אסירים סיניים אולצו לכרות זהב במשחקי MMORPG עבור הסוהרים
משחקי וידאו, ומשחקי רשת המוניים בפרט, הפכו כבר מזמן לתעשייה שמרתקת מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם למסך ומגלגלת סכומי כסף שמשאירים הרחק מאחור אפילו את סרטי הקולנוע (אמרתם Call of Duty, אמרתם את הכל), ויש אפילו דו"ח מהבנק העולמי שמאשר את זה.
הדו"ח המדובר לא נעלם, כך נראה, גם מעיניהם של סוהרים במחנה עבודה הממקום במחוז Jixi בסין – שהחליטו לנצל את מרותם להקמתו של "סטארט אפ" אינטרנטי מרושע במיוחד.
ליו דאלי (Liu Dali, כל קשר לאומן הספרדי הנודע מקרי בהחלט), שהה 3 שנים במחנה העבודה המדובר אחרי שניסה למחות נגד השחיתות בעירו, וסיפר ל-guardian.co.uk שהיה אחד מתוך כ-300 אסירים שאולצו לשחק במשחקי רשת ולאסוף כסף וירטואלי, אותו החליפו הסוהרים בכסף אמיתי (לטובתם האישית, למען הסר ספק).
חלק מכם עשויים לטעון שלא היו מתנגדים ל"עונש" שכזה, אך נציין שהכרייה הוירטואלית נעשה בלילה, בעוד שביום עבדו האסירים במכרה ממשי, וכמו כן גם גילפו קיסמים וצ'ופסטיקס והרכיבו כיסויים לכסאות רכבים.
דאלי הוסיף וסיפר שהעבדות הוירטואלית הייתה משתלמת יותר מהעבדות הפיזית של האסירים – משמרות של 12 שעות בעולם המשחק הוירטואלי הניבו רווח של בין 5000 ל-6000 יואן מכל אסיר, שהם כ-770 עד 920 דולר, לא רע בכלל עבור מדינה שידועה "בזכות" עלויות כח אדם מגוחכות.
האסירים ביצעו את הכרייה הוירטואלית במשמרות, והמחשבים ששימשו אותם לא כובו אף פעם. אסיר שלא הצליח לעמוד במכסה היומית נענש בצורה אכזרית – עמידה ממושכת עם הידיים מורמות באוויר והכאה עם צינורות פלסטיק.
עוד מקרה טראגי של ניצול וירטואלי? |
נתונים מצביעים על כך שיותר מ-100,000 אנשים משמשים ככורי זהב וירטואליים בסין. דאלי משוכנע שהעבדות אותה חווה אינה ייחודית, ותופעה דומה מתרחשת בכל רחבי צפון מזרח סין.
הסיפור הזה עשוי להישמע הומוריסטי במבט ראשון, אך מתגלה כבעיה לא פשוטה בכלל שאופפת את עולם המשחקים ההמוניים. האם רגולציה למשחקי רשת היא הפתרון? מעניין כמה רגולטורים נצטרך בכדי לוודא שהכל תקין במשחק כמו World of Warcraft…