פלטפורמת המציאות המדומה המבטיחה מכולן מתקרבת להשקה עם מערכות סופיות שהחלו להישלח למפתחים, אבל במקביל ישנן דחיות לבקרי השליטה החדשניים שלה ורמזים לתמחור בעייתי
שנת 2016 אמורה להיות שנת הפריצה של טכנולוגיית המציאות המדומה, מעבר למה שמלווה אותנו כבר שנתיים בשוק הנייד בדמות משקפי ה-Cardboard של גוגל וה-Gear VR של סמסונג. מי שאמורה להוביל את הפריצה היא חברת Oculus, אשר מתכוננת לרגע הגדול שלה כבר קרוב לארבע שנים, אך מתי בדיוק ואיך בדיוק זה יקרה? בינתיים יש לנו עוד לא מעט סימני שאלה.
ב-Oculus הודיעו לאחרונה באופן רשמי על כך שערכות צרכניות רשמיות, אשר קיבלו את הכינוי CV1 (ר"ת Consumer Version) ומציעות עיצוב וחומרה משודרגים, החלו להישלח למפתחים בולטים בתחום המציאות המדומה, יחד עם גירסה 1.0 רשמית של כלי הפיתוח הייעודיים שפותחו בחברה (Rift SDK). צעד זה גורם לנו לתקווה לכך שההבטחה להשקה מסחרית רשמית במהלך הרבעון הראשון של שנת 2016 היא אכן הגיונית – אם כי כאמור, יחד עם זאת אנחנו מקבלים כמה דיווחים קצת פחות אופטימיים.
אנחנו כבר יודעים שעל מנת ליהנות מגיימינג במציאות מדומה באיכות טובה עם משקפי ה-Oculus Rift נזדקק למחשב גיימינג עדכני ומתקדם (וכי יש כמה יצרניות שישמחו לשווק לנו מערכת 'מאושרת על ידי Oculus' לשם כך, בעבור מחיר התחלתי של 950 דולר), אך מה בדבר המחיר של ערכת ה-CV1 עצמה? העניין הזה ממשיך להיות בגדר תעלומה.
פאלמר לאקי, המייסד של Oculus ומי שלאט לאט מתחיל לתפקד כגורו של העידן החדש של המציאות המדומה, צייץ לאחרונה כמה רמזים בנושא, שמהם מגיעים למסקנה המתבקשת שהפלטפורמה תהיה יקרה מאוד בתחילת דרכה – "מציאות מדומה תהפוך למשהו שכולם רוצים, לפני שהיא תהפוך למשהו שכולם יכולים להרשות לעצמם". לא נופתע לגלות כי אותה ערכת CV1 שתחל להימכר בעוד כמה חודשים, אם הכל יעבוד לפי התוכניות, תעלה בעצמה (ללא המחשב העוצמתי שידרש להתחבר אליה) יותר ממחירן של קונסולות ה-Xbox One וה-PlayStation 4 בתחילת דרכן.
לקינוח, עוד חדשה קצת פחות אופטימית נוגעת לבקרי השליטה המוזרים והייחודיים שאותם מפתחת Oculus עבור משקפי ה-Rift. אותם בקרים שנראים קצת כמו בקר PS4 שנחצה לשני חלקים לא יהיו זמינים יחד עם ערכת ה-CV1, אלא יגיעו רק במהלך המחצית השנייה של שנת 2016 – כאשר אלו שירכשו את הערכה בתחילת הדרך יקבלו במקומם בקר Xbox One סטנדרטי, במסגרת שיתוף פעולה שכבר הוכרז בין מיקרוסופט ל-Oculus בתערוכת E3 2015.
בעולם שבו משקפי מציאות מדומה פונקציונליים בהחלט אשר מתבססים על סמארטפונים, ללא חוטים וללא דרישות קדם יקרות, נמכרים בעבור כמה מאות שקלים בלבד – נראה כי הקשיים בהם נתקלות Oculus ו-HTC יהפכו את אימוצה של טכנולוגיית המציאות המדומה "הנייחת" שלהן למאתגרת במיוחד.