פתיחתה של החנות הדיגיטלית המובילה למשחקי מחשב למכירה של מודים, כשמשחק התפקידים Skyrim מוביל את הדרך, מעוררת דיון סוער ברחבי הרשת
וואלב הכריזה על השקת מודים בתשלום בחנות המשחקים המצליחה שלה, Steam – והרשת געשה. על מה ולמה הרעש?
עדכון, נכון ל-28 באפריל:
בעקבות הפידבק השלילי הסירה וואלב את האפשרות לגבות כסף על מודים בחנותה, ימים ספורים לאחר השקת הפיצ'ר החדש. בת'סדה, שמשחקה סקיירים נבחר להשיק את חנות המודים בתשלום, עוד הספיקה מספר שעות לפני הביטול להסביר את עמדתה בנוגע לשינוי מעמדם של המודים. "אנחנו מאמינים שרוב המודים צריכים להישאר חופשיים. אנחנו גם מאמינים שקהילת השחקנים רוצה לתגמל את היוצרים הטובים ביותר, ושהם ראויים לתגמול. יש דרכים אחרות מלבד תג מחיר לתמוך במודרים, כמו תרומות ועוד. אנחנו בעד כולם – צורת תמיכה אפשרית אחת לא צריכה להחליף אחרות. עם זאת, ביום הבודד שעבר מאז השקת האפשרות החדשה, מפתחו של מוד סקיירים פופולרי ב-Steam הרוויח על המוד שלו יותר מאשר בכל השנים בהן הוא ביקש תרומות".
נציג בת'סדה גם הבהיר שחלוקת הרווחים על מוד – 45 אחוזים לבת'סדה, 30 אחוזים לוואלב, 25 אחוזים ליוצר המוד – לא עוצבה על ידי תאוות בצע, אלא כדי לשקף את הערך שלדעת החברה יש לייחס למותג שיצרה ולכלי העריכה שהיא מחלקת לצידו. "גם בסוף השבוע הזה, כאשר סקיירים הוצע להורדה והתנסות בחינם, ההכנסות שלנו ממודים בתשלום לא הגיעו לאחוז אחד מכלל הכנסותינו ב-Steam", טענו בבת'סדה, והסבירו שבחוזה סטנדרטי שפותח מותג לשימושו של מפתח או אולפן חיצוני, המפתח מקבל בדרך כלל 15-20 אחוזים מההכנסות בלבד.
כאמור, למרות האופטימיות שהביעו וואלב ובת'סדה לגבי עתיד הרעיון, והתמיכה שסיפקו ליוזמה מודרים שהגיעו להצלחה מסחרית שלא דרך Steam, החליטה וואלב, על פי הודעתה, שיש לשקול את העניין וצורת ישומו מחדש. האפשרות לגבות תשלום על מודים הוסרה, וכל מי ששילם בסוף השבוע על מוד יקבל החזר מלא. "דנו בנושא עם אנשי בת'סדה והם הסכימו איתנו", פרסמה וואלב הודעה לקהילה. "הגענו להחלטה הזו כי ברור שלא הבנו באופן שלם מה אנחנו עושים. במהלך השנים השקנו פיצ'רים רבים שנועדו לאפשר ליוצרי תוכן למשחקים לקבל נתח מההכנסות שהם עוזרים ליצור, ובעבר, פיצ'רים אלה התקבלו יפה. ברור לנו כעת שהמקרה הזה שונה… אנחנו מבינים את קהילות המשחקים שלנו היטב בדרך כלל, אבל קהילת המודינג הותיקה והמבוססת של סקיירים לא הייתה מן הסתם בחירה טובה למקום להתחיל להתנסות בו בשינוי מעמדם של מודים".
בוואלב עדיין מאמינים ש"יש ברעיון פוטנציאל שימושי איפשהו", ועודדה שחקנים להמשיך לחלוק עימה את דעותיהם בנושא.
הידיעה המקורית:
מודים נחשבים לאחד היתרונות הגדולים של שוק המשחקים ב-PC ביחס לזה של הקונסולות, בגלל הכוח שהם נותנים בידי קהילת השחקנים לתקן, לאזן, לשנות ולהרחיב משחקים. למשחק כמו סקיירים, כותר התפקידים של בת'סדה שנבחר להוביל את פתיחת תחום המודים ב-Steam למונטיזציה, יש עשרות אלפי מודים, מתוספות קטנות של חפצים, דרך הרחבת מפת המשחק באזורים שלמים ועד שינוי מקיף של חוקי המשחק והתנהגותו ועולמות משחק חדשים שמשתמשים במשאבי גרפיקה וסאונד מקוריים.
