ב-1 באפריל 2004, גוגל הפתיעה את העולם עם הכרזה על שירות דואר אלקטרוני חדש ומהפכני בשם Gmail. התאריך שבחרו לא היה מקרי, ורבים חשבו שמדובר בבדיחת אפריל מושקעת
ההודעה עצמה נשמעה כמו סיפור מופרך, עם פרטים כמו פיתוח השירות על ידי מהנדס בודד שהשקיע בו את זמנו הפרטי וצרך כמויות עצומות של סוכריות M&M. השירות החדש הציע נפח אחסון של 1 גיגה-בייט, כמות שנראתה עצומה ביחס ל-15 מגה-בייט שהיו נהוגים באותה תקופה.

הספקנות לא איחרה להגיע, ולאחר שסוכנות הידיעות AP פרסמה את הידיעה, קוראים רבים התקשרו למשרדיה כדי להזהיר שנפלו בפח של גוגל. אך הסוכנות ידעה שלא מדובר בטעות – כתב מהסוכנות זומן למטה גוגל וקיבל הדגמה אישית מלארי פייג’, אחד ממייסדי החברה.
החשש ממתיחה היה מוצדק, שכן פייג’ וסרגיי ברין, מייסדי גוגל, היו ידועים במתיחותיהם בכל 1 באפריל. עם זאת, הם גם היו ידועים בחדשנותם ובכך שהם תמיד חיפשו דרכים להפתיע ולחדש. Gmail הוגבל בהתחלה ל-10,000 משתמשים בלבד, והזמנות לשירות היו המטבע החם ביותר ברשת. רק ב-2007, ביום האהבה, השירות נפתח לכלל הציבור.
מאז, Gmail חולל מהפכה בעולם הדואר האלקטרוני, והפך לאחד השירותים המובילים בעולם עם כ-1.2 מיליארד משתמשים. החידוש העיקרי שהביא היה יכולת החיפוש המתקדמת, שאיפשרה למשתמשים לנהל ולארגן כמויות גדולות של דואר אלקטרוני. השירות הפך לחלק בלתי נפרד מהזהות המקוונת של רבים, והוא משמש כמעין תעודת זהות דיגיטלית.

בשנים האחרונות, Gmail עבר שינויים קלים אך משמעותיים, כולל עיצוב חדש ותכונות חדשות כמו “מצב סודי” ותזמון שליחת הודעות. גוגל גם החלה לסגור חשבונות שלא היו פעילים במשך שנתיים, והיא ממשיכה לחדש את השירות עם תכונות חדשות המבוססות על בינה מלאכותית.
השירות מאפשר למשתמשים לשמור תיעוד של חייהם, כולל קבלות, מסלולי טיולים, הודעות, תמונות, פגישות ומסמכים, והכל ניתן לחיפוש ולשליפה בכל רגע. עם הזמן, תיבת המייל שלנו הפכה לארכיון נוסטלגי של חיינו, מה שהופך את Gmail לא רק כלי תקשורת אלא גם אלבום זיכרונות דיגיטלי.
בעוד ש-Gmail כבר לא משמשת לניהול צ’אטים, היא עדיין משמשת ככתובת דואר אלקטרוני ראשית לרבים, וככזו שמשמשת כנקודת כניסה למגוון רחב של שירותים ואפליקציות. גוגל מתלבטת כיצד להמשיך ולקדם את השירות לעידן החדש, עם דגש על שילוב בינה מלאכותית לשיפור השירות והתאמתו לצרכים המשתנים של המשתמשים.