מערכות בטיחות לרכב מתחלקות ליותר סוגים מ"אקטיבית" ו"פאסיבית": מדריך זה יראה לכם איך כולן עובדות ומצילות חיים – וכיצד הן חוסכות לכם כסף בביטוח הרכב
אורן הדר
מערכות בטיחות אקטיביות במכונית מצילות חיים של נהגים ונוסעיהם כל יום בארץ ובעולם; מערכת בקרת היציבות לבדה מצמצמת ב-32% את שיעור הנפגעים הקשים בתאונות. ולכן, לא פלא שהן משפיעות גם על עלויות הביטוח. מדריך זה יציג בפניכם את המערכות הללו, שמתחלקות לארבע קטגוריות עיקריות. כולן יכולות להשפיע על מחיר ביטוח הרכב וחשוב מכך – על שרידות הרכב ויושביו בעת תאונה.
מערכות בטיחות לרכב: קטגוריית תגובה במקרה חירום
אלו התקנים ורכיבים שפועלים באופן ריאקטיבי, ומגיבים למצבים כמו איבוד שליטה, החלקת גלגלים, התנגשות וסחרור שיוצר סכנת התהפכות.
- מערכת בקרת יציבות (ESP): זהו מחשב שמחובר לרשת חיישנים שעוקבת אחר מנח ההגה ותנועת הגלגלים, התאוצה ומהירות הנסיעה. בצורה זו, ביכולתה להשוות בין הפעולה שמנסה הנהג לבצע והתנהגות הרכב בפועל ולגלות סיכון של איבוד שליטה, החלקה או התהפכות. המערכת תבצע בעצמה תיקונים ושינויים נדרשים כדי להשאיר את הרכב יציב, ומונעת תאונות רבות.
- מערכת ביטול נעילת גלגלים (ABS): מערכת ותיקה שהפכה לסטנדרט, ומבצעת סדרת בלימות בזמן שהרכב מחליק במקום בלימה עוצמתית בודדת וכך מפזרת את עוצמת הבלימה ומונעת איבוד שליטה והתהפכות.
- מערכת בלימת עזר (EBA): מערכת שמזהה ניסיון של הנהג לבצע בלימת חירום שלא מושלם במלואו, ובולמת במקומו. מסייעת למקרה של בלימה מהוססת, של נהג שלא בטוח שהוא נמצא במצב חירום.
- בקרת משיכה (TCS): מערכת שמעבירה כוח בין גלגל לגלגל כאשר אחד מהם מאבד אחיזה, ומצמצמת את הסיכוי לסחרור או התהפכות.
מערכות בטיחות לרכב: קטגוריית מניעת תאונה
אלו אמצעים שנועדו להרחיק את הרכב ממצבים מסוכנים ולגלות סיכונים לפני שהם הופכים לאירוע חירום. הם פועלים ללא הרף, ומציגים לנהג אזהרות נדרשות או מבצעים פעולות במקומו.
- בלימה אוטונומית (FCA): זו מערכת בעלת סנסור שמגלה מכשולים וסיכונים בנתיב הנסיעה – למשל, רכב שמתפרץ לכביש, ובולם בעצמו. הגילוי מתבצע באמצעות לייזר, מכ"מ או מצלמה עם אלגוריתם זיהוי תנועה, ומאפשר בלימה מושלמת.
- מערכת גילוי שטחים מתים (BCA): מערכת זו מנתחת סיכונים שנמצאים מעבר לטווח הראיה של הנהג בזמן שהוא מנסה לעבור נתיב או לעקוף, באמצעות סנסורים רגישים. כך היא מסוגלת לראות מכוניות ומכשולים בשטחים מתים ולהציג אזהרה או למנוע בעצמה את מעבר הנתיב.
- בקרת שירות אדפטיבית (CAA). זוהי קפיצה אבולוציונית של בקרת השיוט הרגילה, המערכת שמאפשרת לכם לנסוע בלי להשאיר את הרגל על הגז והומצאה עוד בשנות השמונים. בקרה אדפטיבית משתמשת בלייזר, מצלמה זעירה או משדר מכ"מ כדי לאמוד את המרחק מהמכונית שלפניכם ולהבטיח שיוט בהתאם לקצב הנסיעה, כך שלא תתנגשו.
- גילוי סטייה מהנתיב (LKA): זו מערכת שמנטרת את נתיב הנסיעה ומבינה היכן הגבולות שלו, כדי להבין מתי הנהג יוצא ממנו בצורה בעייתית שמעידה על הירדמות, חוסר תשומת לב או נסיעה שאינה בטיחותית. במקרה זה, תקבלו אזהרה קולית ופיזית כאחד, ומכוניות עם בקרה אקטיבית גם תחזיר אתכם לנתיב בעצמה.
