מערכת הבחינה ומבחני הביצועים
לצורך בחינות כרטיסי המסך החדשים מ-NVIDIA כעת ומ-AMD בקרוב, הכנו מערכת בחינות טריה לחלוטין וגם בחרנו מבחני ביצועים חדשים יחד עם שיפורי דיוק תוצאות.
המטרה היא פשוטה למדי, יצירת דרך אמינה ומבוקרת בה נוכל לבחון כרטיסי מסך ולראות את הבדלי הביצועים בניהם בשלל כותרים פופולאריים ותובעניים מהתקופה האחרונה. לצורך כך גייסנו חומרה טריה
על מנת לסחוט את מירב הביצועים מכרטיסי מסך, אנחנו משתמשים במעבד 10 ליבות החדש של אינטל מדגם Core i9 10850K. המערכת משתמשת בלוח אם תואם מדגם Z490 MAG ACE של MSI (ביקורת כאן). גם על המשחקים לא וויתרנו ושדרגנו את מערך בחינות המשחקים.
דגמנו עשרה משחקים, חלקם קלים יותר להרצה וחלקם כבדים עד מאוד. יש כאן שילוב בין ז'אנרים שונים ובין מנועי גרפיקה שונים על מנת להבין כיצד מתבטאים הבדלים בין כרטיסי המסך השונים. את כרטיסי המסך השונים של מערכת הבחינות אנחנו בוחנים בעיקר בשתי הרזולוציות שפונות אל קהל היעד של כרטיס המסך הזה – 1920X1080 ו-2560X1440. להלן ההגדרות במשחקים בהם השתמשנו:
- Assassin's Creed Odyssey: Ultra high 2560X1440/3840X2160, Very high 1920X1080
- Red Dead Redemption 2: DX12 Ultra settings, all highest 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
- Gears 5: Ultra 2560X1440/3840X2160, High 1920X1080
- Hitman 2: Ultra 2560X1440/3840X2160 Resolution scale 1.2, High 1920X1080 Resolution scale 1.2
- Horizon Zero Dawn: 2560X1440/3840X2160 Ultimate, 1920X1080 Favor quality
- Borderlands 3: Badass settings 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
- Metro EXodus: DX12 Ultra 2560X1440/3840X2160, High 1920X2080 – No PhysX\Hairworks\RayTrace
- GRID 2019: Ultra High 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
- Overwatch: Epic settings 2560X1440/3840X2160, 1920X1080
מערכת ההפעלה היא חלונות 10 בגרסה העדכנית ביותר, כאשר דרייברים לכרטיסי המסך של NVIDIA הינם בגרסת 452.06, שהיא האחרונה הזמינה להורדה בסמוך לצאת הביקורת. הדרייבר לכרטיס המסך RTX 3080 הינו 456.16 וזה עבור RTX 3090 הינו 456.38. את RTX 3070 TUF OC בחנו עם הדרייבר הראשון שתומך בו, ה-456.96. כל כרטיסי המסך של AMD נבחנו עם דרייבר 20.8.3.
חשוב להזכיר לקוראינו – ביקורת זאת מתמקדת בעיקר בביצועי הגיימינג של כרטיס המסך RTX 3090. אנו ממליצים לכל משתמש לבחון את המוצר בשיטה שמתאימה לשימושיו. ישנן תוכנות מסויימות בהן צפויים הבדלי ביצועים גבוהים משמעותית מאלו הקיימים בעולם הגיימינג. מכיוון שעולם הפרודוקטיביות המואצת גרפית הוא אינסופי, חשוב להתמקד ספציפית בביצועים בתוכנה הרלוונטית למשתמש כאשר הוא מחפש מבחני ביצועים ברשת.
נתחיל מכותר קל בו הבדלים בין כרטיסי מסך פחות באים לידי ביטוי – Overwatch. במשחק זה מוביל ה-RTX 3070 בכ-35% על פני RTX 2070 SUPER אותו הוא מחליף. הובלה משמעותית אך לא יוצאת דופן.
המשחק Borderlands 3 כבד משמעותית, וכאן אפשר לראות הבדלים ברורים יותר בין הדור הקודם לחדש. כן ישנה תוספת ביצועים של 38 אחוזי ביצועים על פני RTX 2070 SUPER ברזולוציית 2560X1440 המבוקשת.
