בואו להכיר את החידושים המלהיבים ביותר בתחום ההנדסה של שנת 2011 – החל במנהרת הרכבת הארוכה ביותר וכלה בחולץ אסדות ענק
הזוכה בפרס הראשון בתחום ההנדסה לשנת 2011 – VB10000 של Versabar
פירוק אסדת נפט אורך חודשים, בעוד צוות של צוללנים חותך את האסדה לחלקים ועגורן מושך כל חלק אל פני המים. ה-VB10000 יכולה לפרק אסדה שלמה בתוך כמה שעות, ברבע המחיר. בסתיו האחרון, המפלצת של Versabar שעלותה 100 מיליון דולר, סיימה את הפירוק הראשון שלה בחופי לואיזיאנה. צוללנים חיברו ווים אל תומכות האסדה, חתכו את רגליה, וארבעה מנופים הרימו את האסדה כולה. כשרוחבה של האסדה כרוחב מגרש כדורגל בערך וגובהה כגובה בניין בן 25 קומות, יש צורך נואש ב-VB10000 – המחלקה המפקחת על האסדות בארצות הברית סימנה 1,800 אסדות שחייבות לעבור פירוק בתוך עשר שנים.
לחצו להגדלה |
גשר Knickerbocker – גשר הבנוי מתרכובת היברידית
גשר Knickerbocker בבות'ביי, מיין, שאורכו 164.5 המטרים, הוא הגשר מחוזק הסיבים הארוך ביותר שאי פעם נבנה. קורות התרכובת ההיברידית הקלות שלו, שעוצבו על ידי ג'ון הילמן מחברת HC Bridge ונבנו על ידי Harbor Technologies, עשויות מקליפת פולימר מחוזק סיבים עמיד לקורוזיה הממולאת בבטון מזוין. משקלה של הקליפה שליש ממשקל פלדה ועשירית ממשקל בטון, דבר המאפשר בנייה מהירה יותר (צריך רק מחפרון אחד כדי למקם את הקורות), וכל אחת מהקורות מחזיקה 100 שנים יותר מפלדה ובטון רגילים, בעלות דומה.
לחצו להגדלה |
מגדלי Zenith – הגדלת קנה מידה ובלתי ניתן לזעזוע
תושבי בוסאן, דרום קוריאה, הופכים עולמות כדי לחיות בדירות במבנים רבי קומות על אף שהם מתלוננים על meolmi (מחלת ים) כשטייפונים מכים בה בכל שנה. שלושת מגדלי Zenith מגיעים לגובה של 301 מ', אבל הבסיס הרחב וקירות הליבה בצורת הפרפר שלהם אדישים למכות הדף מסערות המגיעות ממערב האוקיינוס השקט. מהנדסים העמידו דגמים של השלישייה בקנה מידה של 1:400 במבחני מנהרות רוח של כלי רכב בהתבסס על 30 שנות נתוני מזג אוויר, והאדריכלים תכננו שטחי פנים חלקים ומעוגלים כדי לעמוד ברוחות קבועות של 160 קמ"ש, כך שהבניינים לא שורקים, מתנדנדים או רועדים בצורה שגורמת בחילה עד שאתה מרגיש שאתה הולך למות.
לחצו להגדלה |
מחסום הנחשולים Inner Harbor Navigation Canal – מגנים על ניו-אורלינס
תעלת ניווט המפרץ הפנימי, הבנויה בבוץ הרך של אגם Borgne, לגונה המצויה לחופי לואיזיאנה, היא חומת הסערות הגדולה בארצות הברית. אורכה הוא 2.9 ק"מ, והיא בנוייה מערמות בטון מזוין באורך 44 מ', בעומק 12 קומות, ומתנשאת לגובה 7.3 מ' מעל פני המים בגאות. קבוצת Shaw התחילה את בניית המחסום ב-2009 (בזמן שחברות Tetra Tech INCA ו- Gerwick עדיין עבדו על עיצובו) כדי לסיים את בניית מחסום ה-IHNC לפני עונת ההוריקנים של 2011. המחסום, האמור להגן על ניו-אורלינס מסערה בגודל של קטרינה, התוקפת בתדירות של אחת ל-100 שנים, אמור לשרוד אפילו אם סערה חזקה יותר תצליח לעבור את חלקו העליון.
