מעבדי הדור החדש של אינטל יוצאים אל אוויר העולם, ואנחנו יוצאים לבדוק מה בדיוק הם יכולים לעשות וכיצד זה משפיע על פני השוק
העבר, ההווה והעתיד על פי אינטל
בואו ונצא למסע קצר בזמן, בדיוק 10 שנים אחורנית לקיץ של 2005. שמועות וכתבות מתחילות לצוץ ברשת על ארכיטקטורה חדשה בשם Conroe. שינוי מותג בפתח יביא למעבדים ראשונים בהם יש דגש על ליבות, הרבה ליבות. סדרת Core. שוק המחשבים רעב לביצועים, החוסר בהם מורגש במישורים רבים ואינטל נותנת גז בתהליך יצור חדשני של 65 ננו-מטרים.
השנים 2006 עד 2009 היוו שנים חשובות מאוד בעולם המחשבים והחומרה. בשלושת השנים הללו עוצמת כרטיס המסך הממוצע הספיקה להכפיל את עצמה פעמיים כשהתחלנו עם Geforce 7900GT וסיימנו עם Geforce GTX 285, כשהתחלנו עם פנטיום D וסיימנו עם Core 2 Quad Q9650. השינויים הקיצוניים האלו קרו פשוט כי הצורך היה שם.
מאז, נראה שהדרישה לכח עיבוד גבוה פחתה משמעותית בקרב משתמשי המחשב האישי, לפחות רובם. משנת 2011 ועד היום נעשה שינוי משמעותי בגישה של אינטל כלפי השוק הזה. השוק התפלח לאקסטרים ולמיינסטים עם שתי תושבות נפרדות, ושיפור כח העיבוד פחת משמעותית לעומת דורות קודמים.
כעת הדגש הוא דאגה לציבור הרחב יותר, דאגה שבאה בדמות הפחתת צריכת החשמל והגברת כח הליבה הגרפית במעבד כדי שתתאים לצרכי מדיה כמו ניגון סרטים ומשחקי דפדפן.
כתוצאה מהשיפור הקיצוני בצריכת החשמל ובכח הנתון ביחס אליה, קיבלנו מוצרים מעניינים כמו ה-NUC וכמו מחשבי אולטרא-בוק ו-Compute Stick.
השלב הבא באבולוציה, מעבדי סקיילייק
היום הוא יום שמסמל צעד נוסף בהתקדמות של אינטל לעבר מחשוב חכם ומתקדם יותר עם השקה של סדרה חדשה בשם הקוד SkyLake. סדרה זאת ממשיכה את סדרות האסוול וברודוול של תושבת LGA1150 אליה התרגלנו בשנתיים האחרונות.
בדומה לפורמט ההשקה שהציגה אינטל ב-2011, לאחר רענון לסדרת מעבדים בתושבת קיימת תגיע סדרת מעבדים חדשה שתביא איתה תושבת חדשה. סקיילייק היא לא יוצאת דופן, ומגיעה עם תושבת מעבדים חדשה לחלוטין, תושבת LGA1151 עם 1151 נקודות מגע (פינים). מעבדים אלו מיוצרים בתהליך יצור חדש של 14 ננו-מטרים. זאת, בהשוואה לתהליך 22 ננו-מטרים אותו אנו מכירים ממעבדי האסוול דוגמת Core i7 4790K.
ככה תראו את מעבדי אינטל החדשים מסדרת סקיילייק על המדפים. נראה שאינטל שמה דגש רציני הפעם על מיתוג, ולוקחת ברצינות את הביקורות על האריזה המוזרה חסרת הטעם של מעבדי ההאסוול. באריזה החדשה לא תמצאו גופי קירור כלל למעבדי ה-K. אינטל מבינה שמשתמשים מחפשים גוף קירור רציני למעבדים שכאלה.
