בואו להכיר את החידושים המלהיבים ביותר בתחום התעופה והחלל של שנת 2011 – החל בצייד אנשי מאדים וכלה במגה-טלסקופ רדיו
הזוכה בפרס הראשון בתחום טיסה וחלל לשנת 2011 – ה-Dragon של SpaceX
סיום תכנית מעבורת החלל הותיר את ארצות הברית עם שתי אופציות להגיע אל החלל: לשלם עבור מושב על רקטה זרה או לשכור טיסה מחברת חלל מסחרית. האופציה המסחרית הפכה לאפשרית בחודש דצמבר בשנה שעברה, כשה-SpaceX Dragon היה לכלי הטיס הראשון שנבנה באופן פרטי שטס במסלול לווייני מסביב לכדור הארץ ושב חזרה בבטחה. במהלך הטיסה הבלתי מאוישת של Dragon, שוגרה הקפסולה לשימוש חוזר שמשקלה 6,200 ק"ג על רקטת Falcon 9 שנבנתה על ידי SpaceX ממרכז החלל קנדי לטיסה במסלול לווייני, והקיפה את כדור הארץ פעמיים לפני שנחתה 800 ק"מ מחוף האוקיינוס השקט של מקסיקו. אם טיסות מבחן עוקבות יעברו בהצלחה, תוכל נאס"א להתחיל להשתמש בשילוב ה-Dragon-Falcon9 כדי להעביר מזון וציוד לתחנת החלל הבין-לאומית בשנה הבאה. בסופו של דבר, אסטרונאוטים יוכלו לטוס על ה-Dragon אל הירח, המאדים או מעבר לכך . SpaceX עיצבה את הקפסולה כדי להכיל שבעה נוסעים, ושדרוג מתוכנן יאפשר לה לנחות על כל כוכב לכת סלעי.
לחצו להגדלה |
מעבדת מדע המאדים Curiosity של נאס"א – צייד אנשי המאדים הקשוח ביותר
Curiosity, שהוא כפול באורכו ופי חמישה במשקלו מכל אחד מקודמיו, הוא רכב החלל החזק והמצויד ביותר שאי פעם נשלח לכוכב לכת אחר. גנרטור תרמואלקטרי מונע פלוטוניום יקנה לכלי הרכב בעל ששת הגלגלים שגודלו כגודל רכב 4×4 אורך חיים צפוי של כ-700 ימים, בערך פי שמונה ממה שקודמיו מונעי הכוח הסולארי היו צפויים לשרוד. Curiosity יכסה עד 200 מ' של פני שטח מחורצים ביום, תוך שהוא נושא משא של כלים מדעיים כבדים פי עשרה מהמשא שנשאו קודמיו. בין השאר, הוא יוכל לאייד סלעים באמצעות לייזר, לנתח את הגזים שישוחררו כתוצאה מכך, ולהביא לסיפון את הדגימות המעניינות ביותר, למחקר נוסף. Curiosity מתוכננת להמריא בחודש נובמבר ולהגיע באוגוסט הבא למכתש גייל.
לחצו להגדלה |
ספינת האוויר Mav6 Blue Devil/חיל האוויר האמריקני – ספינת אם למעקב
המל"טים המביטים מלמעלה על אפגניסטן ופקיסטן מציפים מנתחים בטרה-בייטים של נתוני וידאו, רדאר, אינפרה-אדום ותמונות היפרספקטרליות. במצב אידאלי, כלי טיס האוספים מידע גולמי מעל שדה קרב היו מסננים, מתייגים, מארגנים ומנתבים את המידע הזה לשם ניתוח מהיר ויעיל על הקרקע. זה מה ש-Blue Devil Block II מתוכננת לעשות. ספינת האוויר שאורכה 113 מ', אשר יכולה לרחף בגובה 20,000 רגל למשך חמישה ימים, מתפקדת כמרכז שליטה לרשת של מל"טים וחיישני קרקע וככלי טיס למעקב בזכות עצמו. ספינת האוויר, שנבנתה עבור חיל האוויר האמריקני על ידי חברת סטארט-אפ ההגנה Mav6, נושאת מחשב-על בעל 2,000 ליבות. היא מתוכננת לטוס באפגניסטן בשנה הבאה.
לחצו להגדלה |
Taurus G4 של Pipistrel – טיסה חשמלית לארבעה נוסעים
השנה, העלתה החברה הסלובנית Pipistrel לאוויר את המטוס החשמלי הראשון המיועד להסיע ארבעה נוסעים הראשון בעולם. כלי הטיס שנבנה כדי להתחרות באתגר Green Flight של נאס"א/גוגל, בנוי משני גלשוני Taurus G2 קטנים יותר של Pipistrel המחוברים יחדיו על ידי תורן אופקי. עם מארז סוללת ליתיום-יון שמשקלו 204 ק"ג, פרופלור שני להבים באורך 1.8 מ' ומוטת כנפיים של 23 מ', ה-G4 יכול להמריא בכוחות עצמו ולשייט למרחק 320 ק"מ על טעינה אחת.
