מערכת הבחינה ומבחני ביצועים חלק ראשון
לצורך בחינות כרטיסי המסך החדשים מ-NVIDIA כעת ומ-AMD בקרוב, הכנו מערכת בחינות טריה לחלוטין וגם בחרנו מבחני ביצועים חדשים יחד עם שיפורי דיוק תוצאות.
המטרה היא פשוטה למדי, יצירת דרך אמינה ומבוקרת בה נוכל לבחון כרטיסי מסך ולראות את הבדלי הביצועים בניהם בשלל כותרים פופולאריים ותובעניים מהתקופה האחרונה. לצורך כך גייסנו חומרה טריה
על מנת לסחוט את מירב הביצועים מכרטיסי מסך, אנחנו משתמשים במעבד 10 ליבות החדש של אינטל מדגם Core i9 10850K. המערכת משתמשת בלוח אם תואם מדגם Z490 MAG ACE של MSI (ביקורת כאן). גם על המשחקים לא וויתרנו ושדרגנו את מערך בחינות המשחקים.
דגמנו עשרה משחקים, חלקם קלים יותר להרצה וחלקם כבדים עד מאוד. יש כאן שילוב בין ז'אנרים שונים ובין מנועי גרפיקה שונים על מנת להבין כיצד מתבטאים הבדלים בין כרטיסי המסך השונים. את כרטיסי המסך השונים של מערכת הבחינות אנחנו בוחנים בעיקר בשתי הרוזולוציות הפופולאריות ביותר היום בקרב גיימרים של מחשבים שולחניים – הן 1920×1080 ו-2560×1440. אנחנו בוחנים את ממוצע הפריימים לשניה וגם את האחוז הבודד הנמוך ביותר של כמות הפריימים. בביקורת זאת הוספנו גם מבחני ביצועים ברזולוציית 4K 3840×2160 בעמוד נפרד עם כמה מכרטיסי המסך המהירים של הדורות האחרונים. להלן ההגדרות במשחקים בהם השתמשנו, כאשר אותן הגדרות 2560×1440 גם הוחלו ברזולוציית 3840×2160:
- Assassin's Creed Odyssey: Ultra high 2560×1440, Very high 1920×1080
- Red Dead Redemption 2: DX12 Ultra settings, all highest 2560×1440, 1920×1080
- Gears 5: Ultra 2560×1440, High 1920×1080
- Hitman 2: Ultra 2560×1440 Resolution scale 1.2, High 1920×1080 Resolution scale 1.2
- Horizon Zero Dawn: 2560×1440 Ultimate, 1920×1080 Favor quality
- Borderlands 3: Badass settings 2560×1440, 1920×1080
- Metro Exodus: DX12 Ultra 2560×1440, High 1920×2080 – No Physx\Hairworks\RayTrace
- GRID 2019: Ultra High 2560×1440, 1920×1080
- Shadow of the Tomb Raider: Highest 2560×1440, 1920×1080
- Overwatch: Epic settings 2560×1440, 1920×1080
להלן דגמי כרטיסי המסך האחרים המופיעים במבחני הביצועים:
- Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11GB
- Gigabyte RTX 2080 Super Gaming OC 8GB
- Gigabyte GTX 1080 Ti Turbo 11GB
- Palit RTX 2070 Super JS 8GB
- Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB
- Gigabyte RTX 2060 Super Aorus OC 8GB
- AMD RX 5700 Reference 8GB
- Sapphire RX 5600 XT Pulse 6GB
- Gigabyte RTX 2060 Gaming OC 6GB
מערכת ההפעלה היא חלונות 10 בגרסה העדכנית ביותר, כאשר דרייברים לכרטיסי המסך של NVIDIA הינם בגרסת 452.06, שהיא האחרונה הזמינה להורדה בסמוך לצאת הביקורת. הדרייבר לכרטיסי RTX 30 הינו גרסה חדשה בשם 456.16. כל כרטיסי המסך של AMD נבחנו עם דרייבר 20.8.3 הטרי.
על מנת להקל על קוראינו, לא את כל כרטיסי מסך האפשריים אנו כוללים בגרפים של כל ביקורת, אלא את הרלוונטיים ביותר לאותו כרטיס מסך שמופיע בביקורת. לצורך כך, לא תראו בביקורת על מוצר פרימיום כמו RTX 3080 כרטיסי מסך כמו GTX 1050 למשל.
במשחק הספורט האלקטרוני מבית בליזארד ראינו לאחרונה טלאי שמעלה את ה-FPS המירבי מ-300 ל-400, דבר שהביא לפריצת היכולת של כרטיסי מסך עם השקת RTX 3080. זאת, במידה ומשתמשים בהגדרות מירביות תחת רזולוציית 1080P. ישנה תוספת ביצועים של כ-52% על פני RTX 2080 Super אותו כרטיס מסך זה מחליף בכותר זה.
המשחק Borderlands 3 הוא משחק כבד למדי, על אף איכות ויזואלית סבירה. גם כאן ניתן להבחין בהבדל ביצועים גבוה בין RTX 3080 לבין הדור הקודם. אם ניקח עוד דור אחד אחורה אל GTX 1080 Ti, נשים לב שיש הכפלה של ביצועים ברזולוציית 2560×1440.
טומב ריידר האחרון הוא משחק כבד למדי אך גם תומך בטכנולוגיות היחודיות של NVIDIA RTX. ספציפית, בשביל תחרות הוגנת עם AMD כיבינו את אותן תכונות. משחק זה גם נחשב כבד למדי על המעבד, ולכן אפילו עם Core i9 10850K הפרשי הביצועים ברזולוציית 2560×1440 לא דרמתיים כמו במשחקים אחרים. בכל זאת, תוספת מאוד מכובדת של 37% על פני RTX 2080 Super.
משחק נוסף שנשען רבות על משאבי מעבד ראשי הוא Assassin's Creed האחרון. ברזולוציית 2560×1440 אנחנו רואים שיפור צנוע של RTX 3080 על פני RTX 2080 Super עם "רק" 37.6 אחוזים.
דוגמה למשחק שכן נשען בעיקר על עוצמת עיבוד גרפית בצורה קיצונית למדי הוא Metro Exodus. משחק זה משתמש בטקסטורות כבדות והמון אלמנטים של תאורה. כאן מוסיף ה-RTX 3080 כ-45 אחוזי ביצועים על פני RTX 2080 Super.
במשחק Hitman 2 השתמשנו גם כן ב-DX12 ומבחן Miami המובנה במשחק, שנחשב אמין וללא הבדלים משמעותיים בין כל בחינה. מדובר במבחן כבד שמאתגר בעיקר את האחוז הנמוך של פריימים לשניה, בשל פיצוצים ואפקטיים של עומס מיידי. במבחן זה שומר RTX 3080 על אותו הבדל הביצועים שראינו גם במבחנים הקודמים, עם תוספת של כ-42% על פני RTX 2080 Super.