אינטל סקיילייק – הכירו את המעבדים החדשים
כפי שציינתי, מעבדי סקיילייק יגיעו עם תושבת LGA1151 אשר אינה תואמת למעבדים מדורות קודמים, כך שאין אפשרות להרכיב מעבד דוגמת 4790K או 3770K, הם פשוט לא יכנסו פיזית. בעת ההשקה ישנם שני מעבדים שיוצאים אל אוויר העולם ראשונים. ה-Core i7 6700K וה-Core i5 6600K. המתכונת דומה מאוד להשקות האחרונות אך הנתונים מעט שונים.
מעבד ה-Core i7 6700K הוא מעבד בעל ארבע ליבות עיבוד בתוספת תכונת ה-HyperThreading. תכונה זאת מדמה ארבע ליבות נוספות וכך מעניקה למעבד יכולת עיבוד משופרת על ידי פיצול תהליכים ועבודה עליהם ביעילות גבוהה יותר כתוצאה מכך. תדר הפעולה של ה-6700K הוא 4 גיגה-הרץ, ובאמצעות טכנולוגיית ה-Turbo של אינטל, תדר הפעולה יכול להגיע ל-4.2 גיגה-הרץ. מעבד זה מכיל 8 מגה-בייט של זיכרון מטמון ובעל מעטפת חום של 91 וואט. כן, מעבדי סקיילייק מכילים מעטפת חום גבוהה מזאת האסוול, על אף היותם מיוצרים בתהליך יצור של 14 ננו-מטרים לעומת 22. בהמשך הביקורת תבינו גם למה.
מעבד ה-Core i5 6600K הוא אחיו הקטן, וגם הוא מגיע עם ארבע ליבות עיבוד. כמיטב המסורת, ההבדל העיקרי בין השניים הוא שה-6600K אינו מכיל את תכונת ה-HyperThreading וארבעת ליבותיו פועלות ללא עזרה נוספת. תדר הפעולה נמוך יותר גם הוא ועומד על 3.5 גיגה-הרץ. תדר ה-Turbo שלו מגיע עד 3.9 גיגה-הרץ. מעבד זה נושא 6 מגה-בייט של זיכרון מטמון ומעטפת חום זהה של 91 וואט.
מחירי ההשקה של מעבדים אלו הם 350 דולר ל-6700K ו-243 דולר. לצורך השוואה, גם מחיריהם של Core i7 4790K ושל Core i5 4690K היו כאלה בהתאמה.
לוחות האם – תושבת חדשה, ערכת שבבים חדשה, גמישות בזיכרונות
כיאה להשקה של תושבת חדשה, לוחות האם החדשים מגיעים עם ערכת שבבים מובילה (צ'יפסט) חדשה, ה-Z170. אל ערכת השבבים הזאת צפויות בקרוב להצטרף ערכות זולות ופשוטות יותר.
ערכת השבבים היא למעשה שבב בלוח האם שלו תפקידי תקשורת רבים עם רכיבים שונים. הוא למעשה מסייע למעבד לתקשר עם רכיבים כמו הכוננים הקשיחים, ממשקי הרחבה ויציאות מסוימות.
שבב ה-Z170 החדש דומה מאוד ל-Z97 אותו אנו מכירים מהתושבת הקודמת, אבל קיבל כמה מתיחות פנים. לראשונה, אומרים שלום ולא להתראות ל-PCI-Express 2.0. זהו, נגמר. לא תמצאו יותר ממשקי PCI-Express קטנים (גודל של X1) בתקן 2.0, ועכשיו נפח התעבורה שלהם הוכפל והם עוברים לתקן 3.0. במספרים, מ-500 מגה-בייט לשניה, ל-985 מגה-בייט לשניה. משמעות הדבר היא שכרטיסי הרחבה קטנים מקבלים האצת נפח תעבורה משמעותית שתסייע בהוספת רכיבים אשר לא מותקנים על חריצי ה-PCI-Express הגדולים. אלו חדשות טובות בעיקר לשוק האחסון. על ממשק PCI-Express X1 3.0 ניתן כעת לקבל ביצועים שפורצים את מקבלת ה-SATA המסורתית בלוח שעדיין מוגבלת לכ-580 מגה-בייט לשניה.
