הרצון להיאבק בשוק היד השניה מביא את יצרניות המשחקים לנקוט בצעדים מכוערים
גזירה חדשה עבור חובבי המשחקים? מחירם המאמיר של משחקי הוידאו, לצד חוויית משחק שהופכת, ככלל, לקצרה יותר ויותר כל העת הביאו לפריחתו של שוק משחקי היד השניה – במקום לשלם כ-60 דולר על משחק בעת השקתו או לחכות תקופה ניכרת עד שיגיע ל"ארגז המציאות" המוזל, יכולים חובבי הגיימינג על שלל סוגיו להשיג עותק משומש, לרוב תמורת שבריר ממחירו כחדש.
באופן טבעי, המגמה הזו לא מצאה חן בעיני חברות המשחקים, שראו את רווחיהם הפוטנציאליים יורדים לטמיון אל מול עיניהם, ובתקופה האחרונה זכינו לשמוע לא מעט התבטאויות כנגדה. היו כאלו שאפילו טענו כי לשוק המשחקים המשומשים יש השפעה הרסנית על עולם המשחקים, אפילו יותר מהפיראטיות (Lionhead, אנחנו מסתכלים עלייך).
בעוד שקשה להווכח עם נכונותן העובדתית של טענות אלו (אחרי הכל, שוק המשחקים המשומשים גדול ורחב יותר מתופעת הפיראטיות, ועל כן משמעותי יותר), האם באמת ניתן לבוא בטענות אל הצרכנים שמעוניינים, באופן טבעי, בעיסקה הטובה ביותר שהם יכולים להשיג?
התבטאויות בגנות ה"תופעה" הם דבר אחד, אך לאחרונה התחלנו לראות גם מעשים בנידון – תחילה היו אלו משחקים בעלי מספר מוגבל של התקנות, ואחר כך הגיעו משחקים שהציגו קוד מיוחד וחד פעמי על מנת לשחק ברשת, מה שחייב את רוכשי המשחקים המשומשים לקנות בנפרד קוד חדש בכדי לשחק ברשת, וכעת אנו מתוודעים ל"טריק" נוסף שמריח רע ונועד להיאבק במכירות המשחקים המשומשים.
נכון לעכשיו, המשחק הראשון (והיחיד) שמיישם את הטכניקה הוא Resident Evil: The Mercenaries 3D מבית קאפקום (Capcom) המיועד לקונסולות ה-3DS של נינטנדו, אך השמועות ברשת מספרות כי משחקי 3DS נוספים עתידים ללכת בעקבותיו ולהכיל את המגבלה, שהופכת את קנייתו של המשחק משומש לחסרת ערך לחלוטין, לפחות עבור חלק מהצרכנים.
בקאפקום טוענים שאי היכולת למחוק את השמירה נועד לתת למשחק תחושה הדומה למשחק במכונות הארקייד הקלאסיות |
That really grinds my gears |
בקאפקום טוענים שאי היכולת למחוק את המידע השמור כלל אינה נובעת מהרצון להיאבק במכירות המשחקים המשומשים, אך זה לא מונע מהשיטה החדשה (המכונה באנגלית One-Save Game) לעורר הדים ברחבי הרשת בימים אלו, כשמרבית הצרכנים לא קונים את ההיתממות הזו מצד החברה.
נסיון העבר מוכיח לנו כי חברות משחקים שניסו "להתחכם" בתקווה לגרוף רווחים גבוהים יותר זכו, בחלק נכבד מהמקרים, לתוצאות הפוכות – כך למשל הפך המשחק המדובר ,Spore שהכיל מגבלה על מספר ההתקנות האפשרי ותוכנות פולשניות להגנה מפני פריצה, למשחק הפופולרי ביותר בקרב הפיראטים אי פעם.
אין ספק ששוק המשחקים המשומשים מהווה בעיה ואתגר לא קטן עבור יוצרי המשחקים, ועלול להביא למצב בו חברות משחקים טובות ואיכותיות יאלצו להיסגר בשל היעדר היכולת לכסות את השקעותיהם – אך האם הפתרון לבעיה זו הוא להעניש ולטרטר עוד ועוד את אלו שכן רוכשים את המשחקים? ספק גדול.
אנחנו נמשיך לעקוב אחרי מהלך העניינים, בתקווה שהשיטה המדוברת תיעלם כאילו לא הייתה, ולא תתרחב למשחקים וקונסולות נוספות. ומה יעלה בגורלו של Mercenaries 3D? אנחנו ניתן לצרכנים להצביע ברגליים ולהביע את דעתם.