הקרב על העיבוד הפיסיקלי במחשבים אישיים הולך ומסתמן כדבר החם הבא. לאחר שחברת AGEIA הציגה החודש את שבב ה-PhysX שלה, ולאחר ש-NVIDIA ו-ATI הודיעו כי לדעתן מספיק כוח עיבוד קיים כבר בכרטיסי המסך וניתן לנצל את אלו לצורך עיבוד פיסיקלי, נראה כי עם שיווק נכון מאמצי החברות ישאו פרי ובעתיד הקרוב נראה תוכנות ומשחקים אשר יתמכו בעיבוד חומרתי שכזה.
מעבד פיסיקלי, או בשמו הטכני – PPU, מהווה יחידת עזר למעבד המספקת לו יכולת חישוב גבוהה במיוחד בתחום הפיסיקלי. במחשבים בהם מותקן מעבד פיסיקלי יכולים להתבצע חישובים פיסיקלים כבדים במיוחד, כמו נפילה של גופים, פיצוצים ריאליסטים וכו', בזמן אמת ותוך השפעה על שאר הדברים אשר מתרחשים בתוכנה (למשל, קופסא הנופלת מגובה יכולה לחסום קליע של רובה המנסה לעבור דרכה במשחק מחשב).
ומה עם המשתמשים אשר יבחרו לא לקנות ולהתקין כרטיס פיסיקלי במחשב? השבוע שיחררה חברת AGEIA את הדרייבר לשבבים שלה, ולאחר שהתקנו אותו גילינו כי הוא כולל גם תוכנה המאפשרת לבחון את ביצועי המערכת בכל הקשור לעיבוד פיסיקלי. להפתעתנו ולשימחתנו, על מנת להריץ את מבחן הביצועים אותו כולל הדרייבר, אין צורך בשבב עיבוד פיסיקלי ואנו הצלחנו להריץ את המבחן גם על מערכת מבחן שלנו.
אז איך היו התוצאות אתם שואלים? על מערכת המבחן שלנו, המבוססת על מעבד Athlon FX-60 כפול ליבה של AMD ועל 2GB של זיכרון DDR, הציג המבחן תוצאה מצויינת של 138FPS (כלומר איכות סרט של 138 תמונות בשניה), וזאת ללא עזרה של מעבד פיסיקלי ייעודי. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר במעבד חזק במיוחד (שגם עולה כנדרש), וכי גם במצב זה הגיעה נצילות המעבד (כפול הליבה) לכ-100% לפרקים.
על מנת להוריד סרטון קצר המדגים את הרצת תוכנת ה-DEMO של AGEIA על ידינו, לחצו כאן
ולסיכום, מה ניתן ללמוד מהתוצאות. האם אפשר לוותר על יחידת עיבוד פיסיקלית? כרגע אין ספק שכן, אך זה ללא קשר לתוצאות שלנו אלא פשוט כיוון שכרטיסים אלו אינם נפוצים עוד בשוק ויקח עוד זמן עד שחברות פיתוח של תוכנות ומשחקי מחשב יחלו לשלב תמיכה בטכנולוגיה במוצריהן. אולם, לאחר שנזכה לראות כרטיסים בשוק, ספק אם המעבד המרכזי לבדו יוכל לעמוד בעומס הנדרש לצורך חישובים פיסיקלים.
ימים (ומבחני ביצועים) יגידו…