חיים ממכרים: הסיפור של סדרת משחקי The Sims • HWzone
גיימינג

חיים ממכרים: הסיפור של סדרת משחקי The Sims

הידעתם שסדרת הסימס לא הייתה נוצרת אלמלא הבית של היוצר שלה היה נשרף? בואו לגלות את הסיפור המלא מאחורי יצירת סדרת משחקי סימולציית החיים המצליחה מכולן

קשה למצוא שלא שמעו על או שחקו באחד ממשחקי סדרת The Sims. סדרה שההצלחה שלה למען האמת הייתה אולי בלתי צפויה אם חושבים על המשחקיות שלה. אנשים בד"כ משחקים במשחקי מחשב כדי לברוח מהמציאות, ואילו הסדרה הזאת נתנה להם לנהל חיים אמתיים של משפחה וירטואלית, כולל ביצוע מטלות יומיומיות, מציאת עבודה, יצירת קשרים ובילוי עם חברים, ואפילו שימוש בשירותים ושינה. ועדיין היא סדרת משחקי סימולציית החיים הכי נמכרת בכל הזמנים שהפכה לתופעה תרבותית כלל עולמית.

אז כדי לדעת מהיכן הכל התחיל, נצטרך לחזור לעבר לנעוריו של מי שהיום הוא מעצב משחקים מוערך – Will Wright. כבר כשהיה נער החל להתעניין בתכנות ופיתוח משחקים, ולכן לימד את עצמו לתכנת, ובגיל 24 הוציא לאור את המשחק הראשון שלו "Raid on Bungeling Bay" לקומודור 64. בזמן שפיתח את המשחק, שהיה משחק יריות מלחמתי שבו השחקן שלט על הליקופטר ממבט עליון, רייט גילה שהוא נהנה הרבה יותר מבניית מפת העולם של המשחק, מאשר להטיס את ההליקופטר במשחק עצמו.

הוא החל להתעניין בתכנון עירוני, ובעזרת מספר ספרים בנושא ששאל משכן שהיה במקרה מהנדס ערים, התחיל פרויקט קטן שבו ניסה לתכנת סימולציה של בניית ערים, פרויקט שלימים יהפוך ל-Sim City. אבל המפיצה שעבדה עם רייט באותם ימים, Broderbound, סרבה להפיץ אותו. היא שאלה אותו "איך בדיוק אתה הולך להפוך את זה למשחק?", כשעל כך רייט ענה להם ש "הקונספט של משחק הוא רק עניין של פרספקטיבה".הוא הרגיש שמדובר בחוויה ייחודית שמאפשרת לשחקן לבטא את היצירתיות שלו, אבל Broderbound לא השתכנעו.

למזלו, באותה תקופה הוא הכיר במקרה את Jeff Braun, יזם שהחליט שהוא רוצה להכנס לתחום משחקי המחשב, ודווקא התלהב מהמשחק של רייט. הם החליטו לשתף פעולה, והקימו יחד את חברת Maxis, וכך מסלון ביתו של בראון שם פתחו את המשחק, בשנת 1989, סים סיטי יצא לאור.

לאחר התחלה מעט איטית, המשחק החל לצבור פופולאריות, זכה בפרסים שונים ולביקורות משבחות.

כשהשניים הבינו שמצאו נישה מעניינת בשוק משחקי המחשב, הם המשיכו להוציא כותרים שונים של משחקי סימולציה, כגון Sim Earth ו-Sim Ant, וכן המשכים לסים סיטי המקורי.

ואז בשנת 1991, שריפת ענק פרצה ב-Oakland שבארה"ב, וכילתה אלפי בתים, ביניהם ביתו של וויל רייט. לאחר ששיקם מחדש את ביתו וחייו, החל רייט ליצור רעיון למשחק "בית בובות וירטואלי" המבוסס על חוויותיו. המשחק שחשב עליו, Sims, יהיה מבוסס סביב הצורך של השחקנים לבנות בתים, בדיוק כפי שהוא צריך לבנות מחדש את שלו.

הוא החל לחקור תוכנות מקצועיות לבניית ועיצוב בתים, וגילה שהן פופולריות מאוד, ושאנשים נהנים לתכנן את בית החלומות שלהם, גם אם ידם לא בהכרח משגת לבנות אחד באמת. אבל אך ורק לבנות ולתכנן את הבית, לא היה לו מספיק. הוא החליט שהוא הולך לאכלס אותו גם בבני אדם, שיהיו המדד להצלחה של השחקן בבניית הבית.

אבל רייט לא זכה להוציא את המשחק שלו אל הפועל עד לשנת 2000. הסיבה הייתה שלמרות ההצלחה ההתחלתית שלה, Maxis נקלעה לקשיים כלכליים. שום משחק שלהם מלבד לסים סיטי לא הצליח ממש בשוק, ולבסוף, על סף פשיטת רגל החברה נקנה ע"י .

עם הנהלה חדשה שהתלהבה ממש מהרעיון שלו, ותזרים מזומנים, רייט וצוות מפתחים שלו החלו לעבוד במרץ על המשחק. הוא קרא ספרים שונים בנושא בתים, וספרי פילוספייה על המוח האנושי ומה מניע בני אדם. עם כל המידע המשולב הזה, הוא החל לתכנן את האנשים שהולכים לאכלס את בית הבובות שהוא בונה.

