מסלול המוסיקה הדיגיטלית – המשך
טיפים וטריקים לחובבי מוסיקה דיגיטלית – אסף שלי
הרצאה זו, מפי אסף שלי, עסקה בנושאים הקרובים לליבם של חובבי המוסיקה – איכות הסאונד ומה שדרוש כדי להביאה לרמתה המקסימלית.
כמו ההרצאה הקודמת, החלה גם הרצאה הזו בקטע וידאו קצר אלא שהפעם היה זה קטע מסרט ישראלי ישן אשר "חודש" באמצעות הציוד הדיגיטלי של ימינו, והותאם במיוחד לאירוע.
הפעם נראה היה כבר מההתחלה שהרצאה זו תפנה יותר לצד הטכני, שכן כבר בפתיחתה הציג אסף את סוגי המדיה השונים: תקליטים, קלטות, תקליטורים וכו\', ובפירוט החלקים השונים המרכיבים מערכת סטריאו סטנדרטית. בהמשך נוסף גם מידע חשוב מאוד (אם כי בסיסי ביותר) אשר הסביר כיצד פועלים גלי קול בתור בסיס להמשך ההרצאה.
הקטע הטכני נמשך בהסברים אודות שיטת הפעולה של תקליטים ותקליטורים, על ההבדלים בינהם והיתרונות של התקליטור, ומיד לאחר מכן הגיע החלק המבטיח יותר של ההרצאה: מבחני ההאזנה.
אסף הכין בטרם עת מספר קטעי סאונד זהים אשר נשמרו בפורמטים ובקצבי דגימה שונים. מבחני ההאזנה כללו השוואה בין קצבי דגימה שונים באותו הפורמט, וכן השוואה של פורמטים שונים באותו קצב דגימה. ההשוואה העיקרית הייתה בין פורמט ה-MP3 לפורמט ה-WMA של מיקרוסופט, ובכל קצבי הדגימה ה-WMA הציג איכות שמע גבוהה משמעותית, כאשר ההבדל בגודל הקובץ הינו זניח ועומד על מספר קילובייטים בלבד. מבין כל הפורמטים שהודגמו (PCM, ADPCM, aLaw, MP3 ו-WMA) בלטו בהעדרם שני פורמטים שהולכים ותופסים לאחרונה תאוצה – פורמט ה-Ogg Vorbis ופורמט ה-FLAC שלא נטלו חלק בהשוואה ואף לא זכו להתייחסות במהלך כל ההרצאה.
בנוסף, כללה ההרצאה הסבר על חיתוך התדרים המצוי בכל קצב דגימה, תוך כדי השמעה של הקובץ המתאים ברקע ועל השילוב הנכון בין פורמט לקצב דגימה על מנת להשיג איכות שמע מקסימלית. כמו כן, הודגם ההבדל בין קידוד המתאים למוזיקה וכזה המתאים לדיבור ועל השילוב הנכון בין פורמט לקצב דגימה על מנת להשיג איכות שמע מקסימלית.
לצערנו, מבחני ההאזנה נפגעו קשות עקב בעיה טכנית בציוד הסאונד באולם אשר גרמה לירידה משמעותית באיכות הסאונד בכל הקטעים שהושמעו, עד כדי כך שהתחושה הייתה שהסאונד בוקע ממערכת סטריאו ביתית זולה, ולא מרמקולים של אולם קולנוע. חלקה האחרון של ההרצאה עסק בנושא חשוב מאוד בעת קניית מערכת סאונד ושדרוגה – התאמת המגבר והרמקולים אחד לשני. ברקע אף הושמע קובץ אשר מדגים את הבעיה שנוצרת כאשר המגבר איננו מסוגל "להניע" את הרמקולים – רוויה בה האות נקטע ברגע שעוצמת המגבר לא מתאימה לדרישות הרמקול. כמו כן, ציין המנחה גם את החשיבות של הכבלים המחברים בין חלקי המערכת, והמיקום הנכון שלהם ביחס לכבלים האחרים בכדי למנוע את ההפרעות השונות.
