המשחק המדובר של id Software לא יתן גישה מלאה לתוכן למי שלא ירכוש משחק חדש
הגם אתה, ברוטוס? בחודשים האחרונים היינו עדים למגמה של צעדים מצד מפיצות משחקי הוידאו כנגד שוק המשחקים המשומשים – מרבית המפיצות הגדולות מיהרו להציג תוכניות, במסגרתן רוכשי המשחקים המשומשים יאלצו לרכוש (בנפרד ובנוסף) את האפשרות לעשות שימוש במצבי המשחק ברשת. רבים ודאי יזכרו גם את פרשת ה"משחקים בעלי שמירה אחת ויחידה שלא ניתן למחוק אותה" שפקדה את קונסולת ה-3DS, ועשתה רושם של שיטה נוספת שמטרתה 'לדרבן' את הצרכנים לרכוש משחקים חדשים ולא משומשים.
כעת נראה ש-Rage, אחד המשחקים המבטיחים של השנה אשר מגיע מבית id Software האגדית (איך עוד תקראו למי שיצרו את 'דום' ו'הטירה הנאצית'?), עתיד להחריף את "הבעיה", ולהחיל את מגבלות היד השניה גם על התוכן לשחקן יחיד (Single Player).
בראיון שנערך עם טים וויליטס (Tim Willits), סיפר מנהל הקריאייטיב של המשחק כי "פתחים נסתרים" אשר מובילים לאיזורים מיוחדים במשחק יהיו זמינים (באמצעות הורדה) רק לרוכשי משחק חדש – "תמריץ לרוכשי משחק חדש", מכנה וויליטס את המהלך.
האיזורים הנסתרים הללו (רק לנו זה נשמע קצת כמו גירסה מודרנית לקיצורי הדרך ב-Super Mario Bros.?) לא ימנעו מקוני המשחק המשומש לסיים אותו, כמובן, אך נראה שמדובר במהלך שעתיד לעורר (וכבר עושה זאת, אם לשפוט לפי תגובות המשתמשים ברחבי הרשת) את זעמה של קהילת הגיימרים.
קבלת פנים חגיגית למי שרכש עותק משומש? |
כמו בהרבה מקרים, גם כאן בהחלט ניתן להבין ולהצדיק את שני הצדדים – מפתחות ומפיצות המשחקים שרוצות לשרוד בשוק האגרסיבי, והצרכנים שלא מוכנים לשלם "קנס" על כך שקנו את המשחק בצורה חוקית והוגנת מאדם אחר. וכמו תמיד עולה השאלה שמוכיחה עצמה בכל פעם מחדש – מה יהיה הצעד הבא? אם קהילת השחקנים קיבלה בשתיקה את התשלום הנוסף על היכולת לשחק ברשת, ותקבל בשתיקה את הצעד של id, מי מבטיח שבעוד כמה זמן לא יווצר מצב שבו רוכשי המשחקים המשומשים לא יוכלו לסיים את המשחק כלל, במידה ולא ישלמו למפיצה?
Rage יצטרף גם לרשימה הולכת וגדלה של משחקים אשר דורשים חיבור תמידי לאינטרנט (לשרתיה של מפיצת המשחק, על מנת לוודא את האותנטיות של כל העותקים) גם בעת משחק שאינו ברשת – עוד דרישה שזוכה לתגובות נזעמות, בייחוד מצד אלו שרכשו את המשחק בצורה חוקית אך "זוכים" לניתוקים תכופים ברשת, שמונעים מהם להמשיך ולשחק.
בעוד מספר חודשים נוכל לדעת איזו השפעה תהיה למגבלות של Rage על הצלחת המשחק – מכירות מאכזבות לאחד מהמועמדים (המשוערים) לתואר "משחק השנה" ישלחו מסר ברור ל-id ומפיצות אחרות, ובאופן דומה, מכירות מרשימות עשויות להוכיח כי המגבלות הקשוחות הללו דווקא עושות עבודה טובה.