הנה כמה מהתכונות הנוספות שתמצאו בלוחות מבוססי ערכת השבבים Z170 (עשוי להשתנות בדגמים מסויימים): עשרה ממשקי USB 3.0, 14 ממשקי USB 2.0 ויכולת לחלק 20 נתיבי PCI-Express בתקן 3.0. יצרניות לוחות האם הולכות להשתמש בנתיבי ה-PCI-Express של ערכת השבבים כדי לפזרם בין ממשקי ההרחבה, ממשקי ה-M.2 לכונני ה-SSD ואולי נראה עוד כמה הפתעות.
זיכרונות – DDR3 נשאר, DDR4 נכנס
עבר הרבה זמן מאז שראינו שני סוגי זיכרון שונים נתמכים באותה הפלטפורמה. בסוף חייה של תושבת LGA775, יצאו כמה וכמה דגמי לוחות אם המכילים תמיכה ב-DDR2 ו-DDR3 בחריצים שונים. זיכרונות אלו לא יכלו לפעול במקביל, אבל נתנו גמישות למשדרגים בדמות שימוש בזיכרונות הישנים עם מעבדים חדשים.
עם תושבת LGA1151 הסיפור דומה, בערך. ישנה תמיכה בזיכרון DDR3, אך כמו אז, רק בדגמים המכילים בפירוש חריצי DDR3. לא כל זיכרון DDR3 יתמך בלוחות LGA1151 בעלי חריצי DDR3. בשל אופי המעבדים החדשים ובקרי הזיכרון שבהם, זיכרון ה-DDR3 היחיד שיתמך הוא למעשה DDR3L, זיכרון הפועל במתח עבודה של 1.35 וולט או פחות מכך. לכן, אם יש ברשותכם זיכרון DDR3 במתח של 1.5 וולט או גבוה מכך, תאלצו להחליפו כדי לעבור לתושבת החדשה.
התמיכה בזיכרון ה-DDR4 החדש היא כוללת ואין מגבלות. הזיכרון היוקרתי, שהושק עם תושבת האקסטרים LGA2011-3 כבר הספיק לצנוח עשרות אחוזים במחיר. נכון לעת כתיבת שורות אלו, 8 גיגה-בייט של DDR4 בתדר 2133 מגה-הרץ יעלו לכם 350-380 שקלים. זאת, בעוד שאותו הנפח מסוג DDR3L יעלה רק 10-30 שקלים פחות. ההפרש אינו משמעותי במקרה הזה. אם במקומות מסויימים DDR4 עדין יקר משמעותית, מחיר זיכרונות אלו צפוי לרדת באופן משמעותי כבר בזמן הקרוב הודות לעדכוני מחירים.
הליבה הגרפית – חלק בלתי נפרד
כשעברה אינטל מתושבת LGA775 לתושבת LGA1156 ב-2010, היא החליטה שהגיע הזמן להפטר מהליבות הגרפיות בלוחות האם ולהטמיע אותן במעבדים עצמם. כך, קיבלנו חלוצים דוגמת הפנטיום G6950 שהביא איתו ליבה גרפית צנועה שהספיקה לשימושים ביתיים ומשרדיים פשוטים. מאז, עובדת אינטל במלוא המרץ על הגברת הכח הגרפי ככל שניתן במעבדיה.
בביקורת זאת אתמקד בעיקר במעבד ה-Core i7 6700K, פשוט כי זה המעבד אותו קיבלתי למשימה מאינטל. ל-Core i7 6700K ישנה ליבה גרפית משופרת בשם HD Graphics 530. יתכן ותמצאו אותה פשוט תחת השם HD530. תדר הליבה הגרפית יכול להגיע עד 1150 מגה-הרץ והזיכרון הגרפי הוא זיכרון המערכת, בין אם DDR3L או DDR4. בשל סיבה זאת, ככל שהזיכרון יהיה מהיר יותר, כך ביצועי הליבה הגרפית יעלו.
עד כמה מהיר Core i7 6700K בהשוואה למעבד הדור הקודם Core i7 4790K? עד כמה הליבה הגרפית מהירה יותר והאם ההשקעה שווה? זה הזמן לעבור למבחני הביצועים ולגלות.