כיצד ליצור אולפן מוסיקה ביתי באמצעות המחשב – שי שזיפי ואסף דר
עם הכניסה לאולם ההרצאה ניתן היה לראות כי הנושא שלה בהחלט משך קהל רחב, שכן באולם נכחו אנשים רבים יותר מאשר בהרצאות האחרות אודות מוסיקה דיגיטלית. ההרצאה הועברה על ידי שי שזיפי ואסף דר, מנהלי אתר אוזן.
מטרת ההרצאה הייתה להסביר מהם בדיוק הכלים, הידע, והתוכנות הנדרשים לצורך הקמת אולפן מוסיקה בתוך הבית. מיד עם תחילת ההרצאה החלו שני המנחים בהסברים על הדרישות מאולפן ביתי, כאשר תחילה צוינו חלקי החומרה השונים הדרושים כגון מחשב, מיקרופון, רמקולים מוניטורים ומיקסר. לאחר מכן הוסבר כיצד יש לחבר את כל הציוד הזה ביחד, וכיצד לבחור את הציוד המתאים לנו בהתאם לסוג המוזיקה אותו אנו מתכוונים להקליט, ובהתאם למקום בו תתבצע ההקלטה.
אין ספק כי צמד המרצים עשו נכונה כאשר סיפקו את המידע הנדרש לחלק גדול מהקהל בנוגע לציוד הסאונד הדרוש: מה צריך לדרוש מהמיקסר, איזה מיקרופון לבחור, איך בוחרים את המחשב, כרטיס הקול, התוכנות השונות והאם יהיה זה מיקרופון דינמי או מיקרופון קונדנסר אשר רגיש הרבה יותר.
בנושא המחשב צוינו מספר נקודות חשובות של שימוש ב-2 כוננים קשיחים במקביל (כונן אחד להתקנת כל התוכנות וכונן נוסף לצורך אחסון ההקלטות בלבד), הצורך בכמות זיכרון גדולה ומעבד מהיר לצורך יצירת אפקטים רבים וחזקים יותר, והצורך במארז מאורר כראוי ושקט ככל הניתן.
בנושא כרטיסי הקול צוינו הדרישות בכל הנוגע לתמיכה בתקנים הנדרשים, אפשרויות ה-Input וה-Output וממירים טובים ככל הניתן (ADC/DAC).
דווקא נושא התוכנות היה פחות מקיף – לא נערכה כל השוואה ביניהן ולא הוסבר כיצד לעבוד איתן, אם כי צוינו מספר תוכנות שנחשבות מובילות בתחום כגון Cubase/Logic ועוד.
צמד המרצים אף הכינו מבעוד מועד מיקס קצר ומקפיץ של כ-40 שניות במיוחד לאירוע ה-Digital City, והדגימו כיצד הם מוסיפים לו אפקטים שונים ומקליטים ערוצים נוספים (גיטרה). שלא כמו בהרצאות הקודמות, הפעם זכו המרצים למספר נקודות בונוס מצד הקהל כיוון שהציגו את הציוד הנדרש (כרטיס קול מתאים, מיקסר, גיטרה, מקלדת MIDI, מיקרופון, קנודנסר ועוד) והעבירו את ההרצאה באופן מעניין, כזה שיתרום לכל מי שנכח בה.
בסיכומו של דבר, מסלול המוסיקה הדיגיטלית היה מאכזב למדי מבחינות רבות. רמת ההרצאות אשר סווגו ברמה בינונית-גבוהה הייתה, לטעמנו, נמוכה מדי וההרצאות המתקדמות כביכול לא הוסיפו שום מידע לכל אדם אשר מתעניין אפילו באופן שטחי בנושא בהן הן עסקו.
יתרה מכך, פרקי הזמן שהוקצבו לכל הרצאה לא הספיקו וההרצאות נמשכו מעבר למתוכנן, דבר אשר קלקל את סדר ההרצאות שבנו מארגני האירוע ומנע מאנשים רבים להשתתף בהרצאות אליהן רצו להגיע. כמו כן, תקלות שונות בציוד כמו זאת שהתרחשה בהרצאה בנוגע לטיפים וטריקים לחובבים, ותקלות נוספות במסלולים השונים של האירוע לא תרמו לרושם המקצועי אותו ניסתה מיקרוסופט להפגין, ורבים מהמבקרים יצאו בתחושת אכזבה.