זכרונות בעלי ממשק תקשורת רחב במיוחד שמובנים על מארז הליבה הגראפית של כרטיס המסך עשויים להפוך לנפוצים הרבה יותר בעתיד הקרוב
עם כל הכבוד לזכרונות ה-GDDR5 הישנים והטובים שכבודם במקומם מונח, ושאותם מנסה חברת מיקרון לשמור בחיים לפחות עד סוף העשור – קשה להתווכח עם קביעה שזכרונות ה-HBM (ר"ת High Bandwidth Memory) המודרניים הם הדבר שאנחנו רוצים לראות יותר ויותר במוצרי החומרה העתידיים, עם פוטנציאל לצריכת הספק מצומצמת ולמהירות עבודה גבוהה משמעותית במימדים קומפקטיים פי כמה וכמה, תודות לשילוב על מצע אינטרפוזר סיליקוני צפוף לצד ליבת העיבוד שאיתם הם פועלים.
זה כנראה יקח עוד זמן מה עד שנראה תוצאות כלשהן בפועל, אך הכרזה רשמית מבית חברת סמסונג על הרחבה משמעותית של ייצור שבבי ה-HBM2 המתקדמים ביותר של הדור החדש מעניקה לנו תקווה לכך שבקרוב תקן זה יהיה נפוץ ונגיש הרבה יותר מבעבר, ואולי לא פחות מה-GDDR5 ומה-GDDR5X.
סמסונג, שמהווה יחד עם SK Hynix את חוד החנית בשילוב טכנולוגיות ה-HBM בשוק (לצד המשך ייצור זכרונות מסוג GDDR5), הכריזה על הגדלתו של ייצור מסחרי והמוני לשבבי HBM2 במבנה בעל 8 שכבות, עם נפח כולל של 8 ג׳יגה-בייט עבור כל מבנה כזה ומהירות של עד 2,048 ג׳יגה-ביט בשנייה לכל אחת מנקודות הממשק, לקבלת רוחב פס אפקטיבי של לא פחות מ-256 ג׳יגה-בייט בשנייה לכל מערך, כאשר נסיון העבר מעיד לנו שליבה גראפית תוכל להנות מעד ארבעה מערכים שכאלה, לקבלת נפח זכרון של 32 ג׳יגה-בייט בקצב תעבורה של טרה-בייט בשנייה (!).
אנחנו כבר יודעים בוודאות כמעט מוחלטת שכרטיסי ה-Radeon Vega המיועדים לגיימינג יכילו זכרונות HBM2 עדכניים, ככל הנראה אלו המדוברים מבית סמסונג, בדומה למה שקיים גם בכרטיסי ה-Radeon Vega Frontier Edition – וזה בהחלט עשוי להיות הסיפתח להפיכתו דל התקן לכזה שנפוץ עבור רוב כרטיסי המסך בשוק הבינוני ובשוק הגבוה, בהנחה שב-NVIDIA אכן יחליטו להעדיף אותו בדור הביתי הבא שלהם על פני ה-GDDR5X שנמצא שם כעת. יהיה מעניין, ובעיקר – יהיה מהיר.
Israel Lenchner מוכר לי הקונספט
למי שלא מבין את הפוטנציאל של הדבר הזה שיחשוב על GTX660 או GTX960 , ועכשיו לדמיין מה יכולים 2 הכרטיסים הללו להשיג עם HBM2 _ (ורוחב פס תואם)
למה מדברים עלהם רק בהקשר של כרטיסי מסך ולא ראם?
למה בכלל יש הבדל בזיכרונות בין ראם במחשבים לבין כרטיסי מסך?
אשמח אם מישהו יסביר לי את ההבדל
כי בשביל עיבוד גרפי צריך רוחב פס רציני במיוחד בו זמנית בשביל להבטיח קצב פריימרים מהיר כראוי, המעבד גרפי שיושב על הכרטיס מסך עובד ישירות מול הזכרון הגרפי שיש מסביבו…
לא לגמרי הבנתי.
אם זה טכנולוגיה טובה יותר למה לא משתמשים בה לראם?
עניין של מחיר? או שהיא פחות מתאימה לשמש בתור ראם?
זה לא אותה טכנולוגיה (אמנם דומה, אבל מטרות שונות) בדיוק ובעצם לא מתאים…
חוץ מזה יש גם את הרוחב פס של המעבד עצמו לזכרון ראם, ככה שהוא לא יכול לנצל רוחב פס של זכרון גרפי.