מבחני הביצועים – מערכות הבדיקה
מערכת LGA1150:
מעבד Core i7 4790K
לוח אם MSI Z97 Mpower Max AC
זיכרון G.Skill sniper DDR3 2X8GB 1600Mhz
מערכת LGA1151:
מעבד Core i7 6700K
לוח אם ASRock Z170 Extreme6
זיכרון ADATA DDR4 2X4GB 2133Mhz
כרטיס המסך שנבחן במבחני המשחקים הוא Radeon R9 290X 4GB Tri-X של Sapphire, אמצעי האחסון הוא M5 Pro 256GB של Plextor וספק הכח הוא ה-HX 1050W של Corsair. מערכת ההפעלה היא חלונות 10 בגרסת Pro.
Cinebench
מבחן Cinebench הוא מבחן בו על מערכת המחשב לבצע רינדור כמה שיותר מהיר לסצנה תלת מימדית מורכבת. הרינדור מתבצע בחתיכות קטנות ומתחלק באופן שווה בין ליבות המעבד ליעילות מירבית. ציון גבוה יותר משמעו זמן רינדור קצר יותר.
ההבדל במבחן זה לטובת i7 6700K הוא 3.4 אחוזים.
Winrar
מבחן הדחיסה של Winrar הוא מהפופולריים שבמבחני הביצועים. הכל נמדד כאן בצורה אופטימאלית. זיכרון, כח עיבוד וזמני תגובה.
במבחן הביצועים הזה היתרון למערכת ה-i7 6700K הוא תוספת של 9.1 אחוזי ביצועים. סכום מעט יותר מקובל וגבוה ממבחן הרינדור, בו לזיכרון המערכת השפעה נמוכה יותר.
Battlefield 4
אל מבחני המשחקים מצטרף כרטיס המסך המתקדם Radeon R9 290X של Sapphire. מטרת המבחנים הללו היא להראות אילו ביצועים הם מפיקים במערכת גיימינג. המשחק נבחן ברזולוציה של 1920X1200 תחת הגדרות Ultra (מירביות).
כפי שאתם רואים, יש יתרון קטנטן ל-6700K, איך אינו משמעותי כלל
Unigine Heaven
Heaven הוא אמנם לא משחק, אלא מצג תלת מימד בעל פירוט גבוה. אמנם, הוא נושא DNA של משחקים חדשים ומכיל אלמנטים שתמצאו בהם כמו טקסטורות ברזולוציה גבוהה, פירוט פוליגונים מתקדם והצללה מציאותית. Heaven גם כולל כלי בדיקה, מה שהופך אותו לחביב סוקרי החומרה. רזולוציית המבחן היא 1920X1200 תחת הגדרות Ultra.
היתרון של ה-6700K גם כאן הוא זעיר מאוד ועומד על פחות מאחוז אחד.
Metro: Last Light
סדרת משחקי מטרו מבוססת על מנוע גרפי מתקדם בשם A4. מנוע גרפי זה עושה שימוש כבד באלמנטים שיש ל-DirectX11 להציע ומגיע גם הוא עם כלי בחינה נוחים לבחינות חומרה מדוייקות. המעבדים נבחנו תחת רזולוציה 1920X1200 בהגדרות מירביות עם טסלציה על Normal.
אין חדש כאן תחת השמש, הפרש של פחות מאחוז אחד בביצועי הגיימינג במטרו בין שני המעבדים
צריכת החשמל
צריכת החשמל נמדדה מהשקע בקיר. ההבדלים המוצגים הינם בין שתי מערכות הבדיקה השלמות.
הפרשי צריכת החשמל בין שתי הפלטפורמות מעניין בהחלט. השליטה המתקדמת במתח גורמת ל-6700K להיות מעבד קריר ובעל צריכת חשמל נמוכה במיוחד במנוחה. אמנם, כשהרצתי את Prime95 ונתתי למעבדים לעבד מספרים ללא מנוחה, צריכת החשמל של ה-6700K עלתה על זאת של ה-4790K
למי קראת מובנה?