לחצו להגדלה |
X-47B של Northrop Grumman – מל"ט אוטונומי לחלוטין
"מטוסי הרובוט" של היום הם ללא טייס, אך הם אינם אוטונומיים; אדם מצויד בג'ויסטיק על הקרקע עדיין מבצע את הטיסה. ה-X-47B של Northrop Grumman יהיה כלי הטיס הראשון שיבצע את כל התמרונים, כולל תדלוקי אוויר ונחיתות על נושאות מטוסים, ללא סיוע אנושי. מטוס הסילון חסר הזנב שגודלו כגודל מטוס קרב, אשר טס בפעם הראשונה בחודש פברואר, מבצע החלטות באמצעות 3.4 מיליון שורות קוד מובנות, אשר החברה בנתה באמצעות 10,000 שעות טיסה בסימלטור. ה-X-47B מתוכנן להדגים המראות ונחיתות מסיפונה של נושאת מטוסים עד 2013.
לחצו להגדלה |
Bombardier Global 8,000 – מטוס הסילון הפרטי בעל הטווח הארוך ביותר
עם טווח של 14,500 ק"מ, פחות או יותר המרחק מניו-יורק להונג קונג, ה-Bombardier Global 8,000 טס רחוק יותר מכל מטוס סילון פרטי אחר – 1,600 ק"מ יותר מהמתחרה הקרוב ביותר שלו. ג'נרל אלקטריק פיתחה עבור המטוס מנועים שמשתמשים במעטפות סיב פחם ופתרונות אחרים לחיסכון במשקל, כדי לשפר בשמונה אחוזים את יעילותם של הדגמים הקודמים. העיצוב של המטוס כולל כנף משוכה לאחור קלה ודקה יותר, המפחיתה צריכת דלק בשישה אחוזים נוספים.
לחצו להגדלה |
RadioAstron של מרכז החלל אסטרו – טלסקופ הרדיו הגדול ביותר
לוויין ה-RadioAstron של סוכנות החלל הרוסית, אשר שוגר לחלל בחודש יולי, הוא הפרט האחרון של מערך טלסקופי הרדיו הגדול ביותר שנבנה אי פעם. אנטנת הצלחת של הלוויין העשויה סיב פחם שקוטרה עשרה מ' היא אומנם קטנה, אבל היא מחברת את הלוויין לרשת גלובלית של טלסקופים קרקעיים. הלוויין משלים צלחת וירטואלית הגדולה פי 30 מכדור הארץ ויש לה רזולוציה גבוהה פי 10,000 מהאבל באמצעות טכניקה הנקראת אינטרפרומטריה בעלת בסיס ארוך מאוד. מדענים ישתמשו במערך הטלסקופים כדי לחקור חומר אפל וחורים שחורים, ואולי אפילו כדי לקבוע אם מרכז הגלקסיה שלנו מכיל חור תולעת.
לחצו להגדלה |
Messenger של מעבדת הפיזיקה היישומית של נאס"א/אוניברסיטת ג'ונס הופקינס – במסלול לווייני ראשון מסביב לכוכב חמה
בחודש אוגוסט, הפכה גשושית ה-Messenger של נאס"א להיות כלי הטיס הראשון שנכנס למסלול לווייני מסביב לכוכב חמה. באמצעות שבעה כלים מדעיים, כולל ספקטרומטר ומד-גובה לייזר, הגשושית מודדת את התרכובת של האטמוספרה, ממפה את פני השטח של כוכב הלכת ומסייעת למדענים להבין טוב יותר את הצפיפות יוצאת הדופן, את השדה המגנטי ואת האטמוספרה הדקה במיוחד של כוכב חמה. כמעט מיד עם הגעתה, שידרה הגשושית את תמונות התקריב הראשונות של כוכב הלכת שצולמו מאז ש-Mariner 10 חלף על פניו בדרכו אל השמש ב-1975. מאז שיגורה ב-2004, נעה ה-Messenger במסלול באורך 8.8 טריליון ק"מ, וביצעה טיסות מרובות על פני כדור הארץ, נוגה וכוכב לכת המטרה שלה.
לחצו להגדלה |
רכב הירח Red של צוות Astrobotic קרנגי מלון – המוביל במירוץ הירח החדש
כדי לזכות בפרס ה-Lunar X בסך 20 מיליון דולר של גוגל, חייב הצוות לבנות רכב ירח, להנחית אותו על הירח ולשלוח צילומי וידאו חזרה אל כדור הארץ. צוות Astrobotic, בהובלת פרופ' וויליאם "רד" וויטאקר מאוניברסיטת קרנגי מלון, לקח את ההובלה השנה על פני 26 מתחרים, כאשר רכב הירח מונע הכוח הסולארי שלו סיים סימולציה של נסיעה על הירח במסלול של 960 מ' בשטח המבחן של האוניברסיטה. רכב החלל שמשקלו 78.5 ק"ג מתוכנן לצלם תמונות HD בתלת-ממד של פני שטח הירח – ובפברואר הצוות חתם על עסקה עם SpaceX לשלוח אותו אל הירח כדי לבצע את זה בדיוק.
לחצו להגדלה |
עוד על חידושים בגליון ינואר של מדע פופולרי – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il