אחד השיפורים הניכרים שביצעה אינטל במעבדי Core Ultra 200 שלה הוא דווקא גיימינג… עם הליבה הגרפית המובנית. לקחנו את Core Ultra 9 285K למבחן ביצועים מול מעבדים אחרים בשביל לראות כיצד רצים משחקים במערכת ללא כרטיס מסך
מעבדי Core Ultra 200 החדשים של אינטל נוחתים בחנויות המחשבים ומביאים איתם שלל טכנולוגיות חדשות על בסיס ארכיטקטורה שנבנתה מאפס, ודומה לזאת שמוצאים בפלטפורמת Meteor Lake של מחשבים ניידים. בשונה מפלטפורמות השולחניות הקודמות שלה, החליטה אינטל להביא ליבה גרפית עוצמתית באופן משמעותי מזאת אשר הייתה מיושמת במעבדי הדורות הקודמים.

הליבה הגרפית של מעבדי Core Ultra 200 היא ללא ספק המתקדמת ביותר שראינו בתוך מעבד אינטל למחשבים שולחניים ומכילה 4 קבוצות עיבוד של ארכיטקטורת ה-Xe-LPG מהדור השני שלה. מדובר בליבות גרפיות שתומכות בהאצות וידאו מתקדמות מכל הסוגים ואפילו תמיכה בהאצת וידאו מסוג H265 10bit 4:2:2, סוג של פורמט וידאו שמצלמות מתקדמות רבות מביאות לשוק מזה כמה שנים, אך ליבות גרפיות של AMD ו-NVIDIA עדיין לא תומכות בהאצה ראויה שלו בעת עריכה.
יש לליבה הגרפית במעבדי Core Ultra 200 אפילו היכולת לבצע עקיבת קרניים בזמן אמת (RayTracing) עם מאיץ מוקדש לכך. כמובן, אנחנו לא מצפים מכם להשתמש בטכנולוגיה הזאת עם ליבה גרפית מובנית של המעבד.
4 קבוצות עיבוד מסוג Xe-LPG של הליבה הגרפית הזאת מייצגים למעשה 128 יחידות עיבוד גרפיות. הזיכרון הגרפי של ליבה גרפית מובנית הוא אותו הזיכרון הגרפי של המערכת עצמה, וכאן מדובר בכל זיכרון מסוג DDR5 שיותקן במערכת. תדר הליבה הגרפית במעבד Core Ultra 9 285K הוא 2,000MHz ודגמים מתקדמים פחות של מעבדים מקבלים הנחתות תדר מירבי קלות של 50-100MHz בסך הכל.

הדרייבר לשימוש באותה הליבה הגרפית הוא דרייבר ה-ARC Control הכולל של אינטל וזה אותו הדרייבר שמקבלות גם ליבות גרפיות של דורות קודמים, של המובייל, ואפילו של כרטיסי מסך דוגמת ה-ARC A770.

זיכרון מערכת הבחינה שלנו הוא אותו זיכרון ה-Trident Z5 NEO שמלווה אותנו כבר זמן מה, והוא זיכרון DDR5-6000 CL30 בקונפיגורציה של 16GBx2.

רק בגלל שהמעבד הזה יכול, הצמדנו לבחינות הללו גם את זיכרון ה-Trident Z5 CK, זיכרון CUDIMM DDR5-8200 CL40 מהיר במיוחד אשר תואם לפלטפורמת המעבדים החדשה של אינטל. זיכרון זה מגיע בקונפיגורציה של 24GBx2.

עבור מבחן הביצועים החביב הזה השתמשנו בלוח האם Z890 AORUS PRO ICE של GIGABYTE, לוח אם בעל אסטטיקה לבנה כמעט לחלוטין וחיבוריות מתקדמת.

על אף שלוח האם הזה מכיל כמות מאוד נדיבה של ממשקי USB לצד Thunderbolt 4 ו-WiFi 7 מתקדם, לא תמצאו בצד הזה מחברי תצוגה.

אמנם, עבור מודינג ושלל שימושים מעניינים ישנו מחבר HDMI בצד השני של לוח האם אשר מאפשר תצוגה דרך הליבה הגרפית המובנית במעבדים שאפשר להתקין בתושבת. מדובר בתכונה יחסית חדשה שראינו אצל GIGABYTE גם בלוחות אם קודמים בתושבת AM5.

לשם חיברנו את המסך שלנו לבדיקות הליבה הגרפית שבמעבד Core Ultra 9 285K.

שימוש בליבה גרפית מובנית לא ידרוש מכם גוף קירור מתקדם, אבל ה-NH-D15S שלנו ימנע כל מצב פוטנציאלי של הגבלת ביצועים בשל טמפרטורת פעולה גבוהה.
יחד עם הליבות הגרפיות האחרות שבדקנו, השתמשנו גם ב-GTX 1050 Ti, כרטיס מסך זול לגיימינג שביודק עכשיו חוגג יום הולדת 8. לאן הצלחנו להגיע בשנים האחרונות? האם הצלחנו סוף כל סוף לעבור את הרף הפשוט הזה?

