השוואת זכרונות DDR500 2GB
מזה שנים נאבקים משתמשי המחשבים במיצוי כוחה של מערכת המחשב שברשותם, כאשר מערכות הפעלה ומשחקי מחשב היוצאים חדשות לבקרים יוצרים לחץ כבד על המשתמשים לשדרג שוב ושוב על מנת לקבל את הביצועים הטובים ביותר. הדבר מתבטא באופן המוחשי ביותר בכמות הזכרון הפנימי במחשב, והמבוגרים שבינינו יזכרו את הימים בהם 1MB זכרון פנימי היה יכול להיחשב שיא הטכנולוגיה, ואילו כיום אנו מדברים על כמויות זכרון עצומות של 2GB כגודל סטנדרטי של זכרון למחשב אישי מתקדם. זהו למעשה גידול של 200,000% בתקופה של כ-15 שנים, ללא שום ספק גידול משמעותי אשר לא ניתן להתעלם ממנו.
אז למה בעצם אנחנו צריכים כמות כל כך גדולה של זכרון? כדי לענות על השאלה הזו אנו צריכים למעשה לבחון דווקא את שוק התוכנה (ולא את שוק החומרה, כפי שאנו בוחנים בדרך כלל). את שוק התוכנה למחשב האישי ניתן לחלק לשני חלקים עיקריים: מערכות הפעלה וכמובן האפליקציות הפועלות תחתיהן.
כאשר יצאה מערכת ההפעלה האחרונה של Microsoft, ה-Windows XP, לפני מספר שנים – נאמר כי המערכת דורשת כמות זכרון מינימאלית של 256MB וכמות זכרון אופטימאלית של 512MB, ואכן דרישות אלו התבררו כנכונות, שכן היה קשה מאוד להפעיל מערכת הפעלה זו עם כמות זכרון קטנה. מערכת ההפעלה הבאה של Microsoft הידוע גם בשם Windows Vista תנחת על מחשבינו כבר בתחילת 2007 ועל פי הפרסומים הרשמיים של מיקרוסופט, היא תדרוש כ-1GB זכרון פנימי על מנת לפעול בצורה חלקה עם כל ה-Eye Candy שהיא מציעה.
אם כן, נוכחנו לדעת כי על מנת שמערכת המחשב שלכם תוכל להתאים למערכת ההפעלה הבאה יש צורך בכמות זכרון נכבדה, אבל האם יש הצדקה בהווה לקנות כמות זכרון זו? האם כבר עכשיו אנו מוצאים עדויות לצריכת זכרון כה גבוהה?
על מנת לענות על השאלה הזו יש לפנות לחלק השני של שוק התוכנה למחשב הביתי, האפליקציות, ובראשם משחקי המחשב הידועים זה שנים כצרכנים הגדולים ביותר של משאבי המערכת. משחקי המחשב הם אלו שמקדמים למעשה את רוב תעשיית המחשבים, שכן ללא הצורך במהירות עיבוד גבוהה לשם יצירת גרפיקה ריאליסטית, לא היה צורך ברוב החומרה שאנו מוצאים היום על המדפים של חנויות המחשבים.
אחד מאותם משחקים פורצי דרך ולמעשה אחד המשחקים החשובים ביותר שיצאו בשנת 2005 היה המשחק Battlefield 2, שהפך להיות פופולארי מאוד ברחבי העולם (וגם בארץ) בזכות האקשן המהיר והגרפיקה המרהיבה. אך המשחק הפך לאבן דרך לא רק בגלל המשחקיות שלו, אלא גם עקב העובדה שהוא המשחק הראשון שנהנה משמעותית מכמות זכרון הגדולה מ-1GB, כאשר לעתים המשחק מנצל מעל ל-800MB מהזכרון הזמין במחשב. אמנם זהו המשחק הראשון שהשתמש בכמות כה גדולה של זכרון, אך ללא ספק הוא אינו האחרון וניתן להניח כי משחקים עתידיים רבים ידרשו כמות זכרון גבוהה יותר.
אם כן, עד כה דיברנו על משחקים ועל מערכות הפעלה אך למעשה התעלמנו מכל אותם משתמשי מחשב העושים בו שימוש על מנת לערוך תמונות ווידיאו. משתמשים אלו יודעים זה זמן רב כי כמות זכרון גדולה היא אחד הפקטורים החשובים לעבודה מהירה ונוחה עם תמונות גדולות וסרטים ארוכים.
ככל שטכנולוגיות הצילום וההדפסה מתקדמות, נאלצים המעצבים הגרפיים לעבוד עם תמונות גדולות יותר ויותר ועם סרטים באיכות גבוהה יותר, כאשר כל אלו דורשים כמות זכרון הולכת וגדלה. בתחומים אלו, כמות זכרון גדולה יותר תאפשר לרבים מהמעצבים לעבוד בצורה נוחה ויעילה יותר, והגדלת כמות הזכרון תתרום הרבה יותר מאשר הגדלת כוח העיבוד, למשל.