יש משחקים מוצלחים שעמד מאחוריהם צוות עצום של מאות בעלי תפקידים – ויש כאלה שאת כל מה שאתם רואים וחווים בהם תכנן והפיק אדם אחד בודד. היכנסו ותופתעו
יצירת משחקים היא עסק מסובך במיוחד. זה דורש חשיבה על רעיון, כתיבת הקוד, בניית השלבים, פיתוח המשחקיות, יצירת הגרפיקה, הלחנת מוזיקה ועוד עשרות אספקטים קטנים שאנחנו לא חושבים עליהם בכלל בתור אלו שצורכים את המשחקים ולא יוצרים אותם.
וכשאתם שומעים את כל זה, העובדה שקיימים אנשים שפתחו משחק שלם לבד, די מדהימה, והחלטתי להראות לכם את כל אותם משחקים מוצלחים שנוצרו ע"י כל כך הרבה כשרון והתמדה בלתי מתפשרת.
ורק לשם ההבהרה, חלק מהיוצרים ברשימה כן קבלו עזרה פה ושם, אבל כל עוד הרוב המוחלט של המשחק נוצר ע"י אדם אחד, זה נחשב למספיק טוב מבחינתי.
Undertale
אחד המשחקים הפופולאריים של שנת 2015, אנדרטייל הוא משחק תפקידים שנוצר ע"י טובי פוקס, מלחין ויוצר משחקים חובב, שעבד על המשחק כשנתיים וחצי ובנה אותו על מנוע של יוצר המשחקים GameMaker: Studio. באנדרטייל אתם משחקים ילד שנפל לעולם שמתחת לאדמה וכעת מחפש את דרכו חזרה, בזמן שמתברר לו שהעולם התחתון מלא במפלצות שהתוכניות שלהם כלפיו לא בהכרח כוללות את חזרתו בחתיכה אחת.
למרות הגרפיקה הבסיסית שלמרעית עין הייתה עלולה להרתיע את הגיימרים של היום, טובי פוקס הצליח לשבות את ליבם ע"י כתיבה גאונית, עיצוב דמויות בלתי נשכחות, סאונדטרק מצויין ומשחקיות יוצאת דופן. המשחק מכר רק בשנה שעברה מעל לחצי מליון עותקים, והוכיח לכולם שהרעיונות הכי טובים לא מגיעים בהכרח ממקום של כסף רב.
Dust: An Elysian Tale
מכירים את המשחק הקלאסי Jazz Jackrabbit 2? אז האנימטור שיצר עבור המשחק את קטעי ה-Cutscenes, דין דודריל, החליט יום אחד ליצור משחק משלו. התוצאה הייתה משחק אקשן תפקידים בסגנון מטרובניה בשם Dust: An Elysian Tale.
עלילת המשחק עוקבת אחר דאסט, לוחם שאיבד את זכרונותיו ויום אחד מתעורר ביער ליד חרב מדברת. אליהם מצטרפת גם פידג'ט, שומרת החרב הצמרירית ויחד הם יוצאים למסע בתקווה לפגוש מישהו שיוכל לזהות את דאסט. מעל לשלוש שנים לקח לדין דודריל לסיים את המשחק, אבל התוצאה הייתה משחק יפייפה שהגרפיקה שלו מזכירה סרט מצוייר, בעל עלילה מרגשת ומשחקיות ממש כיפית.
Papers Please
לוקאס פופ היה מפתח משחקים בחברת Naughty Dog, והיה אחד האנשים שעבדו על סדרת משחקי Uncharted כשיום אחד החליט לעזוב הכל כדי להפוך למפתח משחקים עצמאי. בשנת 2012 החל את העבודה על המשחק שלו, ולאחר תשעת חודשי עבודה הוציא את התוצאה לשוק: Papers Please, משחק שבו אתם משחקים עובד במשרד ההגירה במדינה קומוניסטית בדיונית, שבכל יום פוגש אנשים וצריך להחליט האם לאפשר להם כניסה למדינה או לא. לא נשמע מרתק במיוחד ממבט ראשון, אבל סמכו עליי, זה משחק יוצא דופן, ויותר אינטנסיבי ממה שהייתם חושבים.
הרעיון שלו הגיע ללוקאס פופ לאחר שחווה על בשרו את מדיניות ההגירה הנוקשה של יפן אלייה עבר, והחליט שזה יהיה רעיון טוב למשחק, מה שהתברר כנכון כי המשחק זכה ללא מעט תשבוחות על המקוריות שלו.
Minecraft
כמובן שאי אפשר שלא להזכיר את מיינקראפט, משחק האינדי ששבר את כל השיאים והפך לאחד המשחקים הנמכרים ביותר בעולם. יוצרו, מרקוס פרסון, המכונה Notch, החליט לעזוב את עבודתו בחברת המשחקים Midasplayer כדי לעבוד על פרוייקטים משל עצמו. לאחר שקיבל השראה ממקורות שונים, החל לעבוד על מה שלימים יהפוך למיינקראפט – משחק פתוח בו על השחקן לאסוף משאבים מהם הוא יכול לבנות כלים ומבנים וליצור הרפתקאות משל עצמו.
למרות שלאחר גרסת האלפא כבר חבר לידידו ג'ייקוב פורסר ויחדיו פתחו את חברת Mojang, אי אפשר להכחיש שאת המשחק עצמו בנה נוטץ' למעשה לבד, וכל דבר אחרי גרסת האלפא היה רק ליטוש של הקיים.
