האם יתכן שחברת אפל יוצרת איטיות במכשירי אייפון קיימים לרגל השקתו של דור חדש?
"התיישנות מתוכננת" היא מושג בתחום הכלכלה והתעשיה. ניתן היה להניח כי חברה מסחרית תשאף לספק לצרכן מוצר עמיד שאינו מתקלקל במהירות, תוך כוונה לשדר דימוי של יצרן איכותי ואמין. יחד עם זאת, מוצר שכזה עלול בסופו של דבר לפגוע קשות במכירותיה העתידיות של החברה: אם ברשות הלקוח מוצר טוב ואמין ונטול תקלות מדוע שיקנה מוצר חדש? הרעיון ביסודו, אם כן, הוא לקצוב את חייו של מוצר באופן מתוכנן במטרה לגרום לצרכן לקנות בהקדם מוצר חדש.
הדיון על קיומה של התיישנות מתוכננת נמשך שנים ארוכות. כבר בשנת 1924 דובר על התאגדות של חברות (קרטל) לייצור מנורות מתוך כוונה לייצר נורות ליבון בעלות משך חיים מוגבל בכוונה תחילה. אחד הסיפורים המוכרים הוא על מנורת ליבון שהותקנה בתחנה לכיבוי אש בארה"ב בשנת 1901, שנים ארוכות לפני הקמת קרטל המנורות. נורה זו דולקת ללא הפסקה עד היום. אנשי התחנה התקינו לפני מספר שנים מצלמת רשת המאפשרת צפייה בנורה.
מאז ההתקנה הוחלפו כבר שתי מצלמות רשת, אך הנורה הישנה עדיין דולקת. התיישנות מתוכננת אינה מחייבת בהכרח את סיום חיי המוצר. במקרים רבים מדובר בשינויי אופנה תרבותיים המאלצים את הצרכן להחליף מוצר או פריט לבוש במצב מצוין לטובת מוצר אחר, אופנתי יותר.
בשנת 2014 פורסם מחקר של סטודנטית מהרווארד בשם Laura Trucco שבדקה שינויים במגמות החיפוש בגוגל אחר המילים "Slow Iphone" (אייפון איטי). היא מצאה כי זמן קצר לפני יציאתו לאור של מכשיר אייפון חדש מתרחשת קפיצה משמעותית בחיפוש של מילות מפתח אלה. החוקרת בדקה גם האם ישנה תופעה דומה בחיפוש המילים "Samsung Galaxy Slow" במועדים חופפים להשקת מוצרי סמסונג חדשים, אך לא מצאה קשר במקרה זה.
תוצאות המחקר עוררו בקרב רבים השערה לפיה לפני השקת מוצר חדש, אפל משחררת גירסה חדשה לאייפון מיושן יותר אשר יוצרת לכאורה האטה במכשיר. לפי ההשערות שעלו ברשת, המטרה של אפל היא לדרבן אנשים לקנות את המוצר החדש לאחר שיחושו כי חוויית השימוש שלהם במכשיר הישן נפגמת. מאפל, אגב, לא נמסרה תגובה על המחקר שפורסם ב-New York Times.
חיזוק לטענה על התיישנות מתוכננת מצד אפל נראה בסרטון יוטיוב מספטמבר של השנה שעברה. הסרטון בדק שני מכשירי אייפון 4S זמן קצר לאחר השקת אייפון 6S. במכשיר 4S אחד מותקנת מערכת הפעלה חדשה ובשני מערכת הפעלה מוקדמת יותר. ניתן לראות בסרטון בבירור כי המכשיר שלא עודכן פועל באופן מהיר יותר. כמובן שאין הדבר מעיד על כך שחברת אפל פעלה באופן מכוון להאטת המכשיר. בהחלט יתכן שמערכת הפעלה חדישה ומתקדמת דורשת משאבי מערכת גדולים יותר אשר המכשיר הישן אינו עומד בהם, אך אם כך הדבר – מדוע מאפשרת אפל לעדכן מערכת זו במכשיר תוך פגימה לכאורה בתפקודו?