המודים של סקיירים, כמו רוב המודים בכלל, הופצו עד כה בחינם. זה לא שמודים מושקעים במיוחד לא יכלו להפוך עם הזמן למוצר מסחרי – יש כמה משחקים מפורסמים מאוד שהחלו את דרכם כמודים – אבל מוד בתשלום היה עניין נדיר, ודרש חתימת הסכם אינדיבידואלי מול בעלי הזכויות על המשחק. וואלב לא הסתירה את רצונה לתת בידי מפתחי מודים את הכלים להתפרנס מעבודתם וכך גם להפוך את החלק היצירתי של קהילת הצרכנים שלה לערוץ הכנסות נוסף: היא עשתה צעדים ראשונים בתחום כאשר אפשרה לשחקני Team Fortress 2 שלה – ומאוחר יותר DoTA 2 – להציע למכירה את החפצים הוירטואליים שיצרו בעבור שני המשחקים. ההתפתחות החדשה היא משמעותית בגלל שהיא הולכת לראשונה מעבר למוצרים של וואלב ומרחיבה את אפשרות המונטיזציה של תוכן נוצר-קהילה למשחקיהם של כל חברה וכל מפתח שיהיו מעוניינים להשתתף בשוק הזה.
חוששים מאובדן המיקוד בתוכן ויחסי האמון בין מודרים לשחקניהם
התגובות שעוררה ההכרזה מעורבות, כאשר התגובות המתנגדות או הספקניות מובנות בהקשר של תחום שעד כה הונע על ידי מעורבות ותשוקה לתכניו, והופך למסחרי. כמו בכל תחום שכסף מתחיל להיות פקטור מרכזי בו, יוצרי וצרכני המודים צופים את כניסתם של אינטרסים ושחקנים ציניים לעסק, כאלה שיהיו מעוניינים הרבה פחות בשיפור והרחבת משחקים אהובים ויותר בניצול משחקים פופולריים לעשיית כסף מהיר בקרב התמימים והבלתי מתמצאים, וחוששים מהצפה של השוק במודים באיכות נמוכה טכנית ותכנית. ולראיה – מודים בתשלום שעלו לחנות כבר ביום ההכרזה ומציעים לא יותר מסקין חדש לנשק או משהו טריוויאלי בדומה לכך.
תופעה נוספת שמציינים קולות הביקורת, שרחוקה מלהיות חדשה אבל תהפוך מורכבת יותר ועל פי החשש גם נפוצה יותר, היא שימוש בתכנים של מודרים אחרים ללא הסכמתם. שימוש בתכנים ללא אישור היוצר זה דבר שהתרחש ומתרחש, אבל התמריץ לעשות זאת עתה, כאשר ניתן על ידי העתקת תוכן לקצר את הדרך לתגמול כספי ולהימנע מלחלוק את הרווחים עם יוצריו, גדל משמעותית. וגם כאן כבר יש דוגמה – המוד בתשלום הראשון שהושק תחת האפשרות החדשה הוסר מהחנות, לאחר שיוצרו של מוד סקיירים אחר, שמציע הנפשות מנוחה חדשות לדמויות המשחק, הפנה את תשומת ליבה של וואלב לכך שהמוצר כולל תכנים מהמוד שלו.
התנגדות בולטת שלישית קשורה למודל חלוקת ההכנסות של המודים בתשלום, לפיו וואלב ובעלי הזכויות על המשחק ישלשלו 75 אחוזים מהמחיר לכיסם (החלוקה הפנימית כאן לא ידועה, אבל כנראה 30 אחוזים לוואלב ו-45 אחוזים לבעלי הזכויות – במקרה של סקיירים, חברת בת'סדה), ויוצר המוד יזכה רק ב-25 אחוזים מכספי כל מכירה. הויכוח ניטש, ומן הסתם ימשך ללא הכרעה בזמן הנראה לעין, לגבי הגינות החלוקה.
גייב ניואל אופטימי
וואלב הגיבה לחלק מהביקורות, תגובה שהגיעה ישירות מהמייסד והמנכ"ל האגדי של החברה, גייב ניואל, לפיו "המטרה שלנו היא להפוך את סצנת המודינג לטובה יותר עבור יוצרים ושחקנים. אם משהו לא יסייע להתקדם בכיוון הזה, ניפטר ממנו. כרגע אני אופטימי שזה [מודים בתשלום] יהיה טוב גם ליוצרים וגם לשחקנים, אבל אנחנו נמשיך, כהרגלנו, לעקוב אחר נתוני השימוש ולהחליט על פיהם". הוא תיאר איך כמחצית מעובדי וואלב כיום החלו כיוצרי מודים, בהם מפתחי טים פורטרס ו-DoTA ומעצבי מפות ל-Doom ו-Quake: "כל אלה זכו בחופש לעסוק בפיתוח משחקים במשרה מלאה כאשר הם התחילו לקבל תשלום על עבודתם. עבודה בדוכן מזון מהיר לא עוזרת לך לפתח משחק טוב יותר".