וכך נוצרו הסימס. אנשים וירטואליים בעלי צרכים שונים שהשחקן צריך לספק. בין אם זה רעב או הצורך ללכת לשירותים. לאחר שהשחקן היה בונה את הבית שלו, הוא היה מאכלס אותו במשפחה לבחירתו. הדמויות היו אנשים לכל דבר, שהיו צריכים ללכת ללימודים או לעבוד, לאכול, להתקלח וללכת לשירותים, לנקות את הבית ואפילו יכלו ליצור קשרים עם אנשים אחרים בשכונה, ואפילו להתאהב ולהביא ילדים. אם לא דאגתם לדמויות שלכם, הן היו נכנסות לסטרס ומפסיקות להקשיב לשחקן עד שהיו מספקים את הצורך החסר. המעויין המפורסם שתלוי מעל כל סים היה למעשה סוג של מד לאושר שלהן. ככל שהיה ירוק יותר, כך הדמות הייתה שמחה יותר.

רייט גם בחר לתת לדמויות שלו דיבוב של שפה מומצאת, שקרא לה "סימליש". הסיבה לכך הייתה שחשב שהשחקנים יתעייפו אם ישמעו את הדמויות שלהם חוזרות על אותם המשפטים שוב ושוב באנגלית. כיוון שהוקלטו בשפה מומצאת, זה צמצם את האפשרות שהשחקן יזהה חזרה על אותן מילים, וגם אפשר לו לדמיין מה הדמויות בעצם אומרות. בנוסף, זה חסך לחברה עלויות תרגום לשפות נוספות. אבל עדיין הצוות השקיע כסף בהשכרת שחקני קול אמתיים, שהקליטו באולפן שלל משפטים בסימליש.

המשחק יצא בסופו של דבר לשוק בפברואר 2000, והפך עד מהרה למשחק המחשב הנמכר ביותר עד לאותה תקופה. אפילו רייט עצמו לא ציפה שהמשחק יהפוך לכל כך מצליח, וגם לא צפה את הפופולריות הרבה שלו בקרב נשים, שהיוו 50% מהשחקנים של המשחק.

סימס למעשה יכל לצאת שנה מוקדם יותר. אבל רייט רצה ליצור סביב המשחק קהילה. הוא שם לב כיצד Quake למשל, משחק היריות המפורסם של id Software השאיר את עצמו רלוונטי גם שנים לאחר יציאתו ע"י הקהילה שלו שהמשיכה להשקיע שעות רבות בפתוח שלבים חדשים ומודים. לכן הוא החליט להשקיע את השנה הזאת ביצירת דרך פשוטה לשחקנים להוסיף למשחק חפצים משל עצמם.

אבל זה לא הספיק לקהל. המשחק היה כל כך פופולרי והלחץ על מאקסיס גבר ליצור למשחק תוכן נוסף. וכך אחד אחרי השני החברה החלה להוציא עוד ועוד הרחבות שונות למשחק. ההרחבות הגדילו את השכונה של הסימס, הוסיפו חפצים ודמויות, הוסיפו פעילויות שונות ועבודות חדשות, אפשרו לסימס לצאת לחופשה, לאמץ בעל חיים, לגדל ירקות בגינה ועוד. אחת ההרחבות שלו הייתה אפילו כל כך פופולרית ש-50% מכלל האנשים שהחזיקו במשחק המקורי קנו אותה, מספר חסר תקדים לאותו זמן.

לאור ההצלחה המטורפת של המשחק, מקסיס נסתה את ידה ביצירת משחק אונליין לסימס ובהפקת מספר גרסאות של המשחק לקונסולות. שני הנסיונות לא ממש צלחו, והמכירות היו פושרות.

אבל אז בשנת 2004 הגיע לעולם סימס 2. הפעם הדמויות היו הרבה יותר מורכבות. לא היה מספיק רק למלא מספר צרכים בסיסיים שלהן. לדמויות היו ממש אופי ורצונות שונים, וניתן היה לעצב את הדמויות באמצעות עורך שאפשר לקסטם הרבה יותר פרטים ופרטי לבוש שונים. ילדים במשחק ירשו תכונות מראה ואופי מההורים שלהם. בנוסף, הם יכלו לגדול ולעבור שלבים מינקות ועד בגרות, כשדמויות שהגיעו לזקנה הלכו לעולמן. כעת היה גם ניתן לראות את העולם בתלת מימד תודות למנוע גרפי חדש. כל זה גרם לשחקנים להקשר לסימים שלהם אפילו יותר. בתוך עשרה ימים בלבד המשחק מכר מליון עותקים.

כמובן שעד מהרה, המשחק קיבל שוב עשרות הרחבות שונות שהוסיפו המון תוכן חדש למשחק. כמו הרחבה שאפשרה לסימס שלכם לנהל עסק, והפכה את המשחק גם לסימולטור ניהול עסקים, והרחבה שאפשרה למתבגר שלכם ללכת לקולג'.

בעקבות ההצלחה של המסחררת של המשחק, סימס 3 ו-4 יצאו לשוק, כל אחד עם תוספים וחידושים שונים, והמשחק החמישי בסדרה נמצא כנראה כבר בפיתוח. יש לציין שוויל רייט עצמו עזב את מקסיס ב-2009, ולכן לא היה כבר שותף למשחקים האלו.

אין ספק שסדרת משחקי הסימס הציגה לעולם סגנון חדש של משחקים והצליחה לפנות לקהלים חדשים שלא היו משחקים לפני כן. הסדרה עדיין רלוונטית מאוד והמכירות שלה מצליחות לא רע, כך שכנראה נשמע עוד מהסימס גם בשנים הקרובות.

סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems

תגיות
Back to top button
Close
Close