לחצו להגדלה |
1500SJ Ultra Boom – מנוף חשמלי לסל קטן
ה-1500SJ, המנוף הגבוה ביותר המונע על ידי המפעיל הנמצא בתא המונף, מחליף את מקומם של עגורנים שמותקנים בהתאמה ודורשים רישיונות. נהג יכול להחנות את ה-1500SJ לפני בניין של 15 קומות, לטפס אל תוך הסל, ולהעלות 450 ק"ג של חומרים אל הגג. אורכו מעט יותר מ-3.6 מ' כשהוא מקופל, אך עם זאת יש לו טווח אופקי של 24 מ' והוא יכול להגיע לכל דבר בתוך מעטפת 59,500 מטרים רבועים. בעולם שהולך ונהיה עירוני יותר, זהו כלי שיוכל לסייע לנקות חלונות, להעביר פסנתרים ולהתקין גינות גג.
לחצו להגדלה |
מנהרת הבסיס של גות'ארד – מנהרת הרכבת הארוכה ביותר
השווייצרים פתרו את אחת הבעיות הגדולות ביותר של אירופה: יוקר הובלת המטענים דרך האלפים. לפני עשור, התחילו כורים לחפור כלפי חוץ מתוך שני פירים אנכיים בעומק 792 מ' בסדרון, שווייצריה – מאז הם העבירו 31 מיליון טונות של סלעים כדי לחבר בין איטליה לגרמניה באמצעות רכבת מהירה שעוברת דרך מנהרת הרכבות הארוכה בעולם. היצרנית Herrenknecht, בנתה ארבע מכונות חציבה במשקל 3,000 טונות עבור הפרויקט, ואחרי שאחת מהן נתקלה באזור של סלע רך מסוכן, התחילו הצוותים להשתמש בשיטה ייחודית של טבעות פלדה שניתן לשנות את צורתן כדי להחזיק את המנהרה פתוחה. הגות'ארד תכפיל את קיבולת המטענים שתעבור דרך אחד מפרוזדורי המסחר החיוניים ביותר של אירופה ותקצר בשעה את המסע בן ארבע השעות בין ציריך למילאנו.
לחצו להגדלה |
הצד המזרחי של גשר סן פרנסיסקו – אוקלנד ביי – מעבר עמיד לרעשי אדמה
גשר הביי בן ה-75 נמצא עדיין בשימוש יומיומי על ידי 280,000 אנשים הנוסעים בכל יום לעבודה, על אף שחלק מהקומה העליונה שלו נפל אל הקומה התחתונה במהלך רעש אדמה בשנת 1989. אבל הצד המזרחי שלו יוחלף בקרוב על ידי גשר תלוי בעל המגדל הבודד והעגינה העצמית הארוך ביותר בעולם. צוותים הרימו 16 חלקים, שמשקל חלק מהם הוא כ-1,000 טונות, כדי לבנות את המגדל שגובהו 160 מ'. כעת תולים צוותים כבל באורך 1.6 ק"מ השזור מיותר מ-17,000 חוטי מתכת בין שני קתות הגשר הנפרס על פני 623 מ'. קורות פלדה הניתנות להחלפה בין ארבע הרגליים של המגדל יכולות לספוג את האנרגיה של רעש אדמה, ולנהגים יהיה נוף פתוח אל מפרץ סן פרנסיסקו מחמישה נתיבים. עלות כוללת: 6.3 מיליארד דולר.
לחצו להגדלה |
עוד על חידושים בגליון ינואר של מדע פופולרי – למבצע היכרות מיוחד לגולשי HWzone.co.il