לגבי חלוקת ה-75/25, ניואל הבהיר שלא מדובר ביחס קבוע: כל בעליו של משחק תומך מודים יכול להחליט איזה חלק מההכנסות הוא דורש, כך שיוצרי מודים יוכלו לקבל נתח גדול יותר מהעוגה במשחקים עתידיים שישתתפו בתוכנית. גם לאחר הבהרה זו, עדיין לא ברור מה גודל העמלה של וואלב – האם היא עומדת על 30 אחוזים קבועים, כמו עם רוב המוצרים ב-Steam – ולכן גם לא החלק המקסימלי מהמכירות שיכול לקבל יוצר מוד.
מישהו התחזר?
בינתיים רואיינו שני יוצרי מודים שהפכו להצלחה מסחרית גדולה והביעו את תמיכתם ביוזמה. גארי ניומן, יוצר Garry's Mod המפורסם, או GMod, מוד Half-Life 2 שהפך את מנוע המשחק לזירת ביום וצילום סרטי משינימה מטורפים, סיפר איך היכולת לגבות כסף על המוד הפופולרי שלו אפשרה לו לפתח קריירה בתחום ולבנות אולפן משחקים שהיום מעסיק שלושים עובדים (רובם מקדישים את זמנם כרגע למשחק ההישרדות-קרפטינג ההמוני Rust). הוא תומך, בהתאם, באפשרות החדשה למסחר בקלות רבה יותר מודים, ובאותו זמן הביע הסתייגות מהעובדה שיוצרי מודים לסקיירים יקבלו רק רבע מההכנסות: "ברור שוואלב ויוצרי המשחק צריכים לעשות כאן כסף, לכל הפחות מספיק כדי לכסות את ההשקעה – אבל זו עבודתו של המודר שמרוויחה את הכסף. אני לא יודע מי בחר במודל חלוקת ההכנסות הנוכחי, אבל זה נראה כאילו מישהו התחזר".
דין הול, יוצר מוד הזומבים-הישרדות המצליח DayZ, מאמין דווקא ש-25 אחוזים זה נתח הוגן לשלם למודר, לפחות בסקיירים, בהתחשב בעבודה ובכסף שבת'סדה הייתה צריכה להשקיע כדי להפוך את מותג Elder Scrolls שלה למפורסם ופופולרי כל-כך: "אם הייתי ניגש לבת'סדה ומציע לה ליצור ספין-אוף מבוסס Elder Scrolls, תוך שימוש בכלים ובמשאבים שיצרה החברה, לא הייתי מקבל 25 אחוזים. הייתי מקבל פחות. אם אנחנו רוצים לקבל מודינג מקצועי, שזה מה שמדובר בו כאן, אנחנו לא יכולים להשתמש בנימוקים רגשיים. אנחנו צריכים להשתמש בנימוקים עסקיים". הול גם התייחס לחששות לגבי ניצולה לרעה של המערכת החדשה, והביע את אמונו בכך שוואלב תדע להתמודד כיאות עם שימושים לא חוקיים או לא ראויים: "יהיה ניצול לרעה, יהיו הרבה בעיות. תהיה הפרת זכויות יוצרים של משחקים אחרים. אבל ראינו כבר את כל הדברים האלה בעבר. אלה בעיות שצריך להתמודד איתן בכל יוזמה חדשה ואני מכיר תודה לוואלב על כך שיש לה את האומץ לנסות דברים כאלה למרות שאנשי החברה מודעים היטב לכך שזה יחשוף אותם לאש".
יוזמה מבורכת! 🙂
מצד אחד זה ממש נחמד למודרים שיוכלו להרוויח סוף סוף כסף, ובאמת יש מודים בעיקר של גרפיקה שפשוט שינו בצורה דרסטית את המשחק. במיוחד בסקיירים שחלק מהמודים מגיעים לרמת פוטוריאליסטית.
אבל כמה כבר אפשר לבקש על מוד? בסימס למשל יצא לי פעם להוריד מעל 200 חפצים חדשים, זה אומר שגם אם כל אחד היה עולה דולר זה כבר היה עולה הרבה יותר מהמשחק, ועם כל הכבוד רובם לא היו שווים את הדולר, הורדתי כי זה היה חינם ופשוט אהבתי את הרעיון שיש הרבה יותר חפצים ואפשרויות..
25% זה באמת קצת מידי ואני חושב שזה יהיה שווה רק אם המודר יקבל את המשחק בחינם.
או שלפחות יקבל 50% מהרווחים.
זהו תמחקו לא אקטואלי יותר
http://www.pcgamer.com/valve-has-removed-paid-mods-functionality-from-steam-workshop/