אחרי חודשים שבהם שוק כרטיסי המסך נמצא במערבולת אמיתית עם זמינות מינימלית ללא שיפור באופק – מפתחת השבבים מכריזה סוף סוף על צמד צעדים שינסו לעשות קצת סדר בביקוש בין הכורים לגיימרים
זה החל עם הכרטיסים השולחניים, ומאיים לעבור במהירות אפילו לעולם הניידים – ביקוש בלתי נגמר לכרטיסי מסך מתקדמים שמאפשרים לכרות מטבעות דיגיטליים (ה-Ethereum בראשם, עם מחיר שיא של יותר מ-2,000 דולר לכל מטבע ושווי שוק כללי של קרוב ל-250 מיליארד דולר) באופן משתלם בטווח הארוך, אשר מביא למחסור קבוע עולמי עבור צרכנים ביתיים 'תמימים' שרק רוצים ליהנות מגיימינג או מיצירת תוכן עם כל היתרונות המודרניים המתבקשים.
תנועות רבות החלו להצטבר ברחבי הרשת אודות חוסר הנכונות של מפתחות הליבות הגראפיות, NVIDIA ו-AMD, לפעול כנגד המצב המעוות בשוק שמאפשר למספר מצומצם של ארגונים ובעלי עניין בולטים לצבור מלאים של חומרות נחשקות בזמן שכל השאר נותרים מאוכזבים עם מלאים שאוזלים ברגעים ספורים ומחירים שמטפסים ללא הרך הרבה מעל לאלו המומלצים באופן רשמי – וכעת נראה כי ב-NVIDIA הפנימו את הבעייתיות הגדולה, ומתחילים להוציא אל הפועל תוכנית הדרגתית שתוכל (אולי) להחזיר את היציבות המתבקשת לכל הצרכנים.
המהלך המיידי הראשון של החברה האמריקאית יגיע במסגרת ההשקה של ה-GeForce RTX 3060 העממי בעוד מספר ימים – עם חסימה מיוחדת ברמת קושחה שתגביל באופן ספציפי את הקריאות לחומרה שמאפיינות כריית מטבעות קריפטוגרפיים. כרטיסי ה-RTX 3060 השולחניים יוגבלו באופן מלאכותי לכמחצית מפוטנציאל הכרייה המלאה שלהם, בתקווה שנתון זה יהפוך אותם לאטרקטיביים הרבה פחות עבור הכורים – בייחוד משום שנראה כי אין דרך מעשית להטיל מגבלות דומות על דגמי Ampere הקודמים שכבר נמצאים בשוק, כך שאלו ככל הנראה ימשיכו "לסבול" ולהוות את המטרות המרכזיות עבור אותה נישה מתפתחת.
ב-NVIDIA מצהירים כי מנגנון ההגבלה המלאכותית היא מתוחכם ומשלב בתוכו כמה אלמנטים של תוכנה וחומרה המתקשרים ביניהם, אך עם זאת ברור כי מדובר כאן בפוטנציאל עסקי בלתי מבוטל עבור מי שיצליח למצוא פרצה שתחזיר את הדגמים אל מלוא היכולת – ועל כן ברור כי עם ההשקה הרשמית נראה מאמץ בלתי מבוטל להוכיח למהנדסים של מפתחת השבבים כי הם אינם בשליטה מלאה כפי שקיוו.
הצעד השני של NVIDIA בטווח החודשים הקרובים הוא השקה של דגמים רשמיים המיועדים לכורים – כאשר הפעם לא מדובר ביוזמות של שותפות שיווק מסויימות (שניסו להציע דגמי כרייה נטולי יציאות עבור מסכים בעבר, ללא הצלחה חד-משמעית) אלא בליבות בהן חומרת הוידאו הושבתה ברמת רכיבי הסיליקון עצמם, כך שסביר כי למשתמשי הקצה יהיה קשה מאוד (ובלתי משתלם) לנסות לעשות שימוש במוצרים עבור כל שימוש אחר פרט לזה שנועדו לו עוד מפס הייצור. החברה מתכננת להשיק ארבעה דגמי כרייה תחת המיתוג HX במהלך ארבעת החודשים הקרובים, ולמרות שהביצועים המוצהרים לכרייה נמוכים יותר ויעילים פחות מדגמי ה-GeForce RTX המודרניים – ההערכות הן שהמחירים והזמינות עשויים לכפר על הפערים תודות לאלמנטים כדוגמת תקופת אחריות מופחתת (או אפילו בלתי קיימת) ותמיכה תוכנתית מצומצמת.
קשה לדמיין כי צעדים אלו יביאו לפתרון מיידי עבור בעיית זמינות החומרה בשוק כרטיסי המסך – דגמים ניידים ונייחים שכבר הושקו צפויים להמשיך להוות מוקד משיכה משמעותי עבור המתעניינים ב-Etherum ובנגזרותיו (בהנחה שהשווי לא יקרוס באופן פתאומי), ועל כן הזמינות תמשיך להיות זעירה עבור משתמשים ביתיים ממוצעים. עם זאת, מדובר בסיפתח חשוב מאוד שבהחלט עשוי לשפר את המצב בטווח הארוך – אם NVIDIA תמשיך להקפיד ולהשיק את כל דגמי ה-GeForce לגיימינג עם מגבלות מלאכותיות מתקדמות ובלתי מתפשרות עבור כרייה ובמקביל תשפר ותרחיב את ההיצע של דגמי ה-HX (עם שמות גדולים כמו GIGABYTE, אסוס, MSI ו-Palit שמיועדים לשתף איתה פעולה במיזם החדש זה כנראה אפשרי) יתכן כי נגיע לנקודה בה לכורים אכן יהיה משתלם יותר להיצמד את המוצרים הייעודיים מבלי לחמוד גם את מה שמיועד לחובבי המשחקים.
מה דעתכם על ההתפתחות הזו בסאגה? בואו לספר לנו בתגובות.