השוואת מסכי LCD בגודל 24" – חלק ראשון מסכי מחשב בגודל 24" הפכו זמינים בארצנו הקטנה רק לאחרונה (5-6 חודשים) לאחר שהחל ייבוא מסודר שלהם, אך מחירם הגבוה הרתיע קונים רבים, אשר העדיפו לקנות טלוויזיית LCD גדולה ולא הבינו את הצורך בהשקעה רבה יותר במסך קטן יותר. אם כן, ביקשנו לערוך השוואה של מסכי 24" הזמינים כעת בארצנו והעמדנו למבחן ארבעה מסכים מובילים, מתוצרת החברות Samsung, BenQ, Dell ו-EIZO, כאשר מפאת אורכה של הביקורת, החלטנו לפצל אותה לשני חלקים. המסכים אותם אנו בודקים הם כלהלן: כל המסכים אשר נבדקים היום הינם בעלי פאנל מבוסס VA כאשר שלושת המסכים הראשונים מבוססים כולם על אותו פאנל של סמסונג, ה-LTM240M2 , ואילו המסך של BenQ מצויד בפאנל מסוג M240UW01 V0 אשר מיוצר ע"י AU Optronics. לפני קריאת הביקורת אנו ממליצים לקרוא את המדריך השלם למסכי LCD שפורסם באתר , בו מוסברים מונחים ומושגים רבים אשר יוזכרו במהלך הביקורת. עבודה על 24" – יתרונות וחסרונות הרזולוציה הטבעית של מסכי LCD בגודל 24" הינה 1920X1200, המספקת שטח עבודה גדול ובלתי מופרע (בניגוד לשטח עבודה הנוצר מחיבור שני מסכים, כאשר ישנו פלסטיק חוצץ ביניהם). בנוסף גודל הנקודה של מסכי 24" ממוקם בין גודל הנק\' הגדול של מסכי 19" לבין גודל הנק\' הקטן של מסכי 20", כך שטקסט נראה פחות מפוקסל אך עדיין נוח ולא קטן מדי לקריאה. גודל משטח העבודה של מסך 24" מאפשר לפתוח שלושה דפי Word במקביל עם זום של 75% או שני דפי Word עם זום של 100%. לחילופין, ניתן לגלוש עם שני דפדפנים פתוחים במקביל אחד ליד השני בשני אתרים שונים. הרזולוציה של מסכי 24" נחשבת לרזולוציית FHD (ר"ת Full High Definition) אשר מסוגלת להציג כל פרט ברזולוציית 1080P, שהיא כיום הרזולוציה הגבוהה ביותר של תכני HD. לעומת היתרונות של מסכי 24" בכל הנוגע לצפייה בסרטים ועבודה בתוכנות משרדיות, הם סובלים גם ממספר חסרונות. מסכים רחבים והתאמת תמונה מכיוון שמדובר במסכים רחבים, יש לזכור כי חלק מהתוכנות והמשחקים לא תומכים כנדרש במסך רחב, אך ישנן מספר דרכים להתמודד עם הבעיה. Fill,Wide,Full – לא משנה איזו רזולוציה נבחרה, המסך ימתח אותה כך שתוצג על פני כל שטח התצוגה. חלק מהמסכים אינם מכילים פונקציות שכאלו ולמעשה אין בהם אפשרות לשלוט על האופן בו תוצג רזולוציה אשר אינה בעלת יחס גבהים זהה, או רזולוציה אשר אינה טבעית למסך. בחלק מהמקרים ניתן לתקן מצבים אלו בעזרת שימוש בלוח הבקרה של כרטיס המסך אך כאשר מחברים למסך התקן וידאו חיצוני כגון DVD או קונסולה, לא ניתן לשלוט על פרמטרים אלו כלל ולעתים תאלצו "לחיות" עם תמונה מתוחה ומעוותת.