בחינה חשובה נוספת היא בדיקת הכח הגרפי המובנה במעבד. לצורך כך נפרדתי מה-R9 290X וחיברתי את המסך ישירות אל יציאות התצוגה בלוחות האם.
התחרות היא בין HD 4600 של 4790K לבין HD 530 של 6700K. להזכירכם, הליבות הגרפיות המובנות עושות שימוש בזיכרון הראם לצורך אחסון מידע גרפי. בחרתי בשלושה מבחנים מסוגים שונים כדי לשקף את ההבדלים בעוצמות העיבוד הגרפיות: משחק קל, Street Fighter IV, מבחן OpenGL ומשחק כבד, Battlefield 4.
ב-Street Fighter IV על 4790K אפשר להגיד שחיק בקושי כשעל 6700K אפשר להגיד שחיק בהחלט. ההבדל בין השניים במשחק הזה עומד על לא פחות מ-58 אחוזים. במבחן ה-OpenGL של Cinebench הכח הגרפי של HD 530 מתבטא גם הוא עם 45.8 אחוזי הפרש. לקינוח, הרצתי את Battlefield 4 ברזולוציה של 1280X720 תחת הגדרות Medium. במשחק הזה נצפה הפרש של 44 אחוזים לטובת ה-6700K והליבה הגרפית המובנית שלו, ה-HD 530.
לאור התוצאות הללו, אפשר להגיד בעדינות שהליבה הגרפית של ה-i7 6700K מתקרבת ליכולות גיימינג מקובלות למסכי HD-Ready (או 1280X720). מדובר בהישג לא קטן לצוות של אינטל בהתחשב בזה שמדובר ביחידת עיבוד נפרדת על גבי שבב מרובע ליבות מודרני וחזק.
ניתוח מבחני הביצועים
אתחיל את ניתוח מבחני הביצועים בציון של הברור מאליו. חלק ציפו לכך וחלק המתינו למבחני הביצועים. הפרש הביצועים באופן כללי בין ה-i7 4790K לבין ה-i7 6700K הוא אפסי. למעשה, מדובר באחד מהפרשי הביצועים אם לא "ה-" הפרש הנמוך ביותר שראינו במעבר בין תושבות שונות. אפילו במעבר שבין 2600K לבין 3770K היו הפרשים הרבה יותר דרמטיים.
לבעלי סנדי ואייבי ברידג' עדיין אין סיבה אמיתית לשדרג אם שיפור ביצועי מעבד הוא מה שהם מחפשים, בפירוש. עם זאת, במבחנים בהם נעשה שימוש יותר כבד בזיכרון המעבד הפרשי הביצועים הם גבוהים משמעותית יותר. עם הזמן ועם זמינות זיכרונות DDR4 מהירים יותר, ההפרש הזה צפוי להמשיך ולגדול.
בכל הנוגע לליבה הגרפית, אינטל עושה זאת שוב. הליבה הגרפית HD 530 שטמונה במעבד i7 6700K היא חזקה למדי ושיפור הביצועים על פני הליבה הגרפית של 4790K קרוב בממוצע ל-50 אחוזים. השיפור הזה נותן ל-HD 530 את החותמת כליבה גרפית שיכולה לספק את אלו שרוצים מדי פעם להריץ משחקים קלים מעבר למשחקי דפדפן או אינדי דו-מימדי. אולי התקף נוסטלגיה יגרום לכם להתקין Call of Duty 4 או Half Life 2. במקרה הזה לא תהיה ל-HD 530 בעיה כלל להריץ כותרים שכאלו תחת הגדרות מירביות. העוצמה הגרפית הזאת מהווה ערך מוסף חשוב בעבור משתמשים רבים וחוסכת לעיתים הוצאה על כרטיס מסך מוקדש.
כן לשדרג? לא לשדרג?
השאלה "האם כדאי לי לשדרג?" תמיד קופצת בתגובות ובפורום לאחר השקה של פלטפורמה חדשה. אין על כך תשובה כללית כי היא תלויה בחומרה הקיימת של המשתמש ובצרכים שלו. באופן כללי ניתן להגיד בביטחון כי מחזיקי Core i5 מארבעת הדורות האחרונים יכולים להיות רגועים בכל הנוגע לשדרוג המערכת. הפרש הביצועים בין 6700K לבין מעבד כמו 2600K הוא עדיין לא משמעותי למדי. למעשה, יתכן שאפילו השדרוג ממעבד כמו i7 920 לא תמיד יהווה הצדקה, תלוי בכמובן בסיבה ובצרכים.