במשחק overwatch 2 בהגדרות נמוכות ברזולוציה FullHD הגענו למצב שחיק בהחלט עם ביצועים של קרוב ל-100 פריימים לשניה עם הליבה הגרפית של 285K. מדובר בשיפור של מעל ל-50% לעומת ביצועי הליבה הגרפית של הדור הקודם ומעל לכפול מהביצועים של הליבה הגרפית שבמעבדי Ryzen 9000 ו-Ryzen 7000.
אמנם, ה-GeForce GTX 1050 Ti האימתני עדיין מציג תוספת ביצועים מכובדת.

ב-Counter Strike 2 על הגדרות נמוכות ב-FullHD הצלחנו להגיע למצב טוב משמעותית של משחקיות לעומת הדור הקודם, עם שהיה קבועה מעל לרף 120 פריימים לשניה. לא מדובר ביכולת שהייתה קיימת עם מעבדי אינטל שולחניים לפניכן.

משחק המירוצים Dirt 5 הוא קצת קשוח, אבל חווית המשחק איתו סבירה עם קצת מעל ל-40 פריימים לשניה. בשימוש מעבדים קודמים היא הייתה בלתי אפשרית כלל. גם פה ה-GTX 1050 Ti יהווה אופציה חזקה משמעותית. אנחנו עדיין לא שם.

ב-Hitman הופתענו לראות שהתרחיש עם הביצועים הטובים ביותר דווקא היה בשימוש זיכרון DDR5-8200, שם הצלחנו לעקוף שימוש ב-GTX 1050 Ti. זה מקרה קיצון, אבל זה קרה.

במשחק Final Fantasy XIV לא קל להשיג ביצועים טובים עם ליבות גרפיות מובנות שכאלה, אבל הגענו קרוב ל-50 פריימים לשניה בשימוש זיכרון מהיר. שימוש ב-GTX 1050 Ti מביא לחוויה טובה משמעותית.
נסכם בכך שיתכן וסוף כל סוף עברנו ממצב של ביצועים ראויים בקושי לביצועים ראויים בהחלט לכל מאמץ תלת מימדי קל במשחקים חדשים עבור מעבדים שולחניים. אנחנו לא מצפים שגיימרים ירכשו את הפלטפורמה הנייחת החדשה של אינטל עבור השימוש הזה, שכן אתם יכולם להווכח בכך שאפילו כרטיס מסך בסיסי למדי יביא לביצועי גיימינג טובים משמעותית, אבל אם מחשב שולחני כן יהיה מבוסס Core Ultra 200 בסביבתכם, לפחות אפשר לדעת שכותרים כמו Overwatch 2 או Counter Strike 2, או בהרחבה אפילו Valorant ו-Minecraft יהיו שחיקים גם עם הליבה הגרפית המובנית של המעבד.
בפועל, יש יתכנות למערכות שולחניות רבות אשר לא יהיו זקוקות כלל לכרטיסי מסך בממשקי ה-PCI-Express ויוכלו להשתמש בליבה הגרפית המובנית עבור ריבוי תצוגות, האצה גרפית קלה וצפיה בוידאו.
מי יודע, אולי בעתיד נראה מעבדים שולחניים עם ליבות גרפיות עוצמתיות מספיק בשביל להתמודד עם גיימינג טוב יותר מכרטיסי מסך בסיסיים בני מספר שנים. כעת, נראה שהסוג עדיין טמון בתעבורת הזיכרון, שבכרטיסי מסך גבוהה משמעותית הודות לשימוש בשבבי GDDR מהירים במיוחד לעומת קונפיגורציות כמו DDR5 בלוח אם סטנדרטי.
יש בעיה בבדיקות
בשימוש בזיכרון החדש הביוס צריך ליהנות בפייז 2 או 4 בילבד וזה אינו מצויין
וזה לא מה שהשחקנים רוצים.
הי. ערכת הזיכרון פעלה במה שנקרא Gear 2 או Gear 2:1
ה GPU לא לוקח חלק גדול ממעטפת פיזור ההספק הכללי של הרכיב? כלומר, האם הוספת כרטיס גרפי שקול, לא תעלה את ביצועי המערכת כי יותר הספק יהיה זמין ל CPU עצמו?
מעטפת ההספק של מעבדים שולחניים היא מאוד נדיבה, אז לא רואים אפקטים כמו תפיסת TDP כמו שיש למשל במעבדי המובייל. בגיימינג עם המעבד הגרפי המובנה, אנחנו לרוב לא נחצה גם חצי ממעטפת ההספק המלאה.