כעת, לאחר תקופה מסוימת, המחיר של מסכי 24" מתחיל לרדת ועם הגעתם הקרובה של מסכי 26"-27" נראה שמחירם של מסכי 24" הולך לרדת אף יותר ולמקמם היכן שמסכי 20" איכותיים נמצאים כיום.
בחלק זה של הביקורת נבחן את הארגונומיה של המסכים השונים וכן את כמות החיבורים ויכולת התאמת התמונה של המסכים לרזולוציה שונה מרזולוציה טבעית וכו\'.
בחלק השני של הביקורת יבוצעו בדיקות טכניות, כגון: זמן תגובה, דיוק צבעים וזוויות צפייה ויינתנו המסקנות – מי מבין הארבעה הוא המסך הטוב ביותר?
זמן התגובה הממוצע של פאנלים אלו נע סביב 6ms במדידת אפור-אפור, אשר אמור להתאים במיוחד למשחקים וסרטים. בנוסף, יחס הניגודיות הרשמי של המסכים הינו 1:1000 סטטי.
למרות הנתונים המוצהרים הזהים כמעט של המסכים השונים, ניתן יהיה ללמוד בהמשך הביקורת כי לא כל המסכים מתנהגים בצורה דומה תחת סיטואציות עבודה שונות.
בעזרת מצב פורטרט (Pivot) ניתן לצפות בדפי אינטרנט בשלמותם מבלי שיהיה כל צורך לגלול וגודל המסך הופך את השימוש בתוכנות כגון PhotoShop או 3D Studio MAX לתענוג של ממש שכן לרשות המשתמש עומד שטח עבודה גדול מאוד שמאפשר להזיז את תיבות הכלים לצדדים ולקבל שטח עבודה אופקי גדול בהרבה מאשר במסך 20" סטנדרטי.
מכיוון שגודל הנק\' אינו קטן מדי, ניתן להבחין ולהתפעל מכל הפירוט שיש לתכני HD ברזולוציית 1080P להציע. למרות זאת, מסכים אלו הם ביחס 16:10 אשר מוסיף כ-120 פיקסלים המיועדים להצגת תפריט ה-Taskbar של מערכת ההפעלה. עקב כך עלינו לוודא שהם מבצעים הצגת תוכן 1080P ב-16:9 ולא מותחים את התוכן ליחס של 16:10.
ראשית, מדובר במסכים גדולים פיזית בתור מסכי מחשב, ולא לכולנו יש את המקום על השולחן בשביל מסך כה גדול.
שנית, הרזולוציה הטבעית של מסכים אלו גבוהה ודורשת כרטיס מסך חזק מאוד על מנת לשחק במשחקים ברזולוציה של 1920X1200. משחק ברזולוציות אלו דוחף את כרטיס המסך אל גבול הביצועים ורוב הסיכויים שתאלצו לשדרג כרטיס מסך פעם בדור בכדי ליהנות מהמסך בעת משחק בהגדרות גבוהות. אמנם ניתן לשחק ברזולוציות נמוכות יותר, אך את אלו מלווה ירידה בחדות התמונה ובאיכותה אשר קיימת בכל מסך LCD שאינו עובד ברזולוציה טבעית.
ניתן לבחור רזולוציה לא רחבה ולהגדיר את המסך להציג אותה ללא מתיחה, כך שנאבד חלק מסוים משטח הצפייה של המסך אך התמונה שנקבל לא תהיה מעוותת. אפשרות זו נקראת Image Scaling או התאמת תמונה, כאשר לרוב ישנן שלוש פונקציות שכאלו במסך רחב:
Aspect,Enlagred,4:3 – כאשר תיבחר רזולוציה לא רחבה, המסך ימתח אותה כך שתוצג על פני שטח התצוגה המקסימאלי ללא שינוי יחס הגבהים של התמונה.
1:1,Normal – פונקציה זו ממפה את הפיקסלים של הרזולוציה בצורה מדויקת לפיקסלים של המסך, כך שאם תבחר רזולוציה של 1024X768 התמונה תוצג במרכז המסך כאשר היא מוקפת בפסים שחורים מכל צידיה.