המצלמות החדשות משלבות מאפיינים ממצלמות מקצועיות וממצלמות קומפקטיות.
החידוש הגדול ביותר בעולם הצילום מתאפיין דווקא בממדים צנועים. תצורה חדשה אשר מכונה "מיקרו ארבעה שלישים" )בשל היחס של חיישן הצילום – 4:3) משלבת בין היכולת להחליף עדשות – כמו במצלמות SLR – לבין הממדים הקטנים של מצלמות קומפקטיות. הממדים של הדגם הראשון בתצורה זו – G1 של פנסוניק – מקבילים לאלו של מצלמות SLR הקטנות ביותר, אך העדשות קטנות עוד יותר, ואילו דגם לתצוגה בלבד של אולימפוס ממחיש את הפוטנציאל של הדגמים הזעירים שיופיעו בעתיד.
כדי להקטין את ממדי המצלמות הסירו היצרניות רכיב מרכזי במצלמות SLR – המראה שמותקנת מאחורי העדשה ומחזירה את התמונות לעינית. החיסרון הוא שחייבים לצלם אך ורק על סמך התמונה שמופיעה בצג ה-LCD – שיטה פחות מדויקת מהצצה בעינית של מצלמות SLR. מצד שני, כך אפשר ליהנות משאר היתרונות של מצלמות SLR ללא צורך במארז מגושם. למרות שחיישן התמונה של G1, בעל הבחנה של 12.1 מגה-פיקסל, קטן מזה של מרבית מצלמות SLR, הרי שהוא עדיין גדול פי שישה מזה של המצלמות הקומפקטיות המתקדמות ביותר. חיישנים גדולים יותר סופגים יותר אור וקולטים יותר פרטים וצבעים, במיוחד בתנאים של תאורה עמומה. באמצעות החלפה של עדשות אפשר לצלם כל תמונה – מתצלומי תקריב ממרחק קטן במיוחד, דרך תמונות פנורמיות רחבות ועד תצלומי עין הדג. היתרון הגדול ביותר, אולי: פתאום יש מקום בתיק לכל העדשות.
להשיג: מצלמת G1 של פנסוניק, מחיר 800$ כולל עדשה
מצלמת G1 של פנסוניק | אולימפוס דחסו מנגנון של מצלמת SLR למארז של מצלמה קומפקטית | 37 מגה-פיקסל באריזה אחת, מצלמת S2 של Leica |
הדבר הבא: אולפן צילום בכף היד
אפילו מצלמות SLR יכולות להיחשב כזעירות בהשוואה למצלמות מהקטגוריה המכונה Medium-format. מצלמות אלה משמשות צלמי אופנה ואמנים שזקוקים לרמת פירוט גבוהה במיוחד. מצלמת S2 של לייקה, אשר תופיע בקיץ הקרוב, תציע חיישן של מצלמת Medium-format, בעל הבחנה של 37.5 מגה-פיקסל (פי אחד וחצי מזה של מצלמת SLR הגדולה ביותר), במארז קומפקטי וקשיח שמזכיר מצלמת SLR. תמונות הענק יעובדו בשבב בעל שתי ליבות.
עוד על חידושים בגליון מרץ של popular science ישראל
למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il