ככה או ככה, נכון לעת זאת יש לתושבת LGA1150 הקודמת שבועות ספורים לפני שהיא תהפוך לחלק מהעבר שאין להמליץ עליו כלל וכלל. משתמשים שזקוקים למעבדי i5 ו-i7 חדשים – הנה הזדמנות להתחדש בתושבת חדשה ובטכנולוגיות חדשות, ההפרש הכספי אינו גדול אפילו במידה ותרכשו אותה עם זיכרון מסוג DDR4.
איזה זיכרון לקחת? האם כדאי להשאר עם DDR3?
קודם כל, חשוב לי להדגיש שוב כי זיכרון ה-DDR3 היחיד שנתמך בפלטפורמת הסקיילייק הוא זיכרון DDR3L בעל מתח פעולה של 1.35 בלבד ולא 1.5 וולט. אם יש ברשותכם זיכרון שכזה עם מערכת חלשה וישנה, יש הגיון במעבר ללוח LGA1151 שתומך ב-DDR3L עם מעבד חדש. במידה ואין ברשותכם זיכרון כזה ואתם ניגשים לרכישת מחשב חדש, השקיעו כמה עשרות שקלים ותרכשו אותו עם DDR4. אתם תהנו ממערכת מעט יותר מהירה, ומאפשרות שדרוג לזיכרון שיהיה רלוונטי לפחות עד סוף העשור הנוכחי. זאת, במקום זיכרון מעט זול יותר שצפוי להתיקר ולהעלם בהמשך כמעט לחלוטין.
העתיד של שוק המיינסטרים השולחני
נראה שאינטל לוקחת דברים לאט ובטוח בזמן האחרון. שיפור ביצועי העיבוד הגיע למצב שבו נעשה המינימום האפשרי כדי לקרוא לזה שדרוג. בנוסף, נראה שכל מי שדואג לצריכת חשמל פליטת חום בשוק השולחני לא מקבל מוצרים שיעזרו לדאגותיו. על אף המעבר הדרמתי מ-22 ל-14 ננומטר בתהליך היצור, שימוש בשני המעבדים מרגיש דומה בכל הקשור לחום וחשמל.
הרבה הנדסה הלכה לצד הגרפי של המעבד. שיפור של כמעט 50 אחוזים לא הולך ברגל וניכר כי אינטל עושה מעל ומעבר כדי לוודא שתוכלו לשחק עם המעבדים החדשים, הרי שאת דרישות המינימום לסרטים באיכות גבוהה ומשחקי דפדפן עברנו לפני ארבעה דורות. האם אינטל שואפת למעבדי גיימינג שלא ידרשו כרטיס מסך מוקדש, או שאולי היא מכינה מיקרו-ארכיטקטורה גרפית שבקרוב היא תטמין בכרטיסי מסך מוקדשים לגיימרים? כרגע ניתן רק לתהות.
דבר אחד ברור בהחלט, לא נראה כי יש דרישה רצינית כיום לשיפור כח העיבוד בשוק השולחני ואינטל נעה בנוחות בשוק הזה תוך דאגה לשווקים אחרים בעלי פופולריות גבוהה משמעותית כמו סמארטפונים (מישהו אמר Zenfone?), אולטרא-בוקים ומיני מחשבים.
על ה-Core i7 6700K אמליץ בחום לכל מי שמחפש ביצועים טובים ולא רוצה לזרוק אלפים על אקסטרים. הוא ההמשך הטבעי של 4790K, במחיר של 4790K ובפלטפורמה שמציעה מגוון שיפורים בלתי מבוטל.
השארו מעודכנים בשבועות הקרובים, כאשר נביא בפניכם ביקורות על לוחות אם חדשים, מעבדים נוספים ועוד!