הטרנד הגדול של סוף השנה מגיע למודל השפה הפופולרי בעולם ומציע למשתמשים הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של השיחות שלהם, כולל פרסים משעשעים, יצירות אומנות מותאמות אישית וניתוח דפוסי חשיבה – כל הפרטים על הפיצ'ר החדש ששוטף את הרשת
אם עד היום התרגלנו שסיכומי השנה הדיגיטליים שלנו מוגבלים בעיקר לפסקול המוזיקלי שליווה אותנו או לסדרות שבלענו בבינג', OpenAI החליטה לשנות את כללי המשחק לקראת סוף שנת 2025. ענקית הבינה המלאכותית מיישרת קו עם תרבות ה-"Wrapped" העולמית ומשיקה פיצ'ר סיכום שנה אישי המנתח את האינטראקציות של המשתמשים עם הצ'אטבוט. המהלך הזה הוא הרבה יותר מסתם גימיק נחמד; הוא מסמן את המעבר של ChatGPT מכלי עבודה טכני למלווה דיגיטלי אישי, כזה שזוכר, מנתח ומשקף לנו את השנה שעברה עלינו דרך הפריזמה של השאלות ששאלנו והבעיות שניסינו לפתור.
מראה דיגיטלית: שיקוף הרגלי השיחה והמחשבה שלנו
הפיצ'ר החדש, המכונה "Your Year with ChatGPT", אינו מסתפק בהצגת סטטיסטיקות יבשות. המערכת עושה שימוש ביכולות הזיכרון וההיסטוריה של הצ'אט (Memory and Chat History) כדי לייצר נרטיב ויזואלי בסגנון "סטורי", המזכיר מאוד את הממשקים המוכרים של הרשתות החברתיות. ברגע שהמשתמש מפעיל את הפיצ'ר, הוא נחשף לניתוח עומק של הנושאים שהעסיקו אותו השנה – החל מתכנון טיולים ועד לפתרון באגים בקוד או חיפוש מתכונים.
אחד האלמנטים המעניינים ביותר הוא מערכת ה"פרסים" והתארים שהבינה המלאכותית מעניקה למשתמשים. האלגוריתם מזהה דפוסים ומקטלג את המשתמש תחת ארכיטיפים שונים. כך למשל, משתמשים שהרבו להיעזר בכלי לפתרון בעיות טכניות עשויים לקבל את התואר "Creative Debugger", בעוד שחובבי בישול שנעזרו בבוט למציאת מתכונים יזכו לכינוי כמו "Instant Pot Prodigy". מעבר לטקסט, המערכת מייצרת שיר קצר ואפילו תמונה ייחודית בסגנון פיקסל-ארט, המשלבת ויזואלית את כל תחומי העניין המרכזיים של המשתמש לכדי יצירה אחת – מעין קולאז' גנרטיבי של המוח שלנו ב-2025.

מהלך ויראלי מתוכנן היטב: הפסיכולוגיה מאחורי הסיכום השנתי
ההחלטה של OpenAI להצטרף לחגיגת סיכומי השנה אינה מקרית. בעולם הטכנולוגי של היום, יכולת השיתוף (Shareability) היא מטבע עובר לסוחר. על ידי יצירת כרטיסיות מעוצבות ומשעשעות, החברה מעודדת את המשתמשים להפיץ את המותג ברשתות החברתיות בצורה אורגנית. זהו מהלך שיווקי מבריק שמעביר את הפוקוס מהיכולות הטכניות של המודל אל החוויה האישית והרגשית של המשתמש.
יתרה מכך, המהלך הזה מגיע ימים ספורים לאחר שילוב "ביצת פסחא" (Easter Egg) נוספת במערכת לכבוד חג המולד, בה סנטה קלאוס וירטואלי מעניק מתנות למשתמשים בהתאם להתנהגותם. שילוב האלמנטים המשחקיים הללו (Gamification) בתוך כלי פרודוקטיביות רציני מצביע על אסטרטגיה ברורה: הפיכת הבינה המלאכותית לחלק בלתי נפרד, ואף מהנה, משגרת החיים היומיומית, ולא רק למנוע חיפוש משוכלל. בניגוד לסיכומי מוזיקה שמשקפים טעם, סיכום השיחות עם ה-AI חושף רובד עמוק יותר של סקרנות אינטלקטואלית ואתגרים מקצועיים, מה שהופך את השיתוף לאקט של הצהרה על תחומי העניין והזהות של המשתמש.

מגבלות הפצה ותנאי סף: מי נשאר מחוץ לחגיגה?
למרות ההתלהבות, חשוב לציין כי הפיצ'ר אינו זמין לכולם באופן מיידי. נכון לרגע זה, ההשקה מתבצעת בהדרגה במדינות נבחרות דוברות אנגלית, כולל ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. משתמשים בישראל ובמדינות אחרות עשויים להידרש להמתין או לנסות לגשת לפיצ'ר דרך שינוי הגדרות שפה או שימוש ב-VPN, אם כי אין ערובה להצלחה לפני ההפצה הגלובלית הרשמית.
בנוסף למגבלה הגיאוגרפית, קיימות גם מגבלות טכניות וחשבונאיות. הסיכום זמין למשתמשי הגרסה החינמית, Plus ו-Pro, אך חסום בפני משתמשים עסקיים (Enterprise, Team) ומשתמשים במערכת החינוך, ככל הנראה מטעמי פרטיות ואבטחת מידע ארגוני. תנאי סף קריטי נוסף הוא רמת הפעילות: משתמשים שלא עברו "סף פעילות מינימלי" או שביטלו את אפשרויות הזיכרון ושמירת ההיסטוריה, לא יוכלו לראות את הסיכום האישי שלהם. עבור אלו שכן זכאים, הגישה פשוטה למדי – באנר בולט באפליקציה או הקלדת הפרומפט הישיר "Your Year with ChatGPT".
צעד זה של OpenAI מסכם שנה סוערת בתחום הבינה המלאכותית ומציב רף חדש לאופן שבו חברות טכנולוגיה מתקשרות עם המשתמשים שלהן – לא רק כספקיות שירות, אלא כשותפות למסע האישי של כל אחד ואחת מאיתנו.


