"רומא" היה, ונותר, אחד ממשחקי האסטרטגיה האהובים עלי. נכון, הוא כבר בן שמונה, אבל כשמתחשק לי – וזה קורה לפעמים – אני עדיין יכול לבלות מולו שבועות.
מדובר במשחק שפרץ דרך בסדרת Total War ובתת-ז'אנר האסטרטגיה המיוחד שעומד בבסיסה, וכן זה שסלל את הדרך למשחקים הבאים בסדרה (והמוצלחים לא פחות).
מבלי להתייחס לשאלה האם ב-Creative Assembly קיבלו את ההחלטה הנכונה לשחזר, פעם נוספת, אחד מהמשחקים הישנים, אני בטוח שכל אחד מכם דמיין כמה מהנה יהיה אותו משחק קלאסי היום. אי אפשר להתווכח עם העובדה שהמשחקים החדשים בסדרה נהנים משדרוגים מבורכים: מנועים גראפיים מרהיבים ועדיין יעילים, שיפורים בבינה המלאכותית של היריבים ומסך דיפלומטיה מסודר ונגיש הם רק חלק קטן מאלה.
מקיף יותר
|
המפה האסטרטגית של המשחק החדש תהיה גדולה בהרבה מזו של "רומא" הקודם: היא תכלול את כל האיזורים שנכללו ב-Rome, כולל מצרים, אך הפעם גם – לפחות לפי הבטחות המפתחים – תיעשה התקדמות מזרחה.
לטענת המפתחים, הבעיה עם "שוגון 2", הקודם בסדרה, הייתה שהפלגים השונים במשחק שייכים היו כולם ל"מדינה" אחת – יפן הפיאודלית. הפעם, בדומה למשחקים שלפניו, ההבדלים בין הפלגים הם הבדלים בין תרבויות, כלומר סגנונות שונים של לחימה, נקיטה בטקטיקות שונות וסביבות משחק שונות. יישובים ברבריים וערים רומיות (או כאלה המושפעות מהתרבות הרומית) יראו אחרת לגמרי.
ב"אסמבלי" מבינים ששליטה על אזורים רבים במפה האסטרטגית עלולה להפוך לנטל. משום כך, ב"רומא 2" תוכלו לשלוט, בפעם הראשונה, על פרובינציות, שמורכבות ממספר איזורים ברשותכם. כדי שלא ננבור בעשרות תפריטים בכל תור, נוכל לקבוע מדיניות מסים אחידה לכל האזורים בקליק אחד.
מחשב חכם
אחד השינויים הגדולים שמבטיחים המפתחים שיתבצע ב"רומא 2" קשור ב"עץ הטכנולוגיה", שבדומה ל-Civ מאפשר לכם לבחור לאיזה כיוון תרצו לפתח את הטכנולוגיה שלכם. הפעם עצי הטכנולוגיה אמורים להיות, לפחות עפ"י ההצהרות, "מגוונים ביותר", ובמיוחד זה של הברברים.
למרות השיפור הניכר בבינה המלאכותית במעבר ל"שוגון 2", חבילת ההרחבה החדשה הזכירה לנו שיש עוד על מה לעבוד. ב"אסמבלי" מודעים לכך, והשקיעו יותר מאמצים – גם מבחינת כח אדם – בעבודה על בינה מלאכותית שתרגיש אנושית.
אחת הדרכים לשפר את המצב היא באמצעות שילוב בין שתי מערכות אינטליגנציה, שהיו נפרדות לחלוטין עד כה: אחת מוקדשת למפה האסטרטגית, ומחליטה אילו איזורים לתקוף עם איזה צבא, ואחת ליחסים הדיפלומטיים, שמציעה לכם לפתוח נתיבי מסחר, או, כפי שלמדנו להכיר, מכריזה עליכם מלחמה בלי שום סיבה הגיונית.
הגורם האנושי
בפעם הראשונה, "רומא 2" ישים דגש על דמויות ואנשים, כחלק מהדגש על ניהול ברמת המיקרו. ההנחה שעומדת מאחורי השינוי הזה היא שהחלטות שלקחו גנרלים ומפקדים ספציפיים הם אלה ששינו את פני ההיסטוריה.
בפועל, הכוונה היא לשורה של דילמות והתחבטויות של דמויות מפתח שיוגשו בפני השחקן בזמן משחק, ושעליו תוטל האחריות להכריע בהן. ההחלטות שלו ישפיעו על התנהלות הדמות וכן על הדילמות העתידיות שהוא יתמודד מולן. עדיין אין זה ברור אם להכרעות האלה תהיה השפעה של ממש על המשחק, אבל לפחות לפי המפתחת, הן יהיו הרות גורל.
עוד נחשף כי, לפחות במשחק עם הרומאים, תהיה חשיבות רבה ליצירת בריתות פוליטיות חזקות, שכן פוליטיקאים יעשו הכל כדי לנסות לצבור כח. יש לצפות למשברים פנימיים ולסכסוכים בין משפחות אצולה.
