עתיד מקביל: הונדה ו-GM ממשיכות להאמין במכוניות מימניות

בזמן שרוב היצרניות בשוק זורקות את כל מה שיש להן אל עבר תחום המכוניות החשמליות, שיתוף פעולה אמריקאי-יפני ינסה לספק אלטרנטיבה נקייה ויעילה לא פחות

רוב יצרניות הרכבים בשוק כבר נכנעו לטרנד הצומח, ועובדות כיום על פיתוחם של דגמים אשר זונחים את מנוע הבעירה הפנימית לטובת טכנולוגיה 'ירוקה' מקבילה. לרוב מדובר ברכבים היברידיים שניתן לחבר לשקע החשמל או ברכבים עם מנוע חשמלי בלבד, אבל לא תמיד – יש עדיין יצרניות שמאמינות כי פתרון העתיד האולטימטיבי הוא דווקא בתחום תאי הדלק המימניים, ומוכנות להשקיע משאבים בלתי מבוטלים בתקווה להפוך את הקונספט למציאות מסחרית.

שתי חברות שמאמינות במנועי המימן הן הונדה ו-GM, שמכריזות כעת על מיזם משותף בו כל אחת תשקיע 85 מיליון דולר – במטרה לפתח את הדור החדש בתחום, שיהיה קומפקטי, קל וזול יותר, ובשל כך יתאים הרבה יותר למוצרים מסחריים המוניים, שלכאורה יוכלו להגיע עד סוף העשור הנוכחי.

יחידת ההנעה החדשה שפיתחו שתי השותפות הבלתי צפויות

לרכבי FCV (ר"ת Fuel-Cell Vehicle) יתרון מובנה על רכבים מבוססי מנועי חשמל תודות לעובדה שהריאקציה החשמלית שבהם מפיקה אך ורק מים וחום כתוצרי לוואי, ובכך הופכות את רכבו של משתמש הקצה למוצר ירוק וידידותי מאוד לסביבה – ובנוסף היכולת למלא את מאגר המימן הדחוס שברכב עם צינור, באופן ובמהירות דומים מאוד לאלו של תדלוק סטנדרטי בדלק מאובנים הופכת טכנולוגיה זו ליעילה מאוד, עם בזבוז זמן מינימלי בהשוואה לזמני טעינת הסוללות ברכבים חשמליים.

עם זאת, היעדר האימוץ המסחרי של תאי הדלק עד כה מציב לא מעט אתגרים עבור המשך הדרך. מימון ידוע בתור חומרה דליק במיוחד, ועל כן שימוש בו בקרב הקהל הרחב ידרוש מנגנוני הגנה אמינים במיוחד שכוללים עלות גבוהה בהתאם – עבור הרכבים ועבור תחנות התדלוק גם כן, מה שמסביר כנראה מדוע ישנן רק כמה עשרות של תחנות מימן בכל ארצות הברית כיום, שמתוכן הרוב המוחלט מרוכז במדינת קליפורניה שמהווה את חלוצת התחום.

רכבי משפחת ה-Clarity של הונדה מהווים את דגמי ה-FCV הנפוצים והפופולריים ביותר בשוק – אם כי גם כיום השיווק שלהם הוא מצומצם במיוחד, וזה מה שאמור להשתנות תודות להסכם החדש

על מנת שרכבי מימן יוכלו להוותר אלטרנטיבה מעשית כלשהי לרכבים החשמליים, תידרש השקעה מאסיבית בתשתית תדלוק בטיחותית ונפוצה – ואם לקחת בחשבון כי יש כבר השקעה מאסיבית דומה בתשתיות טעינה חשמלית מהירה, אנחנו לא בטוחים שיש עניין ושוק להשקעה בעוד יכולות מקבילות.

וזה אב-טיפוס של רכב מימני אותו פיתחה ג'נרל מוטורס – מרשים בהחלט

למרות כל הקשיים שעוד מצפים בדרך, אנחנו בהחלט לא נתנגד לראות מכוניות מימן מצטרפות אל היצע המכוניות החשמליות שכבר קיימות ושיגיעו בהמשך לשוק – כאשר יחד שני הכוחות האלו יוכלו לקרב אותנו מהר יותר לעידן בו רכבי בנזין ודיזל מזהמים יהיו משהו שניתן למצוא רק במוזיאונים ובספרי ההיסטוריה.