במשחק AC: Odyssey ניתן לראות את ה-RTX 3070 למעשה עוקף בביצועיו את RTX 2080 Ti. תוספת הביצועים על פני RTX 2070 SUPER במשחק זה הינה 22.6%.
במשחק Metro Exodus ניתן לראות הובלה מכובדת נוספת של RTX 3070 על פני RTX 2070 SUPER אותו הוא מחליף בכ-30 אחוזי ביצועים. במבחן זה מוביל RTX 2080 Ti בכ-6 אחוזים בלבד על פני ה-RTX 3070.
המשחק Hitman 2 מעט יותר שמרני עם הבדלים שבין הדור הקודם לחדש. כאן תוספת הביצועים שנמדדה על פני RTX 2070 SUPER עומדת על 24%.
המשחק Horizon Zero Dawn אמנם הושק עם תאימות חומרה מעט מחוספסת, אך בגרסתו שנבחנה עם כרטיסי המסך הללו, נראה שארכיטקטורת Ampere של NVIDIA יכולה להפיק ממנו ביצועים נהדרים. גם בכותר זה מהיר RTX 3070 מ-RTX 2080 Ti במעט. תוספת הביצועים על פני RTX 2070 SUPER כאן עומדת על 38%.
המשחק Red Dead Redemption 2 בשימוש DirectX 12 ראה אצלינו עוד הבדל ביצועים רציני בין דור NVIDIA החדש לבין הישן, עם תוספת ביצועים של 51% בין RTX 2070 SUPER לבין RTX 3070. ישנה גם עקיפה משמעותית על פני RTX 2080 Ti בהגדרות שנבחנו.
במשחק Gears 5 של מיקרוסופט ניתן לראות מצב בו ביצועי 1080P סובלים שוב ממוזרויות של צוואר בקבוק מעבד, ושהטלת עומס גרפי כבד יותר ברזולוציית 1440P מפיק תוצאות רצויות. ברזולוציה הגבוהה יותר ישנה תוספת ביצועים של 25% על פני RTX 2070 SUPER.
המשחק GRID 2019 שומר על הילוך גבוה… עם תוספת ביצועים מכובדת של 28.5% ביצועים על פני RTX 2070 SUPER. בכותר זה RTX 3070 מהיר גם מ-RTX 2080 Ti בבחינות שלנו.
מבחן הביצועים Bright Memory בודק יכולות של כרטיסי מסך במנוע ה-Unreal Engine בתוספת Ray Tracing ו-DLSS 2.0. באופן מעט משונה, כל הבדל ביצועים שקיים בין RTX 3070 לבין RTX 2080 Ti ללא שימוש ב-DLSS 2.0 נסתם כמעט לחלוטין כאשר מפעילים את הפונקציה הזאת.
צריכת חשמל – כלל המערכת
במבחן צריכת החשמל הגישה שלנו מעט שונה לגישה של מדיות אחרות כאשר אנו לא בוחנים באופן אינדיוידואלי כל כרטיס מסך אלא המערכת כולה. הסיבה לכך היא גם כדי לדעת איזה ספק כח יתאים לשימושים, וגם כדי להבין כיצד עוצמה גרפית שונה משפיעה על צריכת החשמל של המעבד, שכן הוא צריך להפיק יותר פריימים כל שניה בכל סיטואציה. מבחן זה לא משקף את צריכת החשמל המירבית של מערכת בכל מצב, אלא רק בעת משחק. יש לצפות לצריכת חשמל גבוהה יותר כאשר גם המעבד וגם כרטיס המסך נמצאים במאמץ מלא.
במבחן זה אפשר לראות שצריכת החשמל עם RTX 3070 של אסוס הייתה נמוכה מזאת של כרטיסי מסך מסדרות מתקדמות יותר גם של הדור הקודם. 342W הוא נתון צריכת החשמל שאותו ראינו הכי הרבה בעת משחק. אם מחשבים כך שלא רוצים לעבור את רף 70% של ספק כח איכותי בעת משחק, ההמלצה תהיה לספק כח איכותי בעל הגדרת הספקה של 650W. במידה ומשתמשים במעבד לתושבת אקסטרים כמו Threadripper או Core X, אפשר להוסיף 100W נוספים להמלצה הזאת. אנחנו בעידן שבו גם ספקי כח איכותיים של 750W מהווים חלק קטן מעלות מערכת מחשב, אז תרשו לעצמכם.
הגיע הזמן לנתח את מבחני הביצועים ולראות כיצד ה-RTX 3070 עומד מול האתגרים השונים.