חברת BOE הסינית ממשיכה לרוץ קדימה עם נתונים טכניים משוגעים שלא בטוח אם תוכל להיות להם השפעה ממשית על חוויית השימוש של הצרכנים
תצוגות עם קצב רענון גבוה מ-60 הרץ, או 50 הרץ במקומות אחרים בעולם, הופכות במקרים רבים לברירת המחדל החדשה עבור המשתמשים וזה נהדר – את ההבדל בתחושה החלקה והזורמת יותר של תנועה ותמונה בקצב של 120 הרץ (או 120 פריימים בכל שנייה) ואפילו בקצב של 90 הרץ כמעט כל משתמש יוכל לחוות בקלות, ואחרי שמתרגלים אליה בסמארטפון, במסך המחשב הביתי או בטלוויזיה די קשה לחזור פתאום אחורנית ל-60 הרץ.
עם זאת, בשנים האחרונות הטכנולוגיות המשיכו להתפתח ללא הרף והמספרים החלו לעלות עוד יותר, כך שהיום במסכי מחשב ביתיים קצבים של 165 הרץ, 180 הרץ ואפילו 240 הרץ אינם נחשבים עוד לנדירים (בתלות ברזולוציה המירבית של התצוגה, כמובן), ואפילו סמארטפונים החלו לקבל תצוגות של 144 הרץ ו-165 הרץ שאת ההבדלים בינם לבין מסכי 120 הרץ נפוצים יותר יכולים לחוש בעיקר אנשי הפרסום והשיווק, כך נדמה.
בשוק התחרותי של מחשבים ניידים, שכמו כל עולם החומרה סובל מצניחה חדה וכואבת בביקושים במהלך השנה האחרונה (ללא תחזית ברורה של חזרה אל מסלול הצמיחה בעתיד הנראה לעין), יתכן כי הרצון לבלוט בכל מחיר לוקח את נושא קצב רענון התצוגה אל מחוזות הביזאר – כשאת המהלך הזה מובילה בגאון יצרנית הפאנלים הסינית הגדולה BOE שאינה מראה שום נכונות להאטה או עצירה בינתיים.
בתחילת 2021 חווינו מתקפה ראשונה של ניידי גיימינג יוקרתיים עם מסכים בקצב רענון של 360 הרץ, במה שהרגיש כמו הקצה העליון המירבי שניתן להצדיק אותו עבור המשתמשים – גם משום שמעטים יוכלו להבחין בהצלחה בין קצב רענון אפקטיבי של 240 הרץ לקצב רענון אפקטיבי של 360 הרץ, למשל, וגם משום שבכדי לחוות את מלוא הפוטנציאל של התצוגה נדרש להבטיח כי הכותרים עצמם פועלים בקצב קבוע של 360 פריימים בשנייה ויותר, וזה בהחלט לא טריוויאלי עבור מרבית היצירות המודרניות גם כשנעזרים בטכנולוגיות כמו DLSS או FSR, בוודאי במחשבים ניידים בהם מעטפת ההספק וכח העיבוד מוגבלים.
אין לנו אינדיקציה ברורה כלשהי לכך שניידים עם מסכי 360 הרץ הפכו ללהיט עסקי, אך רק חצי שנה לאחר מכן כבר ראינו את חברת BOE ואת AU Optronics מתפארות במסכי ניידים עם קצב רענון של לא פחות מ-480 הרץ – שאפילו הצליחו להפוך לחלק ממוצר אמיתי במסגרת משפחות ה-Alienware m17 ו-Alienware x17 מבית דל.
אחרי זה, הגיעה הכרזה של BOE על פאנל למסכים עם תמיכה בקצב רענון "עגול" יותר של עד 500 הרץ – ולמרות שאין אף מוצר בשוק, נייד או שולחני, אשר משתמש בטכנולוגיה יש לנו כבר הכרזה נוספת על מסך לניידים עם קצב רענון של 600 הרץ. המסך המדובר נצפה במערכת אב-טיפוס באירוע שערכה החברה, עם יחס גובה-רוחב של 16:10 וגודל אלכסוני של 16 אינץ' – ללא פרטים טכניים נוספים, אם כי התבססות על רזולוציית FullHD סטנדרטית ושימוש בטכנולוגיית LCD מסוג TN (ר"ת Twisted Nematic) היא כנראה הימור מתבקש במקרה שכזה, שכן יהיה מאתגר במיוחד להגיע לקצב רענון שכזה ברזולוציות גבוהות יותר של QHD או 4K ובטכנולוגיות IPS/VA.
לא ברור מתי מסכים עם קצב רענון של 600 הרץ יהפכו לחלק מדגמי מחשבים שממש ניתן לקנות בחנויות, אך מעבר לכך – בשלב זה השאלה העיקרית היא האם יש הצדקה למחשבים עם קצב רענון שכזה.
ישנן טענות כי מסכים בעלי קצב רענון מירבי גבוה במיוחד יכולים לספק זמני תגובה איכותיים גם בקצבי רענון נמוכים יותר מזה המירבי הנתמך ובכך לשפר את איכות התצוגה עבור המשתמשים (עם הפחתת אפקטים של מריחה ו-Ghosting בעת תנועה מהירה של אובייקטים), אך שיפור של זמני התגובה בפיקסלים יכול לבוא גם ללא הגדלת קצב הרענון האפשרי במידה והיצרניות ירצו בכך ויחליטו למקדם את מאמציהן בעניין. במציאות, קפיצה לקצבי רענון מוגזמים שמרבית הצרכנים לא יוכלו להבחין בהם ומרבית החומרות הקיימות לא יוכלו לעמוד בקצב העיבוד הנדרש על מנת לתמוך בהם מסתמנת לצערנו כמו טקטיקה אפשרית להטעייה של רוכשים פוטנציאליים בעלי ידע טכני מועט – כאלו שיהיו משוכנעים כי מספר גבוה יותר במסך נייד הגיימינג שלהם יביא איתו בהכרח איכות וכח עדיפים, אף על פי שבמציאות לא בהכרח יהיה קשר ישיר בין הדברים.
מה דעתכם – האם תרצו לראות מסכים עם קצבי 500 הרץ ו-600 הרץ בחנויות החל מהשנה הקרובה? בואו לשתף בתגובות.