- בקרת שיוט חכמה (SCC): מערכת זו מזהה את המרחק מהמכונית שלפניכם ומתאימה את השיוט האוטומטי בעצמה. בצורה זו, אפשר לנסוע למרחקים ארוכים בלי רגל על הגז, מבלי חשש להתנגשות שמקורה באי שמירת מרחק.
- בקרת תאורה קדמית (HBA): זהו חיישן שמנטר את תאורת הסביבה ומצמצם בהתאם את עוצמת הפנסים הקדמיים כדי למנוע סנוור של נהגים אחרים.
מערכות בטיחות לרכב: קטגוריית מענה פאסיבי
אלו הן מערכות שהובנו בעיצוב הרכב ונועדו לשפר הישרדות במקרי תאונה. לשמחתנו, הן סטנדרטיות בכל מכונית מודרנית ומצילות חיים מזה שנים. בין היתר, ברשימה זו נמנות חגורות הבטיחות ומערכות מתיחה חכמות עבורן, כריות אוויר והיכולת לשנות את מבנה פעולתן כאשר לצד הנהג נמצא מושב ייעודי לתינוק, ורכיבים מבניים בשלדת המכונית שמבצעים קריסה מתוכננת בעת התנגשות כדי לפזר את אנרגיית הפגיעה ולהחליש את השפעת המכה.
מערכות בטיחות לרכב: קטגוריית עזר כללית
אלו הן מערכות שבוחנות ביצועים ושחיקה של רכיבים במכונית שיכולים להשפיע על תפקודה במקרי חירום, ויכולתה לצאת מהם בשלום. למשל, חיישן שמזהה תחילת גשם ומשנה את הגדרות בקרת המשיכה כך שתתפקד טוב יותר במקרה החלקה, או חיישני לחץ בצמיגים שמודיעים מתי צריך למלא אוויר כדי לשפר ביצועי בלימה ושיוט.
איך משפיעות מערכות בטיחות על ביטוח רכב?
הפרמיה החודשית שלכם תיקבע בהתאם למשתנים רבים ומגוונים, שיעזרו לחברת הביטוח לחשב את הסיכונים האפשריים. בין היתר, נלקחים בחשבון הרכב ועוצמתו, הנהג ומאפייניו האישיים, וכמובן ההיסטוריה שלו על הכביש ותביעות ביטוח שהגיש או הוגשו מולו.
מערכות בטיחות אקטיביות מייצגות ירידה דרמטית בסיכון לתאונה, ולכן ישפיעו על הפרמיה ברמה שיכולה להגיע להנחה של עד כ-20%; שימו לב שאין מערכת אחת שהימצאותה במכונית בהכרח תוזיל את המחיר, וחברות הביטוח משקללות את ערכת הבטיחות הכוללת. גם הנהג עצמו ירוויח מהימצאות המערכות האקטיביות: הן מונעות גם תאונות קלות, ולכן מצריכות פחות הפעלה של כיסויים שהוספו לחבילות הביטוח המקיף – פגיעות פח, שברי שמשות ונזקים דומים – שניתן לקבל בכיסוי הביטוח מספר מוגבל של פעמים בכל תקופת פוליסה.
כמו כן, המערכות החכמות מבצעות תיעוד פעולות וכך מאיצות חקירות ועוזרות לנהגים לקבל מה שמגיע להם יותר מהר.
לסיכום, המכוניות של ימינו חכמות מאי פעם, ויכולות למנוע בעצמן תאונות ולשפר את התגובה במקרי חירום קשים – ולכן, עדיף לבחור בדגמים עם רכיבי בטיחות אקטיביים. ככל שיתקדם עולם הרכב לנסיעה אוטונומית, כך נראה יותר מערכות שמורידות עומס מהנהג ואף מחליפות אותו – גם במקרי חירום וגם בנסיעה שגרתית, למשל שיוט בין עירוני. נסיעה אוטונומית מלאה, בה נכנסים למכונית ואומרים לה לאן להגיע ופשוט נהנים מהדרך, תתאפשר עם השלמת תהליכים רגולטוריים וטכנולוגיים.
או אז גם ישתנה עולם הביטוח; האחריות כבר לא תחול על הנהג אם לא שלט במכוניתו כשהתרחשה תאונה, אלא על ספקי התוכנה והמערכות. כמו כן, חקירת תאונות תהיה הרבה יותר פשוטה ותתבצע בהשוואת נתוני החיישנים של שתי המכוניות. האתגר הגדול יהיה במקרים בהם ארעה תאונה בין רכב אוטונומי וכזה שנהוג בידי אדם – וכאן יידרשו הרגולטורים לקבוע איזו הגנה יקבל האזרח הקטן מול ענקיות התוכנה והרכב, ואיזה גב יקבל מחברת הביטוח.