AMD מנסה לקדם את השימוש בזיכרון היברידי: הן GDDR והן DDR במערכות מחשב. חושבים שזה יעשה את העבודה?
עם השילוב של ליבה גראפית בנוסף לליבות העיבוד של המעבד, החלו זיכרונות המערכת להוות מגבלה על מעבדי ה-APU מבית AMD. מבחני ביצועים שנעשו למעבדים האלו גם מוכיחים את זה: במידה והליבה הגראפית של המעבד היא היחידה שנוכחת (כלומר, אין במערכת כרטיס מסך בעל זיכרון גראפי ייעודי), מהירות זיכרון גדולה יותר תניב בהכרח ביצועים טובים יותר. המהירות המקסימלית אליה הצליחו להגיע עם זכרונות DDR3 היא בינתיים 3 גיגה-הרץ, לעומת ה-6.4 גיגה-הרץ: התדר בו מסוגלים לעבוד זכרונות GDDR5. ב-AMD לשלב בין השניים.
על פי דבריו של ג'ון גוסטפסון, אדריכל מוצרי גראפיקה ראשי ב-AMD, הם כבר זמן רב מבקשים להרחיב את רוחב הפס בין המעבד לבין הזיכרון במערכת. "כולם מעוניינים להשתמש בזיכרון המהיר במיוחד בשילוב עם זיכרון זול, בדיוק כמו שנעשה בכל דרגות הזיכרון. זוהי מדרגה חדשה של זיכרון. לפני זמן רב בתחום המחשוב עתיר הביצועים תמיד רצינו שיהיה לנו זיכרון סטטי קרוב למעבדים וזיכרון נדיף הרחק מהם ואנחנו שוב חוזרים למצב הזה" אמר מר. גוסטפסון לאתר החדשות Theinquirer.net.
שבבי זיכרון GDDR5 – מעכשיו ציוד חובה בכל בית |
מה שגוסטפסון מתייחס אליו הוא הגירה של זיכרון SRAM (סטטי – גם כשאין חשמל הזיכרון ישמור את הנתונים) מתחום המחשוב עתיר הביצועים אל המחשב הביתי. זיכרון זה היה מועדף תמיד בתחומים אלו בשל ביצועיו אך מוגבל בנפח על ידי המחיר. על פי דבריו, הדרישה מצד צרכני משחקים הורידה את המחיר לרמה מתקבלת על הדעת, עד כדי שימוש בו בנפחים גדולים בקונסולות המוניות דוגמת ה-PS4 מבית סוני.
ותיקים יקרים – זוכרים אותו? הוא הביא את בשורת ה-GDDR5 למיינסטרים |
"הם עדיין יקרים יותר, אבל לא בצורה מטורפת. עבור כל האפליקציות שתלויות בזיכרון וברוחב הפס שלו, אם תכפיל את מהירות הזיכרון פי חמש, הן ירוצו במהירות גדולה לפחות פי ארבע בהשוואה לעכשיו ויש הרבה אנשים שמוכנים לשלם עבור זאת" הרחיב ג'ון גוסטפסון את התייחסותו לנושא.
הוא לא רואה את זכרונות ה-DDR נעלים מחיינו בזמן הקרוב, מה שהוא כן מציע הוא היררכיה. קודם יהיה למעבד את זיכרון המטמון שלו מרמה שניה, אחר כך שלישית, אחר כך זיכרון GDDR מהיר בנפח קטן וכשכל האחרים יגמרו, יפנה המעבד לזיכרון DDR איטי יותר אך בנפח גדול יותר. זה לא חלום רחוק כל כך, בהתחשב בעובדה שכרטיסי מסך מהשוק הגבוה ביותר למשחקים כבר יכולים להכיל אפילו שש גיגה-בייט של זיכרון גראפי, שלא לדבר על כרטיסי מחשוב כללי שיכולים להכיל אפילו שמונה.