מלבד זאת סבורני..
הרובד השני של המשחק הוא למעשה אסטרטגיה בזמן-אמת, ויש שיאמרו המהנה יותר. המנוע הגראפי המחדש שמתהדר בו "רומא 2" מאפשר להציג ולשלוט על יותר יחידות בו זמנית. מכיוון שכבר עכשיו הוא יעיל באופן יחסי, ולא מתקשה עם קרבות בהשתתפות אלפי חיילים, יש למה לצפות.
ההדגמה היחידה של מערכת הקרב החדשה שהציגו המפתחים מתרחשת בסופה של המלחמה הפונית השלישית, במצור המפורסם על קרתגו. שינוי מרענן הוא האפשרות לשלב בין הכוחות היבשתיים והימיים שלכם. למשל, תוכלו להעלות ליבשה מסות של חיילים בזמן שהצי שלכם מפגיז את חומות העיר הנצורה.
ואם כבר קרבות מצור, גם בהם עתיד להיערך שינוי. מעתה, לכל עיר כזו יהיו מס' "Capture Points", דהיינו, נקודות שליטה שבאמצעותן ניתן לכבוש אותה. השינוי הזה אינו מקל על חייהם של המגנים על העיר, מן הסתם.
בני המזל שזכו לצפות בהדגמה מהמשחק סיפרו על משחק מרשים, לפחות באספקט הטכני, ובפרט בכל הקשור לאפקטים הקוליים האותנטיים. גם הערים המרכזיות נראות מפורטות עד לרמת הרחוב, וכלי הנשק העתיקים נראים כאילו עברו תשעה מדורים.
מי שחושש מדרישות מערכת תובעניות מדי יכול להפסיק לחשוש: המשחק משתמש במנוע גראפי דנדש, אך גם אמור לדרוש מכם את אותן דרישות המינימום כמו קודמו, "שוגון 2", שיצא בשנה שעברה. מובן שבהתבסס על הרשמים האחרונים, וכן על ניסיון העבר, מוטב יהיה לשדרג את הקופסה כדי ליהנות ממנו כמו שצריך.
אמרו גבינה
"רומא 2" מאפשר לכם לצפות בקרב משתי זויות מצלמה חדשות. האחת היא המצלמה הטקטית, שמאפשרת לכם לחזות באקשן מעין הציפור (והרבה יותר גבוה מאיפה שחזיתם בו עד היום..).
השניה היא ההפך הגמור ממנה. ה-"Unit Camera" תקרב אתכם ליחידות ולחיילים ספציפיים. מדובר בחוויה סינמטית ומרשימה: תוכלו לצפות בחייל בודד נבהל כשחץ בוער מפלח את לבו של חברו מימין או באדמירל שעורך שיחות מוטיבציה עם הצוות על הספינה, וכמובן, היא דואגת גם לרעוד כשפגז מתפוצץ בסביבה.
מלבד הנ"ל, אמורים להיות לה גם מספר שימושים פרקטיים, אלא שב"אסמבלי" עדיין לא יודעים בדיוק מהם, וכנראה הם עוד עתידים להיחשף.
מולטיפלייר ראוי
מצב ריבוי-המשתתפים של "שוגון 2" היה איכותי, בפעם הראשונה בסדרה. מערכת ה-Matchmaking המתבקשת ומשחק הקמפיין המשותף שודרגו מקודמו בצורה ניכרת, והפכו את המולטיפלייר של Total War למרכיב חשוב כמעט כמו המערכה לשחקן יחיד.
לרוע המזל, המידע היחיד שהסכימה Assembly לנדב בנוגע למשחק החדש הוא שהיא מתכננת "משהו גדול". עד "שוגון 2" יכולתי להטיל באמירה כזו ספק רב, אבל תודו גם אתם שהיא מסקרנת פתאום.
מוד לכל דורש
"רומא" היה, כנראה, המשחק הפופולארי בסדרה, וזה שנהנה מהמספר הרב ביותר של מודיפיקציות משנות-משחק (עד היום הקהילה ממשיכה לפתח עבורו מודים נהדרים). מתבקש, אם כן, שאחיו הצעיר ימשיך את המסורת.
ב"אסמבלי" מסבירים שהתהליך ההנגשה של המשחקים החדשים בסדרה למודרים קשה הרבה יותר מבעבר, אבל עדיין מבטיחים לעשות כמיטב יכולתם להקל על המודרים.
רק עוד קצת
לא אגזים אם אגיד שהמשחק החדש הוא הפרויקט השאפתני ביותר של "אסמבלי" עד כה. מדובר במשחק בקנה מידה עצום, שאמור לשדרג על המשחקים הקודמים לאין ערוך.
ל"רומא 2" עדיין אין תאריך יציאה רשמי, אבל הצפי הוא שהמשחק ינחת במדפים במחצית השניה של 2013. במהלך השנה הקרובה, כמובן, עתידים להיחשף עליו פרטים נוספים. אנחנו נהיה כאן כדי לעדכן אתכם.