זהירות: באג ביזארי בגירסת המחשבים האישיים של אחת מאפליקציות ההזרמה הפופולריות ביותר בעולם מבצע כתיבות מידע מיותרות בהיקפים שעשויים להגיע למאות ג'יגה-בייטים מדי יום
Spotify הוא אחד משירותי הזרמת המוזיקה המקוונים המשמעותיים ביותר בשוק, עם עשרות מיליוני צרכנים שעושים בו שימוש יומיומי ברחבי העולם (וגם כאן בישראל, בדרכים שעוקפות את היותו בלתי זמין באופן רשמי), שבעיני רבים היה אחד מהסיבות המרכזיות ל"מהפך הדיגיטלי" של תעשיית המוזיקה.
כל זה הופך מנקודות לטובתו של השירות לנקודות לרעתו – עם חשיפתה של בעיה מפתיעה ומכעיסה בגירסת המחשבים השולחניים (Desktop) שלו, שגרמה לבלאי מואץ עבור כונני האחסון של כל משתמשיה במשך חמשת החודשים האחרונים, ואולי אף מעבר לכך.
הבעיה עלתה בדיווחים של כמה וכמה משתמשים במערכת הפורומים הרשמית של Spotify, וכעת זכתה לאשרור ותיעוד רשמיים באתר arstechnica – שקיבלו הוכחה לכך שהתוכנה מבצעת כתיבות "זבל" בהיקף ג'יגה-בייטים רבים כשהיא מופעלת, בהיקף שלא הגיוני בשום אופן עבור שירות הזרמת אודיו, וגם כשהמשתמש כלל לא מאזין לשירים באופן אקטיבי.
הבעיה נצפתה במכונות מבוססות חלונות, MacOS וגם לינוקס שהפעילו את תוכנת ההזרמה, וקיים מגוון רחב של עדויות לכתיבה בהיקף של בין 5 ג'יגה-בייט ל-10 ג'יגה-בייט שהתוכנה מבצעת בכל שעה בה היא מופעלת (גם אם אינה בשימוש ממשי, כאמור), מה שיביא לנפח כתיבה של כ-60 ג'יגה-בייט אפילו 200 ג'יגה-ביי בתוך יממה אחת בלבד.
בעוד שבכוננים קשיחים לא מוגדר נפח כתיבה מירבי בשל טכנולוגיה שפועלת באופן שונה, בכונני SSD קיים נתון של נפח כתיבה מירבי עליו חלה האחריות המוגדרת של המוצר – מדובר בנתון של כ-50 טרה-בייט עד 200 טרה-בייט של כתיבה כוללת בכוננים צרכניים סטנדרטיים, שאחרי שימוצה שנות האחריות כבר לא יהיו רלוונטיות עבורו ולמעשה לא תהיה התייחבות לכך שרכיבי ההבזק במוצר ימשיכו לפעול כסדרם. בדיקות שבוצעו בעבר הוכיחו כי רוב הכוננים בשוק ממשיכים לפעול ללא תקלות גם אחרי שמכפילים (או אפילו משלשים) את נפח הכתיבה המירבי המוגדר להם, אך בכל מקרה מדובר במצב שאינו תקין ואינו מקובל – ובוודאות לא תורם לאורך החיים המיועד, הן של כונני ה-SSD והן של הכוננים הקשיחים המכאניים.
ב-Spotify מצהירים כי עדכון 1.0.42 של התוכנה השולחנית אמור לפתוח את בעיות היקפי הכתיבה העצומים, אך בפועל נראה שגירסה חדשה זו עדיין לא זמינה עבור רוב הצרכנים, וגם כשסוף סוף תגיע זה יקרה באיחור של כמה חודשים טובים מהזמן בו הבעיה נצפתה לראשונה – כך שלא נופתע לשמוע על צרכנים נפגעים אשר דורשים פיצוי כלשהו על התקופה בה בלאי אמצעי האחסון שלהם הוכפל פי כמה וכמה בשל השימוש בשירות.
משתמשים בתוכנה? חוויתם את התופעה גם כן? ספרו לנו בתגובות.