בצל צפי להפסדי ענק של 6.4 מיליארד דולר בשנת הכספים שחלפה, מציג המנכ"ל החדש של סוני תוכנית שתנסה לסייע לה לחזור אל המוטב, שמתחילה בפיטוריהם של לא פחות מ-10,000 עובדים
שבוע סוער עובר על סוני, מי שהייתה בעבר היהלום של תעשיית האלקטרוניקה היפנית – לפני מספר ימים הודיעה החברה על עדכון הערכותיה לשנת הכספים 2011 (שהסתיימה ב-30 במרץ 2012), שצופות עתה הפסד אדיר של 6.4 מיליארד דולר (הצפי הקודם העריך הפסד של כ-2.7 מיליארד דולר "בלבד") עבור החברה, הגדול ביותר ב-22 השנים האחרונות. הודעה ששלחה את מניית החברה בבורסת ניו יורק לצניחה של מעל ל-9 אחוז.
כעת מגיעה תוכנית הרה-ארגון שתנסה להוציא את חברת הענק מהמשבר אליו נקלעה – אתמול עלה על הבמה קזואו היראי (Kazuo Hirai), עד לא מזמן ראש חטיבת משחקי הוידאו של החברה ועתה המנכ"ל סוני העולמית כולה, והציג את 'One Sony', החזון והאסטרטגיה החדשה עבור החברה.
כמו במרבית תוכניות ההבראה של חברות עצומות, גם התוכנית של סוני מתחילה בסבב פיטורין אדיר – כפי שנחשף עוד לפני הנאום של היראי, בחברה מתכננים לפטר כ-10,000 עובדים, שהם כ-6 אחוז מכח האדם הכולל של החברה, כאשר לפחות חצי מהמפוטרים יגיעו ככל הנראה מן החטיבות השונות שקשורות לעסקי ייצור הטלוויזיות של סוני.
קזואו היראי – האדם שיחזיר את סוני לימי הזוהר שלה? מקור: theverge.com |
חטיבת הטלוויזיות של סוני היא כמו סלע גדול וחד שנתקע בסנדל עם שמונה שנים רצופות של הפסדים, כאשר הצמיחה המינימלית שצפויה בשוק זה לא מעניקה יותר מדי סיבות לשמור על אופטימיות. עם זאת, היראי משוכנע כי תוכניתו תאפשר לחטיבה לחזור אל "התחום הירוק" כבר בשנת 2013 – הוא הודיע כי סוני תחתוך את מספר המוצרים שהיא מציעה בכ-40 אחוז בשנה הקרובה, ותפעל להורדת עלויות הייצור והניהול של החטיבה באופן ניכר.
עוד הודיע היראי כי החברה תמשיך לפעול בנחישות לפיתוח וקידום טכנולוגיות חדשות כגון OLED (אף על פי שבתחילת השנה הכריזו בחברה כי לא ימשיכו להתחרות בשוק טלוויזיות ה-OLED הביתי) ו-Crystal LED, טכנולוגיה חדשה ומרשימה אותה חשפה סוני ב-CES 2012.
קשה לנו להאמין שפעולות אלו יוכלו להביא לשינוי חד כל כך בביצועיה של סוני בתחום, אך ניתן למנכ"ל הטרי קצת קרדיט לפני שנקפוץ למסקנות חפוזות.
Crystal LED – אחת מהתקוות המרכזיות של סוני בעסקי הטלוויזיות המקרטעים |
במסגרת חזון ה-'One Sony', אמורה החברה לשים דגש גדול יותר על עסקי הליבה שלה – צילום דיגיטלי, משחקי וידאו, מכשירים ניידים וכמובן טלוויזיות.
בסוני מתכננים לאחד את תהליכי המחקר והפיתוח עבור סמארטפונים, טאבלטים ומחשבי Vaio תחת מטריה אחת, כשהמטרה המוצהרת היא לקצץ את זמני הפיתוח של מוצרים בחצי.
מדובר בשאיפה לא פשוטה שעלולה להתגלגל לטוב או לרע, אך אנחנו סבורים שזהו אכן צעד חשוב ונדרש עבור החברה – לא פעם ראינו מוצרים בעלי פוטנציאל בלתי מבוטל מבית סוני, שפשוט לא מסוגלים לעמוד מול המתחרים שלהם ברמת המפרט הטכני.
דוגמה עדכנית לכך היא מכשיר ה-Xperia S, סמארטפון הדגל החדש שהשיקה החברה לאחרונה עם מערכת אנדרואיד בגירסה 2.3 ושבב MSM8260 כפול ליבה מהדור הקודם, אשר הפך מהר מאוד ל"נחות" לעומת סמארטפונים מתחרים חדשים אשר מציעים מערכת אנדרואיד 4.0 'מהקופסא' ושבב מרובע ליבות או אפילו שבב MSM8260A כפול ליבה מהדור החדש, שלא רק עוצמתי משמעותית אלא גם חסכוני יותר תודות לתהליך הייצור המשודרג. מפרט טכני אולי איננו הדבר החשוב הבלעדי במכשיר, אך מדובר במקדם מכירות נהדר שיוכל לסייע לסוני לצאת מהבוץ.
בסוני מתכננים גם ליצור מכשירים ניידים נוספים עם תמיכה ב-PlayStation Suite, שישאפו לתרגם את עסקי המשחקים הנאים של החברה ליתרון איכותי בשווקים אחרים, כאשר מטרת העל של החברה היא לסיים את שנת הכספים 2012 ברווח של מעל ל-2 מיליארד דולר.
לנו נותר רק לאחל לה הצלחה, ולקוות לשינוי מחשבתי של ממש שיועיל גם לה וגם לנו, הצרכנים.