אינטל מכריזה על כוונה לרכוש את חברת מובילאיי הישראלית בעבור סכום ענקי, כצעד נוסף בבניית אימפריית מערכות הרכב שלה
גבירותי ורבותיי, הנה עסקת הענק שאמורה להפוך את שנת 2017 לשנת השיא עבור ההייטק הישראלי, כמעט ללא עזרה מאף אחד – חברת אינטל, ענקית השבבים מסנטה קלרה המוכרת היטב גם למי שטכנולוגיה אינה נמצאת בראש סדר העדיפויות והעניין שלו, מכריזה כי הגיעה להסכמה לרכוש את חברת מובילאיי הירושלמית, במחיר שיהיה שיא חסר כל תקדים בנוף המקומי.
מובילאיי (Mobileye) הוקמה בשנת 1999 על מנת לפתח מערכות סיוע חכמות לנהגי הרכבים, שיצמצמו את מספר השגיאות שהם עלולים לבצע ויוכלו להקטין את מספר התאונות בכבישים ואת הנפגעים מהן. הטכנולוגיה שלה החלה לצבור תאוצה וזכתה לקפיצה ענקית קדימה עם אימוצן של מערכות העזר האלקטרוניות כחלק מובנה בציוני הבטיחות של הרכבים, כאשר מוצריה של מובילאיי היו מהיחידות בעולם כולו שעמדו בתקנים החדשים והמחמירים ביותר והפכו לאורחות מכובדות בחלק גדול מאוד של הדגמים המודרניים. מכאן, הקפיצה לעולם המכוניות האוטונומיות הייתה טבעית ומתבקשת – ושיתוף פעולה עם חברת טסלה האמריקאית סייע למובילאיי לעלות לכותרות בקצב גבוה במיוחד, כאשר גם הפרידה מאלון מאסק בשנה שעברה לא פגעת בהתקדמות וההתפתחות.
כיום, למובילאיי כ-600 עובדים שמתרכזים בעיקר בארץ אך גם בכמה מרכזים נוספים ברחבי העולם, ושיתופי פעולה יוקרתיים בהחלט עם חברת BMW, עם חברת Delphi וגם עם חברת אינטל – שכנראה התרשמה במיוחד מהמוחות הקודחים במאחורי טכנולוגיות עיבוד התמונה, והחליטה לפתוח את הכיס לרכישה אדירה שתבוצע במלואה בכסף מזומן. מדהים!
שווי השוק המנייתי של מובילאיי בבורסת ניו-יורק עמד על כ-11.5 מיליארד דולר במעמד ההכרזה (עכשיו הוא כבר עומד על מעל ל-13.5 מיליארד, עם זינוק של קרוב ל-30 אחוזים בשל הידיעה המרעישה), וההערכה היא שהיקף העסקה יעמוד על לכל הפחות 15 מיליארד דולר, וכנראה גם קצת יותר – מה שיהווה הכפלה פי 3 (!!) של האקזיטים הגדולים ביותר בארץ הקודש מאז ומעולם, ויגמד הצלחות מתוקשרות כמו זו של ווייז ושל פלייטיקה, אשר נמכרו "רק" בכ-1.3 מיליארד דולר וכ-4.4 מיליארד דולר בהתאמה.
עסקה זו תהפוך את מייסדי המיזם המתקדם לכמה מהעשירים ביותר במדינה (יושב הראש והמנכ"ל עשויים לגרוף כמה מיליארדי שקלים לכיסם – כל אחד), ובטווח הארוך עשויה להפוך גם את משקיעיה הגדולים של אינטל לעשירים עוד הרבה יותר: הטכנולוגיות של מובילאיי הן תחרותיות ביותר בתחום הניהוג האוטונומי וגם בתחום עזרי הנהיגה החכמים, ואינטל ללא ספק תפעל על מנת לשלב אותם יחד עם מערכות העיבוד ומערכות התקשורת שלה לפלטפורמה אחת אשר תשווק או תפותח בשיתוף פעולה עם חברות הרכב השונות ברחבי העולם, בשוק ששוויו עשוי להגיע עד להיקף של כ-100 מיליארד דולר בעשור וחצי הקרובים.
אז מדובר כאן בעסקת ענק שאותה נזכור לעוד שנים רבות – אך האם מדובר גם בנקודת המפנה שתהפוך את אינטל למפלצת גדולה עוד הרבה יותר ממה שהכרנו עד היום? זו השאלה המעניינת ביותר כעת, ואתם מוזמנים לחוות את דעתכם עליה בתגובות.