בעבר עלו טענות נוספות נגד אפל באשר לגרימה להתיישנות מתוכננת למכשיריה. בשנת 2003 התפרסם סרטון של האחים Neistat בו הושמעה הקלטה של אחד האחים משוחח עם נציג שירות של אפל. הדובר, ששמו קייסי, התלונן על הסוללה של מכשיר האייפוד שברשותו. לדבריו הסוללה הפסיקה לתפקד כראוי כעבור 18 חודשים. נציג אפל ענה לו כי תיקון (החלפת סוללה כאמור) יעלה לו למעלה מ-250 דולר והמליץ לקייסי לקנות אייפוד חדש ומעודכן.
הסרטון עורר הדים רבים כולל תביעה יצוגית נגד אפל שבסיומה התחייבה החברה להאריך את האחריות ולהעניק פיצוי לצורך החלפה או תיקון המכשיר.
בעקבות ההשקה האחרונה של אייפון 7 בדקנו שוב באמצעות Google Trends האם ישנה עליה של חיפושים אחר מילות החיפוש 'Slow iPhone'. בגרף שלפניכם נראה כי בעוד שבעבר אכן הייתה קפיצה בחיפושים בתקופת השקת המוצר, הרי שבאופן מפתיע – שנתיים אחרי שפורסם המחקר של Laura Trucco לא נראית קפיצה משמעותית בחיפוש המילה בשנת 2016. האם הגרף אומר שאפל הפנימה את הביקורת והחליטה לשנות מדיניות? אולי מוקדם מדי להסיק מסקנות. אנו רק בתחילתו של חודש ספטמבר ויתכן שמגמה זו תשתנה בהמשך.
יש אומרים שקפיצת המגמה בחיפוש המילים "Slow Iphone" נובעת באופן טבעי מעליית השיח הציבורי על אייפון בכלל ערב השקתו. אבל בבדיקה ב-Google Trends של המילים "Iphone Earphones" (אוזניות לאייפון) לא מצאנו קפיצות דומות לאורך השנים. דווקא בימים האחרונים, לאחר השקת האייפון 7 – כן קיימת עליה שכזו אולי נוכח העובדה שהוא הושק עם שינוי מהותי בתצורת האוזניות שלו.בעוד שבעבר גרמה התיישנות מכוונת למוצר להפסיק לעבוד כראוי או להגיע לסוף חייו – כמו במקרה של נורות הליבון, הרי שהיום התיישנות מכוונת אינה מצריכה בהכרח פגיעה במוצר אלא הישארות הלקוח מאחור מבחינה טכנולוגית.
ניתן לראות לכאורה מדיניות שכזו גם במוצרים אחרים של חברות אחרות. לדוגמה – גרסת אנדרואיד 7 החדשה אינה ניתנת להתקנה על מכשירי Nexus 5 של גוגל שהושקו לפני 3 שנים, משתמשי המכשיר ייאלצו לקנות מכשיר חדש אם ירצו ליהנות מן התכונות המשופרות, וכך גם מעבדי Kaby Lake החדשים של אינטל שיפעלו רק עם חלונות 10 של מיקרוסופט, כשמשתמשי גרסאות ישנות של חלונות ייאלצו לשדרג כדי ליהנות מטכנולוגיה משופרת. הדבר נכון גם לגבי כרטיסי מסך ישנים – הם אמנם ממשיכים לתפקד כראוי, אך טכנולוגיות חדשות הופכות אותם להרבה פחות רלוונטיים. הבעיה עם האטה מכוונת לכאורה היא שמוצר מפסיק לתפקד באופן תקין למרות שטכנית היה יכול להמשיך לפעול ביעילות ובמהירות.
התיישנות מכוונת אינה בהכרח צעד הגיוני מצד חברה מסחרית בעולם תחרותי. במקרה בו מכשיר אייפון מפסיק לפעול כהלכה עלול לקוח לנטוש את אפל ולעבור לחברה מתחרה. יחד עם זאת, רבים ממשתמשי אפל רוכשים את מכשיריה מתוך נאמנות כמעט דתית למותג. יתכן שהיותם של רבים מהמשתמשים קהל השבוי בקסמיה של ענקית המיחשוב מאפשר לה ליצור לכאורה התיישנות מכוונת שתגרום להם לבחור בכל מקרה במכשיר אייפון חדש ולא במתחרים.