Rollercoaster Tycoon
אחד המשחקים הנוסטלגיים ביותר שזכורים לי מהילדות הוא Rollercoaster Tycoon, משחק ניהול לונה-פארקים, שבו עליכם לבחור אחת מהמפות הזמינות במשחק ועליה לבנות את הלונה-פארק המוצלח ביותר שתוכלו להעלות על דעתכם וכמובן לנהל אותו. בתור מנהלי הפארק תפקידכם יהיה לסלול את השבילים, לבנות מתקנים ודוכני מזון, לדאוג לפרסום של הפארק באמצעי מדיה שונים והחלק הכי כיפי – לבנות רכבות הרים בעיצוב משלכם.
בכנות זה המשחק שהכי הופתעתי לגלות שפותח ע"י אדם אחד בלבד, מפתח המשחקים הסקוטי כריס סוייר, כיוון שהוא מכיל כל כך הרבה אלמטים ותוכן שזאת נראית משימה כמעט בלתי אפשרית. אבל הנה – עובדה.
Touhou
טוהו פרוג'קט היא סדרה של משחקי בולט הל מטורפים למדי שכולם נוצרו ע"י צוות Shanghai Alice. אני אומרת "צוות" אבל למעשה הוא מורכב מבחור אחד בלבד. מלבד לבחירת השמות התמוהה שלו, ZUN, או בשמו האמיתי Hakurei Kannushi הוא בחור מוכשר למדי שאחראי לכל פיקסל במשחקים שלו – לגרפיקה, לתכנות ולמוסיקה.
סדרת משחקי טוהו די מפורסמת ביפן ובקרב חובבי הדבר במערב, ויצרה סביבה תופעה שלמה. המשחק אפילו נכנס לספר השיאים של גינס בתור סדרת משחקי היריות הארוכה ביותר אי פעם שנוצרה ע"י מעריצים. המשחק הראשון בסדרה יצא ב-1996, והם ממשיכים לצאת עד היום.
Retro City Rampage
בריאן פרובנציאנו היה חובב מושבע של המשחק המצליח GTA 3, כשיום אחד בשנת 2002 החליט בשביל הכיף שלו לנסות ליצור אותו מחדש בתור משחק 8 ביט לקונסולת ה-NES.
הוא התחיל לפתח אותו ולהוסיף לו דמויות ומקומות משל עצמו, ובשלב מסויים הפרוייקט שלו דרבן אותו ליצור משחק מלא מאפס. וכך נוצר Retro City Rampage, משחק אקשן הרפתקאות בעולם פתוח בסגנון רטרו עם השראה כבדה מ-GTA. עד היום המשחק שלו מכר מעל לחצי מליון עותקים והופץ לרוב הקונסולות הפופולאריות והמחשב.
Axiom Verge
אחד ממשחקי המטרובניה המוצלחים ביותר שקיימים בשוק האינדי הוא Axiom Verge שנוצר ע"י מפתח משחקים בשם טום האפ, שעבד בעברו בתעשיית הגיימינג על משחקי ספורט בעיקר, אבל החליט יום אחד שהוא רוצה ליצור משחקים משלו.
Axiom Verge הוא המשחק העצמאי הראשון שלו, ועוקב אחר מדען בשם טרייס, שבעקבות תאונה במעבדה שלו מגיע לעולם חייזרי ומנסה למצוא את דרכו חזרה, בזמן שעליו להשתמש בנשקים שונים כדי להמלט מהחייזרים העויינים ששורצים בו. המשחק זכה להוכרה בזכות העובדה שהוא מחזיר אותנו לתקופת המשחקים של פעם, אבל עושה את זה בדרכו הייחודית, והופץ למחשב ולקונסולות.
Cave Story
Cave story הוא משחק אקשן הרפתקאות חינמי שצבר את הפופולאריות שלו בזכות האינטרנט, ולמרות שיצא לפני יותר מעשור נותר עדיין כשם מוכר בקרב משחקי האינדי. המשחק נוצר ע"י יפני בשם Daisuke Amaya ועוקב אחר גיבור נטול זכרונות שמתעורר יום אחד במערה ומגלה מזימה של דוקטור מרושע לנצל את המתיישבים שלה כדי לכבוש עבורו את העולם.
המשחק התקבל באהדה רבה תודות לסיפור המעניין שלו והמשחקיות המאתגרת, ובהמשך קיבל גרסא משודרגת בתשלום אותה ניתן לרכוש דרך סטים או עבור קונסולת ה3DS של נינטנדו. את המשחק המקורי אבל, עדיין ניתן להוריד לגמרי בחינם מאתר המשחק.
Tetris
נסיים עם משחק קלאסי במיוחד, שהפך למשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים – טטריס. המשחק נוצר ע"י אלכסיי פז'יטנוב, חוקר בינה מלאכותית, שבשנת 84 כתב כמה משחקים פשוטים מבוססי טקסט. אחד מאותם משחקים התבסס על משחק לוח בשם Pentominoes, משחק בו על השחקנים לסדר צורות גיאומטריות על הלוח – בלי לדעת הוא כתב את משחק הפאזלים הכי חשוב בהיסטוריית הגיימינג.
בזכות הפצתו לאחר מספר שנים לקונסולת הגיימבוי של נינטנדו סייע בבניית שוק הגיימינג הנייד, ומאז ועד היום מכר מעל ל-170 מליון עותקים למגוון של פלטפורמות.
סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems