Ferry, אשר ניתנה למפתחים שהתעניינו בארכיטקטורה החל משנה שעברה, הייתה למעשה מעגל מודפס של ליבת ה-Larrabee, רק ללא חיבורי וידאו ועם קירור שונה.
הפרוייקט אמנם לא יצא אל הפועל, אך הקונספט של ניצול יתרונות העיבוד המקבילי בעזרת מספר גבוה במיוחד של ליבות קטנות נותר בעינו, וממשיך להוות מוקד עניין עבור השחקניות השונות בשוק. למעשה, ניתן לראות את ארכיטקטורת ה-MIC כ"תשובה" של אינטל לנסיונותיהן של NVIDIA ו-AMD להפוך את הליבות הגרפיות למעבדים מקביליים עוצמתיים, תוך שימוש בטכנולוגיות GPGPU.
ענקית השבבים ושותפותיה בפיתוח הארכיטקטורה, בהן ניתן למצוא "שמות גדולים" מעולם המדע כמו הארגון האירופה למחקר גרעיני (שידוע יותר בשם CERN) ומרכז מחשוב העל ע"ש לייבניץ (LRZ), סיפרו על יתרונות העיבוד המקבילי, ועל הקלות והפשטות היחסית בה ניתן להמיר תוכניות מעבודה עם מעבדים מודרניים לעבודה עם ארכיטקטורות MIC, בזכות הקרבה בין תבניות הקוד (היות ושתי המוצרים מתבססים על ארכיטקטורת ה-x86).
תוכניותיה השאפתניות של אינטל עבור ארכיטקטורת ה-MIC ממש לא מסתיימות כאן, ובחברה הציגו גם את חזונם לעתיד הרחוק יותר, והוא – מחשב על בעלי יכולות עיבוד של ExaFLOPS (ר"ת Exa Floating Point Operations Per Second) אחד, או קווינטיליון פעולות בשניה, עד לשנת 2018.
מעבר לעובדה שמדובר במעבר לקנה מידה חדש עבור ביצועיהם של מחשבי העל ומחשבים בכלל, צריך לקחת בחשבון כי מחשבי העל העוצמתיים ביותר כיום עדיין לא הגיעו לכח עיבוד של עשרה PetaFLOPS – מה שאומר שהחזון של אינטל צופה שיפור של פי 100 ביכולות העיבוד בתוך כ-7 שנים בלבד. חוק מור? אל תצחיקו אותנו.
בחברה מתכננים להגיע לעוצמה פורצת הגבולות בזכות אותה ארכיטקטורת MIC, שלא תחליף את המעבדים הראשיים, אלא תגיע בתצורת "כרטיסי המהרה" שיכללו במערכות מחשבי העל ויציעו עשרות ומאות ליבות עיבוד שיעניקו שיפור עצום בעת ביצוע פעולות עיבוד מקבילי, תוך שמירה על יישום פשוט ויעיל תודות להתבססות על ארכיטקטורת ה-x86.
באינטל מעריכים כי עד שנת 2013 נראה יותר מ-100 מחשבי על שיכילו מעל למיליון מעבדים כל אחד, כשספר המעבדים צפוי להיות מוכפל עד שנת 2015 – אז יוכלו המחשבים להגיע לרמת ביצועים של כמאה PetaFLOPS, בדרך ל-ExaFLOPS בשנת 2018 ועד לארבעה ExaFLOPS עד סוף העשור הנוכחי (אז עתידים מחשבי העל העוצמתיים ביותר להכיל לא פחות משמונה מיליון מעבדים..Yikes!).
Knights Corner עדיין לא נחשף, על כן ניאלץ להסתפק בתמונה של Knights Ferry |
מקור: brightsideofnews.com | גדול יותר, אבל לא בהכרח מסובך יותר |
השימוש במספר מעבדים בלתי נתפס מהווה אתגר גדול מאוד גם מבחינת צריכת ההספק ונצילות המעבדים. כדי להמחיש את הנקודה, תיארה אינטל מצב בו מחשב העל הסיני, Tianhe-1A, ינסה להגיע ליכולות עיבוד של ExaFLOPS בהתבסס על רכיביו הנוכחיים – במצב זה יצרוך מחשב העל כ-1.6 ג'יגה וואט, שהם כשביעית מיכולת ייצור החשמל המקסימלית של מדינת ישראל כולה (!!). באינטל טענו כי מעבדי ה-MIC יוכלו להציע שיפור בלתי מבוטל בצריכת החשמל של מחשבי העל, אך הודו כי יהיה צורך בשיפורים נרחבים נוספים בכדי להגיע למצב בו חזונה של החברה יוכל לבוא לידי מימוש.
האם אינטל תקדים את IBM במירוץ מחשבי העל? האם ארכיטקטורת ה-MIC תהווה אלטרנטיבה ראויה לפתרונות העיבוד המקבילי מבית NVIDIA ו-AMD? מדובר, ללא ספק, בכמה מהשאלות המעניינות והחשובות ביותר בעולם המחשבים של העתיד.
הכל חרטה
מחשב זה מחשב,
ולרוב האנשים אין צורך במחשב שהוא המילה האחרונה או אפילו חצי ממנה.
אינטל מנסה לשדר כל הזמן שאנחנו צריכים את המחשב האחרון,
בעוד שמזמן כבר הגענו למעבדים שמספיקים לנו.
ככה זה כשיש חברת ענק עם תקציב שיווק ענק.
מי שלא מרוצה מהמריות של המחשב שלו,
שיפרמט את המחשב, והופ, המחשב שלו ירוץ פלאים.
ל-1, לפני שאתה פולט "תגובת אוטומט" נוספת
תשקיע לפחות דקה בכדי לקרוא ולשים לב שמדובר בארכיטקטורה למחשבי על, שהוצגה בכנס של מחשוב על. לא נכתבה כאן מילה וחצי מילה לגבי המחשוב הסטנדרטי, ואני בספק גדול אם "טיפ" הפירמוט המדהים שלך יסייע למחשב הביתי שלי להציג ביצועים של Blue Gene.
ל-2: קח כדור הרגעה
אתה נשמע עצבני
ל-1
משהו שאתה לא הפנמת, שכשיש לך כלי חדש, יש לך אפשרויות חדשות ומחשב זה כלי.
הנה כמה נקודות למחשבה בנושא:
מתוך דיסקט אתה יכול להפעיל מסמך וורד, מתוך פלאש USB אתה יכול להפעיל מערכת הפעלה…
ביל גייטס: 640 קילובייט יספיקו לכולם.
מה היית אומר עכשיו על מישהו שפלט כשהמציאו את הגלגל: "מה אני צריך את זה".
מה הקטע עם ה- crysis הזה?
מה זה כזה משחק כבד? שיחקתי ב-2, רץ חלק הראשון שונה במשהוא?
ל-5
כן, הראשון כבר יותר מהשני (עניין של אופטימיזציה, לאו דווקא גרפיקב טובה יותר), במיוחד בגלל העובדה שהראשון יצא אי שם ב2007, עם החומרה שהיתה אז זה תסכל לא מעט גיימרים 😉
ל – 5 ול – 6
אתם מצחיקים… ההקשר ל CRYSIS הוא מקרי לחלוטין ואין שום קשר, זה נאמר בכל פעם בהומור וציניות, מכיוון ש….. מחשבי על כלל לא מיועדים למשחקים ולא לעיבוד גראפי ובוודאי שלא מיועדים להריתץ יישומי משחקים וכו', אלו מחשבים שמתוכננים לעיבוד נקודה צפה בלבד!!! תוכנות מטמתיקה ואלגוריטמים מעולם המדע.
כל הרעיון שעומד מאחוריי האימרה של CRYSIS הינה בגדר צחוק כמו שמספר לך ה – 6, המשחק היה גרוע באופטימיזציה ( התאמה למחשבים, מכיוון שהמשחק תוכנן במקור לקונסולות, לכן לא ניצל בצורה נורמאלית את משאבי המחשב, זה הכל).
החידה נפתרה 🙂
🙂 הבנתי!
גם המשחק metro 2033 נראה לי יש לו אותה תופעה של אופטימיזציה גרועה, היחיד שנתקע לי ממש. או שהוא באמת כבד בגלל גרפיקה חדשנית…אני לא חושב שיש משהוא מיוחד בו.
בכל מקרה תודה על פתרון החידה.
ב-2018
יצא משחק כבד שהמחשב הזה לא יהיה מסוגל להתמודד איתו
מאיפה אתם מביאים הslides ?
אתם יכולים להביא לינק לslides בכל סוף כתבה ?